• sok

hur söva bebisen som vägrar napp?

min 4 månaders har använt mig som sin napp men jag orkar inte mer. ibland har det varit uppvak med 1 timmes mellanrum nätterna igenom för att hon ska få snutta (använda mig som napp) å somna om.
    (jag har en 4 åring också som jag ska vara en rolig mamma för på dagen. )

har nu kört 3 timmars amningar dygnet runt för att hon ska vänja sig vid det, att bara amma var 3e timme och det har funkar ganska bra. Till och från.

Men hur gör man för att söva om en bebis som vägrar napp???
    det är så tungt i längden att gå omkring och bära henne på nätterna för att hon ska somna om...
    skulle önska att hon kund eligga kvra i sängen och somna om, det HAR HÄNT några gånger, elelr alltså var 3e dag ungefär. Men oftast funkar det ju inte, utan hon gråter så mkt att man måste ta upp henne.
    (Hade samsovning från början men nu lyfter jag över henne till sin spjälsäng efter amning på natten, ve tinte om det spelar ngn roll. sover bättre själv i sängen om hon är i spjälisen men då måste man ju vakna till lite mer då man lyfter över också).

en jobbig natt i natt , därför jag vill ha råd..
    en del nätte rär ju okej eller bra...

• Svar på tråden hur söva bebisen som vägrar napp?
  • Girlinthecity

jag har aldrig haft nappbarn, vilket jag är tacksam för, men har heller aldrig sett det som ett problem. Hon är ju bara fyra månder och behöver nog den närheten fortfarande. kan ni inte ta bort ena sidan på spjälängen och ställa den emot er säng, så ligger ni nära, fast i varsin säng? Annars är det ju bara att vagga och vyssja elelr vad nu som fungerar för henne. Lycka till.

• Tandvärk

Jag provade att buffa i rumpan för några veckor sen när jag tröttnade på att lyfta upp honom och börja från scratch varje gång "lägga-ner-i-sängen-manövern" sprack och han vaknade till, och herregud - det fungerade. Så det är mitt tips.

• sok
    Girlinthecity skrev 2010-02-08 12:24:53 följande:
    jag har aldrig haft nappbarn, vilket jag är tacksam för, men har heller aldrig sett det som ett problem. Hon är ju bara fyra månder och behöver nog den närheten fortfarande. kan ni inte ta bort ena sidan på spjälängen och ställa den emot er säng, så ligger ni nära, fast i varsin säng? Annars är det ju bara att vagga och vyssja elelr vad nu som fungerar för henne. Lycka till.
    min stora tjej var nappbarn och jag tycker dte var perfekt när hon började ta napp (när jag slutade amma) det blev ju lite mer sömn på nättern aiafdå man kan ge napp ist för amma.
    Men vill inte sluta amma helelr bara för det den här gången...
    mmm kanske är det så man får vagga och bära på nätterna....
    det ÄR ju en kort period jag vet det men just nu när man är inne i det är det jobbigt.

Det spelar ingen roll om vi samsover elelr inte, hon vaknar lika ofta och somnar inte om av att vara nära mig - då vill hon amma sig till sömns.
    Tandvärk skrev 2010-02-08 12:27:54 följande:
    Jag provade att buffa i rumpan för några veckor sen när jag tröttnade på att lyfta upp honom och börja från scratch varje gång "lägga-ner-i-sängen-manövern" sprack och han vaknade till, och herregud - det fungerade. Så det är mitt tips.
    okej,
    hur gammal är din son?
    så när han vaknar då lägger du honom på mage? eller sidan? och buffar i rumpan?
    förklara gärna lite mer!
    elelr har du ngn bra länk?
  • Girlinthecity
    sok skrev 2010-02-08 12:46:56 följande:
    min stora tjej var nappbarn och jag tycker dte var perfekt när hon började ta napp (när jag slutade amma) det blev ju lite mer sömn på nättern aiafdå man kan ge napp ist för amma.Men vill inte sluta amma helelr bara för det den här gången...mmm kanske är det så man får vagga och bära på nätterna.... det ÄR ju en kort period jag vet det men just nu när man är inne i det är det jobbigt.Det spelar ingen roll om vi samsover elelr inte, hon vaknar lika ofta och somnar inte om av att vara nära mig - då vill hon amma sig till sömns. okej,hur gammal är din son?så när han vaknar då lägger du honom på mage? eller sidan? och buffar i rumpan?förklara gärna lite mer!elelr har du ngn bra länk?
    Ja, men att amma är väl närhet? jag tyckte att du skrev att ni sov bättre när ni inte samsov?
  • Tandvärk

