• Mama Africa

Är abort alltid kvinnans beslut?

Idag är det i slutänden alltid kvinnans beslut om ett barn ska födas eller aborteras. Givetvis vanligen i samråd med den blivande pappan, men i alla fall.

Låt säga om t ex kvinnan inte vill ha barn men blir gravid, men mannen vill ha barnet och erbjuder sig att ta hand om det helt själv från förlossningen. Borde mannen ha någon vetorätt i sådana fall?

Hur resonerar ni kring det?

• Svar på tråden Är abort alltid kvinnans beslut?
  • Shadilly

Nej, inte förrän han kan överta graviditeten.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Mabaja

Jag tycker att båda borde ha lika mycket rätt till beslutet! Jag har gjort en abort för att mannen inte var mogen till att bli pappa! Jag känner inte att jag kan tvinga in någon i en sådan stor roll! Men samtidigt känner jag att jag nog aldrig kommer klara en abort till!

• socionomen

Om kvinnan inte vill ha barnet så ser jag ingen annan lösning än att aborta det. Vad händer efter en födsel om mamman tar avstånd? En trygg hamn? Det finns många gamla teorier om detta som alla leder till psykisk sjukdom.

En gravitet är till stor del kvinnans beslut där mannen får rätta sig, det är hon som skall bära barnet..

Bra fråga lite creepy tycker jag..

• t0va

Vetorätt vet jag inte, men jag tycker det kan vara ett alternativ. Förstår inte varför barnet skulle lida mer och bli psykiskt sjuk för att det är en ensam pappa som tar hand om barnet än en ensam mamma, eller är pappor så mycket sämre föräldrar? 

Finns ju homosexuella par, manliga då som skaffar barn via surogatmammor, kommer de barnen bli psykiskt sjuka? 
    Om föräldrarna är överrens om att mamman "bara" bär barnet men pappan tar hand om det så ser inte jag några hinder, men man ska vara överrens. Sen tror jag det är få som faktiskt bär på ett barn hela graviidteten och inte känner något för det och sen kan lämna ifrån det utan problem. 
  • socionomen
    t0va skrev 2010-02-07 22:37:21 följande:
    Vetorätt vet jag inte, men jag tycker det kan vara ett alternativ. Förstår inte varför barnet skulle lida mer och bli psykiskt sjuk för att det är en ensam pappa som tar hand om barnet än en ensam mamma, eller är pappor så mycket sämre föräldrar?  Finns ju homosexuella par, manliga då som skaffar barn via surogatmammor, kommer de barnen bli psykiskt sjuka?  Om föräldrarna är överrens om att mamman "bara" bär barnet men pappan tar hand om det så ser inte jag några hinder, men man ska vara överrens. Sen tror jag det är få som faktiskt bär på ett barn hela graviidteten och inte känner något för det och sen kan lämna ifrån det utan problem. 

Självklar inte, men när jag var på BUP så träffade jag många barn till mammor som hade genomgått förlossningsdepression som kvalade in hos oss.

Det kääns bara lite konstigt att kvinnan skulle bära på barnet för att bara sedan lämna över det till dig utan att vara delaktig. Vilka kvinnor har varit med om det? Illegal adoption?

Farsor är minst lika grymma på att ta hand om barn som kvinnor. Det handlar i grund och botten om kärlek, hur mycket kärlek du visar till ditt barn. Det tror jag att homosexuella par är minst lika bra som vanliga på att göra.

En anekdot rörande homosexualitet. Har en socionom kompis från Sydamerika som inte skulle våga ha en homosexuellman till barnvakt till sitt barn, vi frågade om han tror att homosexualiteten skulle "hoppa" över på hans barn. Detta är väldigt vanligt i andra länder, Sverige har kommi långt i denna fråga.

X

• Epeemaster

JA
    Helt utan resonemang.

• lennartsdotter

Ingen kan kräva att en kvinna ska genomgå en graviditet hon inte vill genomgå. Självklart har kvinnan alltid det slutgiltiga ordet. Det vore absurt annars.

När män kan överta graviditeten kan de få samma rätt (genom att ta över graviditeten). Tills den dagen får de välja vart de placerar sina spermier.

• Tiiinkerbell

Ja, i slut ändan är de kvinnans val, ibland kan man tycka att hon själv är egoistisk men hon bestämmer, vill hon inte behålla barnet ska hon inte behöva bära det i nio månader, men vill hon nu behålla det, då hon känner ett liv växa i henne fast att embroyet inte ens hunnit bli ett foster så är de henne val i slutändan.
    Fast att jag kan tycka de är sorgligt för mannen i åda situationer. Men så länge han inte kna ta över en graviditet så ja.

Jag skulle aldrig kunna göra en abort, ser inte alls ner på någon som gör de, men jag skulle bara inte klara av de, blir jag oplanerat gravid pga att jag slarvat med preventivmedel får jag ta konsekvenserna. Är jag inte redo att bli med barn kanske man ska avstå att ha sex då man kan bli gravid trots preventivmedel.

• RosaNapp

Ja, abort är alltid kvinnans beslut.

Om mannen vill ha barnet och kvinnan inte vill får dom komma överens. Att han ska kunna kräva det eller på något juridiskt sätt få igenom det skulle vara skrämmande.

Menjag är också för surrogatmammor, att det ska vara ett option. Och att ensamma ska få adoptera. Det är en lösning för ensamma män att skaffa barn.

Att våldföra sig på en kvinnas kropp (vilket det ju hårddraget blir då ingen kan säga hur en graviditet blir eller slutar) är inte rätt väg att gå.

• Cecese

Ja, kvinnan har beslutsrätt vad det gäller abort/behålla. Det är hon som ska genomgå abort/graviditet och förlossning/snitt med allt det innebär. Inget av det är riskfritt så det är hon som måste veta vad hon vill genomgå.

En abort kan i värsta fall leda till komplikationer, infektion som kan leda till sterilitet om man har otur, inte så vanligt men det kan hända.

En förlossning/snitt kan leda till att moderkakan inte lossar annat än med operation och ibland händer det att dom inte får stopp på blödningen utan att operera bort livmodern. Inte heller det så vanligt men det kan hända och händer det kan kvinnan aldrig mer få barn.

En förlossning/snitt kan i värsta fall innebära att kvinnan dör, inte heller det vanligt men risken finns och det kan väl bara vara kvinnan som kan avgöra om hon är beredd att ta den risken.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Är abort alltid kvinnans beslut?