• Krake

vad gäller om man flyttar till tyskland?

Det är bara att tuta och köra! Det enda du måste kolla up är sjukförsäkringen. Bor och jobbar man i Tyskland ska man i de flesta fall vara sjukförsäkrad där, vilket oftast sker genom den tyska arbetsgivaren, såvitt man har en vanlig anställning. (annars får man betala försäkring själv, vilket är rätt dyrt.)

Men det finns undantag när du kan fortsätta utnyttja din svenska försäkring, t ex om du jobbar på ett svenskt företag som skickar dig utomlands. Kolla upp detta på försäkringskassans hemsida!
    När du kommer till Tyskland, tar du med dig ditt och dotterns pass och går till "Einwohnermeldeamt" eller "Bürgeramt" där ni bor. Där registreras du i folkbokföringen och får bekräftat att du har uppehålls- och arbetstillstånd, vilket du alltså har _automatiskt_ iom EU.
    Lycka till!
    (Bor i Tyskland sedan ca 4 år.)
  • Krake

Och nej, det finns inga krav på att ha försörjning för att få bo i Tyskland. Jag kom med en ryggsäck och glatt humör.

Inom EY står det dig fritt att bo var du vill.
  • Krake

Haha, nej jag har aldrig haft någon socialhjälp. Inte heller hade jag jobb när jag flyttade. Utan jag tog det som det kom och har klarat mig hittills. Hade det kört ihop sig hade jag väl flyttat till Sverige igen.

När du skriver "ha försörjningen klar" låter det som att det finns ett krav på att man ska kunna visa upp ett jobb eller liknande för att få bosätta sig i Tyskland. Det stämmer inte, utan är vars och ens ensak.
    Men det säger ju sig självt att behovet av att äta och ha tak över huvudet inte upphör för att man är i Tyskland Exakt hur man skaffar sig detta kan man ju fundera på när man väl är där.
  • Krake

Svaret på TS fråga är, fortfarande: Nej, det finns inga visumkrav, ja, det är fria gränser. Det är bara att flytta om man känner för det.

Förstår inte varför det ska behöva bli gräl om sådana här saker.
Svar på tråden vad gäller om man flyttar till tyskland?