Han är nästan fem månader och sover i en sidokudde (för att han envisades med att ligga på höger sida av huvudet och därmed blev sned). Ibland när jag sövt honom med bröstet eller flaska och lägger ner honom i sängen vaknar han till, och tidigare har jag alltid tagit upp honom och stoppat in bröstet igen . Men så en kväll tröttnade jag på att varje läggning genererade mängder av adrenalin och tumhållning (ska det lyckas?? ska jag hinna lägga honom i tid för filmen vi vill se? osv) och struntade helt sonika i att plocka upp honom när han vaknade med ett ryck. Började istället buffa honom i rumpan/höften ganska hårt. Han somnade som en stock. Så nu buffar jag mer eller mindre hårt beroende på hur vaken han är, och det funkar i princip varje gång. Allra bäst funkar det på natten när han har ätit, då somnar han på några sekunder. Tidigare kunde en nattläggning ta upp till en timme... Tekniken är enkel. Lägg handflatan mot rumpan och buffa så att barnet gungar fram och tillbaka. Ibland (om barnet är väldigt vaket) kan man få hålla på ett tag, men desto tröttare desto snabbare går det. Min son tar heller inte napp, så det har varit en befrielse att upptäcka denna teknik och frigöra brösten!

• sok
    Girlinthecity skrev 2010-02-08 12:59:04 följande:
    Ja, men att amma är väl närhet? jag tyckte att du skrev att ni sov bättre när ni inte samsov?
    ah du menar så.
    men bm tyckte att vi skulle försöka minska på natt ammandet, det är ju bäst om magen får vila på natten. som det har sett ut så har hon ätit mest på nätterna och mindre på dagen, man skulle ju vilja ha det tvärtom.
    för MIN skull med.
    och då provade vi sluta samsova, tänkte att hon kanske vaknade lättare av samsovningen....men jag vet inte. däremot sover JAG bättre utan henne tätt intill. MEN dåmåste jag kliva upp varend agång hon ammar/ska sövas....så det blir ju mindre sömn aknske. men känns som lika...

eller hur menade du?

tandvärk
    ska prova. allt är värt ett försök känns det som.
    lite synd då måste hon sova på MAGEN....det är väl det då..
    tack för infon!
  • Tandvärk

Jag tycker inte att du ska lägga henne på mage! Ha henne på rygg och lirka in en hand halvt under rumpan och buffa henne lätt uppåt/åt sidan istället. Alternativt på sidan med ihoprullad handduk eller dylikt på var sida så att hon varken kan tippa framåt eller bakåt. Tror jag funkar utmärkt. Men att lägga henne på mage med tanke på den allmänna rekommendationen gällande psd känns väl inte helt bra...

• sok
    Tandvärk skrev 2010-02-08 20:47:05 följande:
    Jag tycker inte att du ska lägga henne på mage! Ha henne på rygg och lirka in en hand halvt under rumpan och buffa henne lätt uppåt/åt sidan istället. Alternativt på sidan med ihoprullad handduk eller dylikt på var sida så att hon varken kan tippa framåt eller bakåt. Tror jag funkar utmärkt. Men att lägga henne på mage med tanke på den allmänna rekommendationen gällande psd känns väl inte helt bra...
    aha...
    men alltså när man buffar...jag provad lite bara för att prova nu i soffan på kvällen. men man klappar inte ...eller? utan mer "gungar" bebisen?
    elelr jag fattar inte...
  • vittra

Förstår inte riktigt varför hon inte kan amma sig till sömns på nätterna..? Det måste väl ändå vara det absolut smidigaste både för dig och henne!

