• Tittiio

Hålrum efter borttagen visdomstand

Tog bort min visdomstand för ca 1 vecka sen. Stygnen är borta och det är som ett hål efter tanden, Men varför smakar det så ruttet i munnen hela tiden? Vad är detta? lite ljusgul vätska som kommer från hålet. Någon som känner igen sig i detta?

• Svar på tråden Hålrum efter borttagen visdomstand
  • längtar och väntar

Jag skulle gått tillbaka till tandläkaren.. Opererade själv ut en visdomstand för någon vecka sen, och stygnen är borta och det känns som vanligt.. 

• Skenis

Det låter som om du har fått en infektion.. En infektion i munnen sprider sig lätt, ring jourtandläkaren och be dem ta en titt redan idag, du kan behöva antibiotika!

Jag har själv dragit ut två visdomständer och det har aldrig vätskat, vätska är ett tecken på infektion.. Båda mina hål har dragit ihop sig (nästan helt) efter en vecka..

• Tittiio

Pratade precis med jourhavande käkkirurg, Han sa tydligen att det var vanligt! Att det skulle ta några veckor innan det läkte ihop!

• längtar och väntar
    Tittiio skrev 2010-02-07 11:59:35 följande:
    Pratade precis med jourhavande käkkirurg, Han sa tydligen att det var vanligt! Att det skulle ta några veckor innan det läkte ihop!
    Fast vanligt att det smakar ruttet i munnen och att det kommer gul vätska ur såret? Det tvivlar jag dock på..
  • Menhir
    längtar och väntar skrev 2010-02-07 12:00:11 följande:
    Fast vanligt att det smakar ruttet i munnen och att det kommer gul vätska ur såret? Det tvivlar jag dock på..
    Låter helt normalt! Speciellt om tänderna har lite mer rejäla rötter, då är det mycket vävnad som ska växa in.

Ett par veckor kan det ta att läka även om första veckan brukar vara värst och under tiden både luktar och smakar det apa.

Så länge du itne har feber eller mycket svårt att gapa (det är normalt första dagarna men inte sedan) är det ingen fara på taket även om det gör ont.

Låt hålet vara så mycket som möjligt, bry dig itne om ifall det ramlar ner mat där, det brukar försvinna efter hand. Det viktiga är inte störa läkningen, då tar det bara längre tid.

Menhir, leg tandläkare
  • Friddan1989

Det smakade illa i munnen på mig också när jag dragit ut tre visdomständer. Försvann sen.

• johrob

Jag har en fråga and visdomständer.
    Jag har 2 st som vill ut i överkäken. Jag är tidigare käkopererad och väldigt "trång" i käkpartiet.
    Den ena tnden, dvs den som spruckit upp. Får egentligen inte plats. Det skaver mot käkbenet och gör ont.

Kan man be o en sövning för at ta bort denna? Jag är nämligen rädd för tandläkare..=(

• Chatlak

Det är helt normalt att det blir så. Det är klart om det blir stor smärta samt mer varbildning att man kan gå tillbaka, men som du beskriver det verkar det helt normalt. Jag har tagit bort två stycken och fått lika som du. Det tar ett tag innan det läker och jag har haft lite ont när käkbenet har börjat läka. Även detta helt normalt. Men ring om du känner att det börjar göra ont eller om du får feber.

• Chatlak
    johrob skrev 2010-02-12 11:48:41 följande:
    Jag har en fråga and visdomständer. Jag har 2 st som vill ut i överkäken. Jag är tidigare käkopererad och väldigt "trång" i käkpartiet. Den ena tnden, dvs den som spruckit upp. Får egentligen inte plats. Det skaver mot käkbenet och gör ont. Kan man be o en sövning för at ta bort denna? Jag är nämligen rädd för tandläkare..=(
    Ja du kan nog få en sövning. det brukar kosta en del exra men det kan det vara värt. Har dock tagit bort en utan sövning och det gick faktiskt jättebra=). men tycker man det är otäckt så kan du säkert få bi sövd
  • ÄngelBängel
    johrob skrev 2010-02-12 11:48:41 följande:
    Jag har en fråga and visdomständer.Jag har 2 st som vill ut i överkäken. Jag är tidigare käkopererad och väldigt "trång" i käkpartiet.Den ena tnden, dvs den som spruckit upp. Får egentligen inte plats. Det skaver mot käkbenet och gör ont.Kan man be o en sövning för at ta bort denna? Jag är nämligen rädd för tandläkare..=(
    Jag fick operera ut två visdomständer och jag fick göra det i "ett rus". Jag var inte sövd men rejält på pickalurven. Sjukvården har allt väldigt bra droger

Jag fick en liten hutt medicin i väntrummet och när jag började bli lullig kom tandläkarna och ledde in mig i rummet och började behandlingen. Det gick jättebra.
    mät ditt värde utifrån vem du är, inte vad du gör.
Svar på tråden Hålrum efter borttagen visdomstand