Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

ang testamente/önskemål om vårdnad om något händer vårdnadshavaren

Anonym skrev 2010-02-06 21:48:58 följande:
    Det jobbigast e tycker jag att pappan säkert ser sin chans om det händer mig något. Vet att min omgivning kommer kämpa med näbbar o klor, många är insatta. vill skriva ett så bra testamente som möjligt
    Men man får inte kalla en viljeyttring om vad som skall hända ens barn om man själv blir "ur stånd" för testamente .... det är i Sverig olagligt att testamentra bort sitt barn - det kan benämnas viljeyttring men är inte att betrakta som en giltig rättshandling och behöver alltså inte uppfylla specifika formkrav. Därmot står det i Föräldrabalken att en vårdnadshavares viljeyttring skall beaktas om det inte är oförenligt med barnets bästa .... 

FB 6 kap 10 a §: .... "Om vårdnadshavare skall förordnas efter föräldrarnas död och föräldrarna eller en av dem har gett till känna vem de önskar till vårdnadshavare, skall denna person förordnas, om det inte är olämpligt."
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2010-02-06 22:50:40 följande:
    "Viljeyttring" eller "tillkännagivande" skulle jag nog kalla handlingen för ... Motivera ditt förslag med varför du anser det vara till barnets bästa .... det duger att du skriver själv "rakt upp och ner" och handlingen behöver inte bevittnas. Däremot är det bra att sprida den för förvaring till dem som är berörda .... (Obs! Har du gemensam vårdnad med den andra föräldern är det nästan omöjligt att diskvalificera denne) ...
Svar på tråden ang testamente/önskemål om vårdnad om något händer vårdnadshavaren