Han är nästan fem månader och sover i en sidokudde (för att han envisades med att ligga på höger sida av huvudet och därmed blev sned). Ibland när jag sövt honom med bröstet eller flaska och lägger ner honom i sängen vaknar han till, och tidigare har jag alltid tagit upp honom och stoppat in bröstet igen
. Men så en kväll tröttnade jag på att varje läggning genererade mängder av adrenalin och tumhållning (ska det lyckas?? ska jag hinna lägga honom i tid för filmen vi vill se? osv) och struntade helt sonika i att plocka upp honom när han vaknade med ett ryck. Började istället buffa honom i rumpan/höften ganska hårt. Han somnade som en stock. Så nu buffar jag mer eller mindre hårt beroende på hur vaken han är, och det funkar i princip varje gång. Allra bäst funkar det på natten när han har ätit, då somnar han på några sekunder. Tidigare kunde en nattläggning ta upp till en timme... Tekniken är enkel. Lägg handflatan mot rumpan och buffa så att barnet gungar fram och tillbaka. Ibland (om barnet är väldigt vaket) kan man få hålla på ett tag, men desto tröttare desto snabbare går det. Min son tar heller inte napp, så det har varit en befrielse att upptäcka denna teknik och frigöra brösten!