• kidzo

Ni som inte äter socker....

Hej!

Jag har av olika anledningar slutat äta socker och undrar om det är några här som tillfälligt eller permanent inte äter socker? Jag vet inte om det är tillfälligt eller för en lång tid eller för alltid. Jag vet inte om jag kan bestämma det ens. Tar en dag i taget och mitt första mål är två månader.

Berätta gärna varför ni avstår, hur det går, tips mm.

Jag har själv ett stort sockerberoende och söker tröst, avslappning i div sötsaker. Men nu har jag hållt mig sedan första jan. I början upptäckte jag socker i nya saker hela tiden, tex. senap, dressing etc. Men nu är jag van. Positiva effekter är att jag tappar vatten och kanske lite fett oxå. Hade väldigt svullna ben förut, de är mycket smalare och har inte värkt som förut. Smaksinnet har blivit mycket starkare. Frukt är Sött och vitkåll är Sött.

Men det är svårt också, suget är kvar ofta, (o)vanan att slappa framför tvn med godis. Det är nästan sorgligt vad tomt det är. Och det är svårt att förklara för alla hela tiden, det är inte populärt att inte delta i fika etc. Det är ju ingen ätstöring jag har att inte äta socker men det känns nästan som andra tycker det.

Men jag håller ut. Behöver lite kompisar, stöd, hoppas fler känner samma.

• Svar på tråden Ni som inte äter socker....
  • Teskedsmamman

Jag har inte slutat äta socker, jag går på GI och där är väldigt lite socker/kolhydrater och jag mår underbart bra utan kolhydraterna.

När folk bjuder med mig på fika så har jag en Allevó eller Naturdiets-bar med mig eller helt enkelt lite grönsaker i en burk, det och kaffe/te fungerar utmärkt!

På kvällen kan man käka nötter och grönsaker med hemmagjord dipp istället...

Ta och kolla upp GI-recept så hittar du nog alternativ som kan förgylla din vardag/kväll

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Probably the best    in the

Hej!
    Jag har samma relation till socker. Och visst är det härligt att bli av med sötsuget. Men har med tiden upptäckt att det inte bara är sockret i sig utan även kolhydraterna som triggar mig. Brödet och frukten. Ja saker man kanske inte tänker på.
    Så jag försöker äta lowcarb high fat.

• Dejsi

Jag äter lchf och har gått ner 6 kg på 4 v. Finns många sidor om den kosten. Man äter kött fisk och kyckling, alltså protein och fett, helst animaliskt och lite grönsaker.
    Jag har skippat socker och alkohol eftersom jag blir tjock av detta.{#lang_emotions_laughing}
    Jag är ständigt mätt och sötsuget är borta.
    Läs om andra på   kolhydrater.ifokus.se

• kidzo

Vad kul med svar!
    Håller med att andra kolhydrader triggar sötsuget. Förut när jag "slutat" har jag ändå ätigt bröd, pasta, ris etc och inte klarat av grejen. Men nu äter jag minimalt med kolhydrater, inge vetemjöl över huvudtaget. Råris men lite och sällan etc. Och det går mycket lättare. Men frukt triggar mitt sug och det är tråkigt. Vitaminerna är viktiga...om man tänker långsiktigt. Är vegetarian så det är kolisar i mina linser, bönor, grönsaker så det är inte lätt att utesluta. Men när jag testade några dagar helt utan kolisar så försvann sötsuget helt, men jag mådde smått illa av den feta maten...

• Juicys

Funderat lite på GI, är det ok att dricka kaffe om man kör på den, anledningen till att jag undrar är att jag dricker kaffe inte mycket men ändå 1-2 koppar per dag ibland och ibalnd inget och då dricker jag det svart...

Nån som vet nån bra sida där det finns bra recept med GI

• maggsan

Någon av Er som har hört talas om everyother day diet??

Be my enemy - and you will die
Svar på tråden Ni som inte äter socker....