• Tandvärk

hur söva bebisen som vägrar napp?

Jag provade att buffa i rumpan för några veckor sen när jag tröttnade på att lyfta upp honom och börja från scratch varje gång "lägga-ner-i-sängen-manövern" sprack och han vaknade till, och herregud - det fungerade. Så det är mitt tips.

• Tandvärk

Han är nästan fem månader och sover i en sidokudde (för att han envisades med att ligga på höger sida av huvudet och därmed blev sned). Ibland när jag sövt honom med bröstet eller flaska och lägger ner honom i sängen vaknar han till, och tidigare har jag alltid tagit upp honom och stoppat in bröstet igen . Men så en kväll tröttnade jag på att varje läggning genererade mängder av adrenalin och tumhållning (ska det lyckas?? ska jag hinna lägga honom i tid för filmen vi vill se? osv) och struntade helt sonika i att plocka upp honom när han vaknade med ett ryck. Började istället buffa honom i rumpan/höften ganska hårt. Han somnade som en stock. Så nu buffar jag mer eller mindre hårt beroende på hur vaken han är, och det funkar i princip varje gång. Allra bäst funkar det på natten när han har ätit, då somnar han på några sekunder. Tidigare kunde en nattläggning ta upp till en timme... Tekniken är enkel. Lägg handflatan mot rumpan och buffa så att barnet gungar fram och tillbaka. Ibland (om barnet är väldigt vaket) kan man få hålla på ett tag, men desto tröttare desto snabbare går det. Min son tar heller inte napp, så det har varit en befrielse att upptäcka denna teknik och frigöra brösten!

• Tandvärk

Jag tycker inte att du ska lägga henne på mage! Ha henne på rygg och lirka in en hand halvt under rumpan och buffa henne lätt uppåt/åt sidan istället. Alternativt på sidan med ihoprullad handduk eller dylikt på var sida så att hon varken kan tippa framåt eller bakåt. Tror jag funkar utmärkt. Men att lägga henne på mage med tanke på den allmänna rekommendationen gällande psd känns väl inte helt bra...

• Tandvärk
    sok skrev 2010-02-08 21:00:25 följande:
    aha...men alltså när man buffar...jag provad lite bara för att prova nu i soffan på kvällen. men man klappar inte ...eller? utan mer "gungar" bebisen?elelr jag fattar inte...
    Exakt. Du klappar inte, utan gungar henne. Jag har tänkt att det är precis som att söva bebisen i vagnen, fast i sängen. Ett slags "artificiellt gung" .
Svar på tråden hur söva bebisen som vägrar napp?