• Cicerona

Spelar det någon roll vilken a-kassa jag är med i?

Hej!

Jag har börjat ny anställning och ska nu gå med i a-kassan. Jag har varit egenföretagare de senaste åtta åren, inte varit med i någon a-kassa under denna tid. Under anställningen jag hade före dess var jag med i Grafikerna.

På denna arbetsplats är de flesta anslutna till Unionen.

Spelar det någon roll vilken a-kassa jag ansluter mig till? Vad är det för skillnad? Kan jag vara med i en annan kassa än den som de flesta är med i på min arbetsplats?

Jag jobbar inom grafiska branschen.

Stort tack på förhand!!!

/f :)

~ småbarnsåren går aldrig i repris ~
  • Svar på tråden Spelar det någon roll vilken a-kassa jag är med i?
  • Himmelsblå
    Cicerona skrev 2010-02-08 12:07:12 följande:
    Hej!Jag har börjat ny anställning och ska nu gå med i a-kassan. Jag har varit egenföretagare de senaste åtta åren, inte varit med i någon a-kassa under denna tid. Under anställningen jag hade före dess var jag med i Grafikerna.På denna arbetsplats är de flesta anslutna till Unionen.Spelar det någon roll vilken a-kassa jag ansluter mig till? Vad är det för skillnad? Kan jag vara med i en annan kassa än den som de flesta är med i på min arbetsplats?Jag jobbar inom grafiska branschen.Stort tack på förhand!!!/f :)
    jag tror att akassorna kräver att du ska jobba inom deras verksamhetsområde.
    Alfakassan däremot är ju helt fristående.

Hittade en sida: www.a-kassa.nu
    Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • SanMari

Spelar stor roll vid tex löneförhandlingar och tror detsamma gäller om du får problem på arbetsplasten.

• Stormorsan
    SanMari skrev 2010-02-08 21:33:21 följande:
    Spelar stor roll vid tex löneförhandlingar och tror detsamma gäller om du får problem på arbetsplasten.
    Nej inte om hon bara skall gå med i A-kassan. Det är facket inte A-kassan som hjälper till vid problem.
Svar på tråden Spelar det någon roll vilken a-kassa jag är med i?