• tohi

Hur fort blev er valp rumsren?

Vi fick hem en valp på 10 veckor före helgen. Det är en schäfer/labrador. Har läst att just schäfrar ska vara lätta att få rumsrena. Vi har sprungit ut och in hela helgen, samt torkat några kisspölar inne. (inget bajs inne iaf){#lang_emotions_smile}

Så till frågan: Hur lång tid tog det att få er valp rumsren? Hur gammal var den när ni började? Vad är det för ras?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 09:20
    Och en fråga till: Lillen gnäller på nätterna ibland så vi springer ut med honom då också. Han kissar, sen sover vi vidare. Men nu har jag läst att det kan ge dåliga vanor och att man alltid måste springa ut på natten.
    Har ni sprungit ut även på nätterna?

• Svar på tråden Hur fort blev er valp rumsren?
  • Birgitta2

Vi har en rottweiler. Hon blev rumsren "med enstacka olyckor" vid 5 månader. Vid 8 månader var hon fullt rumsren och har aldrig gjort en enda liten pöl sen dess. Hon är snart 2 år. Hon var 8 veckor när vi började.

Jag hade en blandras förr. Rottis/S:t Bernhard. Han kissade inne EN ENDA GÅNG. Han var också 8 veckor när vi började. Jag tror det är väldigt individuellt.

• Birgitta2

Inte "enstacka" utan ENSTAKA.

• luckyme83

min golden hane var i princip rumsren när vi fick hem honom...
    efter 3 månaders ålder har han inte gjort en enda olycka inne...
    jo en gång när han hade vattendiarré , men då klandrar inte jag honom =/

• Dixanne

Hej!

Vi har genom åren haft massor med hundar, fött upp labradorer haft cockerspaniel, basset och schabradorer. Det har tagit ungefär 2 veckor från det att de har kommit hem vid 8 veckors ålder tills det att dom blivit helt rumsrena. Men då gäller det att uppfödaren börjat tränat dem redan innan de kommer hem. Om hunden inte blivit tränad innan och om den är äldre än 8 veckor kan det vara svårare. Om den fortfarande gör inne, prova med tidingspapper (som den gärna väljer att kissa på då det inte stänker) och flytta närmare och närmare dörren. Tillslut går den självmant till dörren när det är dags. Lycka till!!!

• Birgitta2
    tohi skrev 2010-02-08 08:53:42 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 09:20Och en fråga till: Lillen gnäller på nätterna ibland så vi springer ut med honom då också. Han kissar, sen sover vi vidare. Men nu har jag läst att det kan ge dåliga vanor och att man alltid måste springa ut på natten. Har ni sprungit ut även på nätterna?
    Vi gick ut på nätterna fram till 12 veckors ålder. Sen tog vi bort vattnet efter sista rundan vid 23-tiden och fram till morgonen. Då sov hon sig igenom nätterna sen. OM ni går ut på natten tror jag inte det blir nån dålig vana. Blåsan växer ju och de blir inte kissnödiga. Men okynnesdricker de på natten så blir de rejält kissnödiga på natten också.
  • luckyme83

jag tror att de lär sig fortare om man även springer ut på natten...för det gäller ju att befästa att de ska kissa ute...när de är så små har de svårare att hålla sig en längre tid...
    vi gick ut en gång om natten i ca 1 vecka..sedan sov han genom nätterna oxå =)

• OliviaP

Vi hade en Bichon frisé, hon var nästan rumsren när vi fick henne, då var hon 8 veckor. Blev någon enstaka olycka ibland. Sen skaffade vi en softis som vi köpte från en större kenell där dom lärde valparna att kissa på tidningar. VArje gång en tidning hamnade på golvet kissade hon på den. Tror att det tog minst 13 mån innan hon var 100% rumsren.
    Vi har gått ut med båda på nätterna.

• gedansk

det tog våran schäferkille ca 3 veckor (vi tog han från kenneln när han var ca 13 veckor) att bli rumsren och då sov vi jag eller min sambo på soffan på nedre våningen så det gick fort att komma ut i trädgården. vi höll också koll på klockan så att det inte gick för många timmar i mellan och massa, massa beröm när han gjorde av sig ute.

• hmcc

För mina hundar har det varit jätteolika.

Från en enstaka olycka till 10 månader.

• emmmm

Vi har en rottweiler, han var så gott som rumsren när vi fick hem honom.. men vid 3 månader har han varit helt rumsren, förutom att han lagt revir 1ggn! grr...

• tohi

Våran har, med början idag, gått till dörren när det är dags. Och då har vi haft honom hemma i fyra dygn. Men ska man våga hoppas på att det redan funkar...Han är ju trots allt knappt 11 veckor. Men det är nog läge att lämna in stora mattan på tvätt snart. {#lang_emotions_tongue_out}
    Tyvärr är han väldigt morgonpigg dock. Halv 6, sen är det hålligång. {#lang_emotions_undecided}

Svar på tråden Hur fort blev er valp rumsren?