• The Black Lady

    Hur får jag min 16 åring att SLUTA röka?

    Han är 16 år och röker, han säger det smakar gott..

    Jag vill INTE att han röker....!!

    Hur göra? Ge mig tips!

  • Svar på tråden Hur får jag min 16 åring att SLUTA röka?
  • The Black Lady
    viseversa skrev 2010-02-07 09:36:33 följande:
    Sluta ge honom pengar så han kan köpa cigg!
    Ska jag sluta ge honom hela månadspengen? Mmmmm, men då kan han ju inte köpa något alls....
  • viseversa
    The Black Lady skrev 2010-02-07 09:39:17 följande:
    Ska jag sluta ge honom hela månadspengen? Mmmmm, men då kan han ju inte köpa något alls....
    Nej då får du väl följa med honom och köpa det han behöver. Tonåringar röker så är det(ofta iallafall). Och vill du inte det så dra in pengarna då. Så han inte kan köpa cigg.
  • CarolinW

    Akulle min son börja röka i tidig ålder skulle jag:

    * Dra in månadspeng, eventuellt begära redovisning (lär dom sig ngt oxå).
    * Försöka lista ut vart dom får tag på cigg, tipsa om att dom säljer till minderåriga.
    * Låta han betala körkortet själv.
    * Om jag skulle ah bra kontakt med några av hans vänners föräldrar skulle jag säkert kontakta dom oxå. Röker min son kanske deras barn oxå gör det.
    * Absolut inte under några omständigheter köpa cigg till min son, inte heller ge pengar till det.

    Kan tyckas väldigt överdrivet men jag har ett antal år kvar tills min son e så gammal. Får se vad jag ens tycker är vettit då.

    Jag är själv rökare och jag önskar nu i efterhand att folk är hårdare med leg. Självklart köper folk ut. Men man får inte sälja om man misstänker att ngn köper ut. Te x. Kommer in och köper 3 olika paket cigg. Har stått på pressbyrån och har alltid varit stenhård på det. För det är så j*vla svårt att sluta när man väl fastnat.

  • The Black Lady

    Kan tillägga att han har två kompisar sedan mååånga år tillbaka som båda två röker och snusar, med tillstånd av sina föräldrar

  • UpsyDaisy

    Inga pengar = inga cigg

    Behöver han kläder och annat så kan du köpa det åt honom. Slutar han röka så kan han få privilegiet att få ta hand om pengar igen.

  • CarolinW
    The Black Lady skrev 2010-02-07 09:49:57 följande:
    Kan tillägga att han har två kompisar sedan mååånga år tillbaka som båda två röker och snusar, med tillstånd av sina föräldrar
    hade jag oxå vänner som hade, vi brukade sitta hos dom när rökte. Ring föräldrarna och säg till dom att om dom ser din son röka där så kan dom la skicka iväg ett sms till dig lr säga till honom att "Vi vet att din mamma inte tycker om att du röker, så var vänlig och gör inte det här" eller något sådant.

    Alternativt ta med han till en läkare som verkligen kan berätta riskerna, och hjälpa honom.
  • Themis

    Allt han behöver finns här: www.tobaksfakta.org

    Bara huvudgrejen: Betala frivillig extra skatt för att bli sjuk? Nej tack, inte jag...!{#lang_emotions_throwup}

    Summa summarum: Det tar 10-30 år innan skadorna märks rejält, men då är många så fast att de faktiskt DÖR av sin rökning. Den som börjar som tonåring löper tredubbel risk att dö före pensionsåldern jämfört med en ickerökare. Med alla åldersgrupper medräknade DÖR varannan rökare som debuterat i tonåren av sin rökning.{#lang_emotions_death}Sambandet mellan rökning och lungcancer känner de flesta till. Rökningen ökar risken också för cancer i strupen och munhålan, urinblåsan, njurarna, magsäcken, livmodern, livmoderhalsen, bukspottkörteln och tjocktarmen.

    Strömmen av kemikalier genom blodomloppet vid rökning innehåller drygt ett 50-tal ämnen som man vet skadar arvsmassan när de tas upp i cellerna och därför kan orsaka cancer.


    Rökningen orsakar betydligt fler sjukdomar än cancer i luftvägarna. Det är allt från hosta med slembildning, luftrörskatarrer, lunginflammation och akut bronkit till kronisk bronkit och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. Det är en kombination av kronisk bronkit och vävnadsskador i lungorna, emfysem, som gör det allt svårare att andas. Till slut måste patienten få syrgas. En tredjedel av alla rökare får allvarliga symton från luftvägarna.


    Magsjukdomar som magsår och Crohns sjukdom uppstår oftare hos rökare än i befolkningen i övrigt.


    En vanlig effekt ­- särskilt hos kvinnor - är benskörhet. Kvinnor som röker har också svårare att få barn. Det beror på att rökningen påverkar ägglossningen. En rökare har färre ägglossningar per år än en icke rökande kvinna. Kolmonoxiden från cigaretterna skadar fostret mer än den rökande mamman. Därför ökar risken för missfall med 50 procent liksom risken för missbildningar hos fostret. De barn som föds blir mindre därför att fostrets förmåga att tillgodogöra sig näring minskat. Det väger 150 till 200 gram mindre än normalt. Barnets storlek är ett mått på dess mognad och därmed dess förmåga att överleva.

    Risken för komplikationer under perioden närmast födseln är större för barn till mammor som rökt under graviditeten än för andra. Rökande kvinnor når klimakteriet ett par år tidigare än andra.

    Cigaretterna får åldersprocessen att öka tempot genom snabbare ämnesomsättning. Ju tidigare rökdebuten ägt rum desto fortare blir tecknen på åldrandet synliga.


    --

    Och så har vi det med jobb- rökning är numera en underklassmarkör, de flesta företag vill inte betala mer för att deras arbetskraft röker (och därmed kostar mer för sjukdom etc). Det är troligt att samhället och arbetsgivarna kommer att skärpa reglerna ännu mer och att rökare kommer att diskrimineras på arbetsmarknaden i framtiden.

    Helt enkelt för att det är inget skit man ska hålla på med-vi har vetat bättre i minst trettio år nu och om du inte är läskunnig nu så kommer ingen att ta hänsyn till det om tio år när du inte får jobb.

    Men det kan blir Norge som hinner först:

    nyheter24.se/nyheter/utrikes/271690-norge-kan-fa-totalt-rokforbud-i-hela-landet
    --

    Vill du ha mer? Jag kan fortsätta i timmar...
  • Themis

    Eller varför inte det här lilla förtjusande citatet:

    Från 80-talets rättegångar mot tobaksbolagen i USA, citat av RJ Reynolds, direktör inom bolaget som marknadsför Winston, Camel och Salem:

    "We don't smoke the shit, we just sell it. We reserve that for the young, the black, the poor and the stupid."

    Så vilka av de fyra är dina ursäkter? Är det okej att fortsätta lura sig själv medan storkapitalet hånskrattar åt din kommande död i KOL?

  • Flisan79

    Jag som vuxen kan ta åt mig av Bimsans ovanstående uppgifter men en 16 årig kille ser inte längre än till nästa helg med polarna.

    Tror tyvärr att det är straff, kontroll eller mutor som gäller. Kanske att han kan få något om han slutar eller blir av med något viktigt (dator, mobil osv) om han inte slutar.

Svar på tråden Hur får jag min 16 åring att SLUTA röka?