Uppdatering till GPS
Vi har en Garmin nüvi 200 som är två eller tre år gammal..
nu är frågan om det är lönt att uppdatera kartorna eller ska man köpa en ny gps?
Måste man köpa uppdateringar, eller finns det gratisalternativ?
Vi har en Garmin nüvi 200 som är två eller tre år gammal..
nu är frågan om det är lönt att uppdatera kartorna eller ska man köpa en ny gps?
Måste man köpa uppdateringar, eller finns det gratisalternativ?
Kartuppdateringar ska man ju göra regelbundet, typ 1 gång i veckan om man är ute och snurrar mycket! Vi uppdaterar så ofta, via nätet.
Den tjänsten kostar naturligtvis. Måttligt på ett år - så ny GPS är ett dyrare alternativ! Första årets uppdateringar brukar ingå när du köper nytt.
Sen är ju nyare GPS fulla med nya finesser, så för den skull kan det vara kul med en ny. Vi har en Garmin och en Tom-Tom. Tom-Tom har alla filer på vägarna synliga på skärmen och mycket tydliga anvisningar vid färd. Klart bättre än Garmin. Dessutom har vi TCM i Tom-Tom, trafikuppdateringar under färd. Var sjukt bra i alperna i somras. Alla förseningar och trafikolyckor fick vi rapport om genast till GPS.
Tom-Tom uppdaterar kartorna via sin webtjänst. Du har grundkartan som är den senaste när du köper GPS. Den kartan får sina korrigeringar via nätet. Första året är tjänsten gratis, sedan kostar tjänsten. Men nya kartor köper man inte utan det är uppdateringar. Men ändå är ju kartan ny för varje gång, så att säga.
Fast lika viktigt som priset för uppdateringar är själva GPS. Hur är displayen i storlek, ljuset, finns det nattljus osv? Sedan ska du se på hur detaljerad vägkarta som du får i färdbeskrivningen. Ritas alla filer ut? Just filritningen är enorm skillnad på att ha eller inte ha!
Se gärna på om-Tom Go930. Den köpte vi för 6 månader sedan och är så nöjda! Nu finns det säkert bättre än den ännu på marknaden. Men vi bara älskade vår när vi bilade i Europa senaste sommar. Vilken kompis! Och Astrid hade så behaglig röst. Annat än vår Garmin som blev hysterisk och skrek Gör om rutt, varje gång vi vek av från den planerade vägen. Astrid hon räknade bara om rutten utan att hetsa upp sig och gapa!
Ja du hör hur många timmar kan få en att få en personlig relation till färddatorn!
Har en Nuvi 205 (från början enbart nordiska kartor) som jag köpte Nuvimaps Lifetime ("livstids uppdateringar") då fick jag på köpet tillgång till resten av Europakartorna - fick dock komplettera med ett minneskort för att få plats med dom. (trevligt). Nya POI:s kom in också...
Nuvi Lifetime är det mest ekonomiska alternativet för TS - inköpspriset för Lifetime är ju bara hälften mot en ny gps som du dessutom snart måste betala uppdateringar för.
Nackdelen när man updaterar kartorna med Nuvimaps Lifetime är att det tar några timmar...
Vi är fortfarande nöjd med Nuvin, den är dock väldigt basic men har TMC för trafik uppdateringar (och därmed också omdirigering vid olyckor). Den är lagom kompakt, man bör ju kunna ta med sig GPS:en lätt när man lämnar bilen, särskilt om man parkerar i storstad med tanke på stöldrisk. Vi ville inte ha en som tog stor plats i fickan/väskan. och en man till nöds kan använda som gångtrafikant. (Vi geocachade till och med med den). Jag tror att man kan köpa till TMC som sitter i sladden till nuvi 200!
Det man skulle tänka sig att man vill ha mer är filkörningshjälpen , som nyare GPS:er har. Vi kommer ändå inte att byta förrän den lägger av, vi åker inte så ofta på helt obanad mark och som den är nu så hittar man ju även om den inte har filhjälp... Man måste ändå hålla koll på skyltar rent trafikmässigt, så det gör varken från eller till. Resten av lull-lull:et har vi inte känt att vi behöver... Så räkna ut hur mycket du använder gps:en och hur ofta den är avstängd..
Jag tycker däremot att det är bra att GPS:en talar om att den gör om rutt om man just hamnar i områden där man har vägarbeten. Annars finns det risk för att den lägger till långa omvägar och man noterar inte det- kan ifrågasätta rutten.
Tycker man inte om rösten i sin Garmin så finns alltid Net-on-Nets alternativa kändisröster eller så kan man skapa egna talade instruktioner med hjälp av ett program som finns på hemsidan.
En GPS visar ju bara rätt om kartan överensstämmer... Vad kostar Tom Toms uppdateringar? Såg något rabattsystem. Någon skrev 600 kr året . Går man in på hemsidan så står det att man skall få ett personligt kostnadsförslag - lite fult. Eftersom uppdateringskostnaden är ett av kriterierna vid inköp.
Visst är nya GPS:er bättre på det mesta. Men man behöver oftast inte allt - kör man mycket bil och använder gps:en så kan det kanske vara värt det - men använder man gps:en bara några dagar i månaden så är frågan om det är värt med en ny GPS "igen"... (OCH om 12 månader finns det en ny gps-modell som är mycket bättre ) - VAD behöver du, kommer du använda finesserna på den nya är också frågor du bör ställa dig.
Blev till slut en garmin nuvi 1390t! Och det blev något dyrare än vad jag planerat....
Lite retligt att jag hittade den på nätet 600 kr billigare....
tror ändå att jag är nöjd.....