• s0lsson

Någon mer som får jätte ont i magen av spiral?

Jag har haft min spiral i lite över ett år nu, och för ca 4-5 månader sedan så började jag få jätte ont neråt i magen, det känns ungeför som det är något som håller på å gräver sig ut från livmodern. någon annan som haft samma problem?

• Svar på tråden Någon mer som får jätte ont i magen av spiral?
  • Xadra

Jag hade samma problem med min spiral, efter varje menstruation hade jag jätte ont i 1 veckas tid och det kändes verkligen som den försökte tränga igenom livmodern. Hade den 5 månader innan jag tog ut den för två veckor sen, hoppas nu på att få slippa det onda.

• s0lsson

hej. tack för svaret.
    okej, men jag har inte mensen med den här. får jätte ont ändå. ligger nästan dubbelvikt när jag får som ondast. så jag funderar också på att ta ut den för det känns som jag börjar få nog av det onda nu.

• Xadra

Min gynekolog sa att det troligen kunde vara så att min kropp inte kan ha spilar, den satt som den skulle. Fick sova med värmedyna vissa nätter för att kunna somna, det var verkligen jätte jobbigt. Du gör nog rätt i att ta ut den, har du kontaktat din gynekolog och kollat så den inte sitter fel?

• Anonym

jag har k spiral märker inget av den ,då endast får jag rikliga mens av den .

• s0lsson

hej.
    Jo jag har ringt till gynekologen. men hon jag prata med bara fnös åt mig och sa att det inte var någon fara och jag skulle inte ta ut den om jag verkligen inte måste, men det är ju upp till mig tycker man, men jag ifrågasatte henne de här med det onda om den kan sitta fel osv. då a hon ordagrant bara : eftersom du är 20 år så får du ringa eller gå till ungdomsmot. Men jag tyckte det var bättre å ringa dit på en gång ist. eftersom det var dom som satte in den. men men ska nog boka tid nu till veckan för jag står inte ut längre har haft ont oavbrutet nu i 2 veckors tid nu.

• Anonym

Jag har hade spiral med ständiga blödningar o värk. Tog ur den värken o blödningarna försvann nästan på en gång. Vilket dåligt bemötande du fick när du ringde, usch, för sådan personal. Hpppas att du får ett vänligare svar nästa gång du ringer. Värk ska man aldrig behöva gå med i onödan.

• s0lsson

okej de e inge kul allt.  vilken tur du hade att det försvann:). Ja jag blev ju inte direkt glad av svarena hon gav mig, men vissa ska inte jobba inom vården. Ja det hoppas jag också och någon annan att prata med. ne det tycker inte jag heller, men jag tycker dom hade kunnat sagt nå eftersom jag va så orolig å hade så ont men ne. men ska nog ringa så jag får en tid nästa vecka.

• Siphra

Det låter som om din spiral kan ha börjat åka ut och sitter i själva livmoderhalsen. Känner du om trådarna är längre än de brukar?

Den kan ju också ha perforerat redan när de satte in den, men att du först senare fick besvär. Hur är det med feber eller några infektionssymtom? Flytningar, sveda etc? Man kan ju få ont av det också.
    Men om jag vore du hade jag kontaktat sjukvården för länge sen. Och jag tycker faktiskt du ska söka akut.Ungdomsmottagningen har väl knappast möjlighet att kolla med VUL att den sitter rätt?
    Och principen när man söker akut är att säga att man har dubbelt så ont som man har. Då tror de i alla fall att man har hälften så ont som man har. Ursäkta alla som arbetar på akuten, men det är min erfarenhet av ett otal akutbesök genom åren, med anhöriga och mig själv...
    Lycka till TS. Och det finns fler alternativ än spiral.Även hormonfria. Läs runt på FL så ser du.
  • s0lsson

tack för svaret siphra, jo jag känner trådarna men jag vet inte om dom har blivit "längre" eller så det har jag ingen koll på. jag har varit febrig till å från dom senaste veckorna och känns mig dåsig. Jo jag skulle nog ha gjort det, det håller jag med dig om. nej det kan dom inte då får dom ju skicka mig till gyn om det är så, så dom får kolla med vul men då får jag åka ganska långt men hellre de än att gå runt och ha ont hela tiden. och gör dom inte de då vet jag inte vad jag ska göra.men eftersom jag satte in den uppe på bvc här i stan så tycker jag att dom kunde tagit emot mig där och undersökt mig än att bara fräsa åt mig sådär. Men det är som du säger, man måste säga att man har ondare än vad man egentligen har. Jo skujvården idag är som kyss mig i a****t idag! tyvärr.

• whiiiii

Vad skönt att höra om någon mer som får ont av sin spiral.. Jag får ont av min nämligen. Har haft det sen jag satte in den till och från. När jag pratade med gyn om det sa de bara att det var omöjligt att känna den {#lang_emotions_yell} Vad tusan är det jag har ont av då? Som inte fanns där innan spiralen

• Finast

Jag hade spiral ca 7 månader och en Fruktansvärd mensvärk nästan hela tiden. Blödde rätt mycket, men inte så det var ohanterbart. Det var ingen höjdare att ha sex under den tiden, gjorde ont att få orgasm - en väldigt konstig känsla... Jag hade så ont att det till och med ilade i tänderna Tillslut tröttnade jag och gick till gyn och tog bort den. Det visade sig att det vidriga mensvärken var pga att min kropp jobbade hårt för att stöta ut spiralen, den satt i livmoderhalsen när gyn väl tog ut den. När den väl var borta försvann alla smärtor på en gång.

• Siphra

TS har du mått dåligt. Åk in direkt!

Du måste vara rädd om dig och ta ansvar för din hälsa. Sjukvården gör inte det. Stå på dig. Jag skulle ha följt med dig om jag kunnat.
    Tycker du att det är jobbigt att vara så krävande man måste, be att nån följer med dig.
    Åk in! Lycka till!
  • Xadra

TS vilken otrevlig gynekolog och konstigt att hon hänvisade till ungdomsmottagningen när du satte in den hos dom. Hur har det gått, har du fått tid än för undersökning?

Svar på tråden Någon mer som får jätte ont i magen av spiral?