Inlägg från: CarolinW |Visa alla inlägg
  • CarolinW

Hur får jag min 16 åring att SLUTA röka?

Akulle min son börja röka i tidig ålder skulle jag:

* Dra in månadspeng, eventuellt begära redovisning (lär dom sig ngt oxå).
    * Försöka lista ut vart dom får tag på cigg, tipsa om att dom säljer till minderåriga.
    * Låta han betala körkortet själv.
    * Om jag skulle ah bra kontakt med några av hans vänners föräldrar skulle jag säkert kontakta dom oxå. Röker min son kanske deras barn oxå gör det.
    * Absolut inte under några omständigheter köpa cigg till min son, inte heller ge pengar till det.

Kan tyckas väldigt överdrivet men jag har ett antal år kvar tills min son e så gammal. Får se vad jag ens tycker är vettit då.

Jag är själv rökare och jag önskar nu i efterhand att folk är hårdare med leg. Självklart köper folk ut. Men man får inte sälja om man misstänker att ngn köper ut. Te x. Kommer in och köper 3 olika paket cigg. Har stått på pressbyrån och har alltid varit stenhård på det. För det är så j*vla svårt att sluta när man väl fastnat.

• CarolinW
    The Black Lady skrev 2010-02-07 09:49:57 följande:
    Kan tillägga att han har två kompisar sedan mååånga år tillbaka som båda två röker och snusar, med tillstånd av sina föräldrar
    hade jag oxå vänner som hade, vi brukade sitta hos dom när rökte. Ring föräldrarna och säg till dom att om dom ser din son röka där så kan dom la skicka iväg ett sms till dig lr säga till honom att "Vi vet att din mamma inte tycker om att du röker, så var vänlig och gör inte det här" eller något sådant.

Alternativt ta med han till en läkare som verkligen kan berätta riskerna, och hjälpa honom.
  • CarolinW
    parentesen skrev 2010-02-07 18:02:19 följande:
    Somliga vill verka tuffa. Andra mår dåligt av olika orsaker: relationer, mobbning, komplex, deppighet etc Men att "det är gott att röka" är inte sant säger rökarna. "Röksugen" kan vara abstinensbesvär men gott är det inte, säger de...
    Själv rökare, tyvärr så kan det vara gott. Likt förbaskat kan det vara riktigt äckligt.
Svar på tråden Hur får jag min 16 åring att SLUTA röka?