Förövrigt tycker jag du ska skita fullständigt i vad bvc säger och inte säger om amning.. de har ingen som helst koll och snackar mest skit vilket jag själv har fått lära mig den hårda vägen...

• Tandvärk
    sok skrev 2010-02-08 21:00:25 följande:
    aha...men alltså när man buffar...jag provad lite bara för att prova nu i soffan på kvällen. men man klappar inte ...eller? utan mer "gungar" bebisen?elelr jag fattar inte...
    Exakt. Du klappar inte, utan gungar henne. Jag har tänkt att det är precis som att söva bebisen i vagnen, fast i sängen. Ett slags "artificiellt gung" .
  • vittra

Vi har också kört med att gunga dottern så i perioder, mycket effektivt faktiskt Fast vi har lagt henne på sidan då, hon har alltid bara sovit på sidan. Har tokvägrat ryggläge..

• sok
    Tandvärk skrev 2010-02-08 21:55:18 följande:
    Exakt. Du klappar inte, utan gungar henne. Jag har tänkt att det är precis som att söva bebisen i vagnen, fast i sängen. Ett slags "artificiellt gung" .
    ahh men då fattar jag!
    ska prova imorgon (eller i natt!?)
    vittra skrev 2010-02-08 21:17:28 följande:
    Förstår inte riktigt varför hon inte kan amma sig till sömns på nätterna..? Det måste väl ändå vara det absolut smidigaste både för dig och henne! Förövrigt tycker jag du ska skita fullständigt i vad bvc säger och inte säger om amning.. de har ingen som helst koll och snackar mest skit vilket jag själv har fått lära mig den hårda vägen...
    det var jag som tog upp det med bm för jag orkad einte mer (jo man orkar alltid mer men det känns jobbigt), hon vaknade med 1 timmes intervaller och jag slängde dit patten. typ. så hon kräktes ju massa varenda morgon helt överfylld med mjölk och jag en zombie med noll tålamod på min 2a dotter.
    mamma behöver sömn!!! sova när bebisen sover? som det står i böckerna...vilket skämt.
    det var iaf därför som jag rådfrågade om HUR man kan göra med nätetrna, vill ha ngt långsiktigt helst. vill ju inte sluta amma bara för att få sova mer heller...
    jag vet att man ska ta bvc med en nypa salt.

men men finns inget annat att göra så får jag väl vara napp ett par månader till och sen försöka avveckla amningen.

tck för era svar!
  • Girlinthecity
    sok skrev 2010-02-08 15:46:54 följande:
    ah du menar så.men bm tyckte att vi skulle försöka minska på natt ammandet, det är ju bäst om magen får vila på natten. som det har sett ut så har hon ätit mest på nätterna och mindre på dagen, man skulle ju vilja ha det tvärtom. för MIN skull med. och då provade vi sluta samsova, tänkte att hon kanske vaknade lättare av samsovningen....men jag vet inte. däremot sover JAG bättre utan henne tätt intill. MEN dåmåste jag kliva upp varend agång hon ammar/ska sövas....så det blir ju mindre sömn aknske. men känns som lika...eller hur menade du? tandvärkska prova. allt är värt ett försök känns det som. lite synd då måste hon sova på MAGEN....det är väl det då..tack för infon!
    Jag menade att om hon sover i spjälsängen, fastäm alldeles intill er, så sover ni ju i var sin säng, men att hon ligger så pass närta att du inte behöver gå upp när hon behöver ammas.

varför är det ett skämt att vila när bebisen vilar på dagen?
  • allakantralla
    Girlinthecity skrev 2010-02-09 08:54:57 följande:
    Jag menade att om hon sover i spjälsängen, fastäm alldeles intill er, så sover ni ju i var sin säng, men att hon ligger så pass närta att du inte behöver gå upp när hon behöver ammas. varför är det ett skämt att vila när bebisen vilar på dagen?
    Dels har hon ju en 4-åring hemma, dels är det inte alla barn som sover särskilt länge i sträck. 
  • Girlinthecity
    allakantralla skrev 2010-02-09 09:40:16 följande:
    Dels har hon ju en 4-åring hemma, dels är det inte alla barn som sover särskilt länge i sträck. 
    Nu frågde jag TS, men tack för svaret.
  • sok
    Girlinthecity skrev 2010-02-09 08:54:57 följande:
    Jag menade att om hon sover i spjälsängen, fastäm alldeles intill er, så sover ni ju i var sin säng, men att hon ligger så pass närta att du inte behöver gå upp när hon behöver ammas. varför är det ett skämt att vila när bebisen vilar på dagen?
    aha! ja det är sant....men det verkar så svårt att fixa så att det är "säkert" i glipanm mellan vår säng och spjälsängen....
    men i natt samsov vi. jag gav upp 3 timmars amningarna, så nu försöker jag att INTE amma oftare än varannan timme , vill inte amma oftare än så på natten, men i natt med samsovning så vaknade hon varannan timme ganska exakt. och jag var ganska utvilad idag. det ge rju mer sömn att samsova...så länge hon håller sig till att inte vakna varje timme.

min bebis sover 30 minuter exakt dagtid.
    jag hinner inte ens somna så ha rhon vaknat, OM hon skulle somna i sängen alltså. hon sover typ bara i bärsjalen eller i vagnen ute på promenad (vagnen måste röra sig annars vaknar hon inom 5 minuter).... plus att jag har 2 barn, så sova på dagen, eller då "bebisen sover" går inte heller.
  • sok
    allakantralla skrev 2010-02-09 09:40:16 följande:
    ah du hade svarat på det redan!
    exakt så är det!

Men idag har det varit en bra dag. och natt alltså. jag har varit ganska pigg idag (iaf ingen zombie) och då känns allt bra...
    igår när jag startade tråden så var jag såååå trött och lessen.
    det pendlar ju.
  • Videung
    Tandvärk skrev 2010-02-08 13:01:26 följande:
    Han är nästan fem månader och sover i en sidokudde (för att han envisades med att ligga på höger sida av huvudet och därmed blev sned). Ibland när jag sövt honom med bröstet eller flaska och lägger ner honom i sängen vaknar han till, och tidigare har jag alltid tagit upp honom och stoppat in bröstet igen . Men så en kväll tröttnade jag på att varje läggning genererade mängder av adrenalin och tumhållning (ska det lyckas?? ska jag hinna lägga honom i tid för filmen vi vill se? osv) och struntade helt sonika i att plocka upp honom när han vaknade med ett ryck. Började istället buffa honom i rumpan/höften ganska hårt. Han somnade som en stock. Så nu buffar jag mer eller mindre hårt beroende på hur vaken han är, och det funkar i princip varje gång. Allra bäst funkar det på natten när han har ätit, då somnar han på några sekunder. Tidigare kunde en nattläggning ta upp till en timme... Tekniken är enkel. Lägg handflatan mot rumpan och buffa så att barnet gungar fram och tillbaka. Ibland (om barnet är väldigt vaket) kan man få hålla på ett tag, men desto tröttare desto snabbare går det. Min son tar heller inte napp, så det har varit en befrielse att upptäcka denna teknik och frigöra brösten!

När han vaknade med ett ryck, skrek han då? Eller vaknade han och jollrade, för min bebbe gallskriker n.r han vaknar med ett ryck. Från vilken ålder kan man börja buffandet. Min kille är 2 mån.
  • mikroE

Har du provat att erbjuda ofta på dagen istället för att se om barnet kan äta sig mer mätt då och inte så mycket på natten? Min dotter äter mycket på dagen men sover väldigt bra och jag tror det har ett samband. Dock är det inte jag som har valt detta mönster utan hon själv.

Svar på tråden hur söva bebisen som vägrar napp?