• dotty

hur uttalat ni Memme?

inspirerad av en annan tråd undrar jag hur ni uttalat namnet Memme.

Memme, som i mamma eller Mimmi fast med e?

Memm, som att e:t på slutet är stumt.

Memmet, att ni antar att det är ett t på slutet.

Mimmi, att ni antar att det bara är en "finurlig" stavning.

eller på något annat sätt?

• Svar på tråden hur uttalat ni Memme?
  • dotty
    Twilight skrev 2010-02-13 16:23:57 följande:
    För mig är det också ett MANSsmeknamn.
    ok! hur reagerar du om en kvinna presenterar sig med det namnet?
  • vindil
    dotty skrev 2010-02-13 16:28:10 följande:
    ok! hur reagerar du om en kvinna presenterar sig med det namnet?
    Som att hon presenterar sig med sitt smeknamn.
  • dotty
    vindil skrev 2010-02-13 16:29:00 följande:
    Som att hon presenterar sig med sitt smeknamn.
    skulle du se henne som lite mindre seriös om hon presenterade sig som Memme på tex en arbetsintervju?
  • vindil
    dotty skrev 2010-02-13 16:33:16 följande:
    skulle du se henne som lite mindre seriös om hon presenterade sig som Memme på tex en arbetsintervju?
    Jag skulle kolla i mina papper och sen kolla av läget om det är hennes riktiga namn eller ej. Kanske fråga vad det står för, med tanke att det är en förkortning av Emilia eller Matilda.
    Om nån presenterar sig som Memme i övriga sammanhang hade jag taget det för smeknamn, och uppfattat henne som social och lättsam.
    I övrigt hade jag inte gett henne en negativ stämpel pga. hennes namn, utan det låter som ett namn i samma klass som "Noppe", "Nanne" och "Ella".
  • dotty
    vindil skrev 2010-02-13 16:39:19 följande:
    Jag skulle kolla i mina papper och sen kolla av läget om det är hennes riktiga namn eller ej. Kanske fråga vad det står för, med tanke att det är en förkortning av Emilia eller Matilda. Om nån presenterar sig som Memme i övriga sammanhang hade jag taget det för smeknamn, och uppfattat henne som social och lättsam. I övrigt hade jag inte gett henne en negativ stämpel pga. hennes namn, utan det låter som ett namn i samma klass som "Noppe", "Nanne" och "Ella".
    ok!

ja, det låter ju onekeligen som ett smeknamn.

halvt relaterad fråga, ses Mimmi som ett smeknamn, eller är det ett riktigt namn?
  • dotty

är även lite nyfiken på om Memme ses som ett barnsligt namn? eller är det ett ok namn på en vuxen person också?

• Memnok77
    dotty skrev 2010-02-13 16:51:55 följande:
    ok! ja, det låter ju onekeligen som ett smeknamn. halvt relaterad fråga, ses Mimmi som ett smeknamn, eller är det ett riktigt namn?
    Mimmi är väl också ett smeknamn i mina öron men det är mer etablerat som ett "riktigt" namn. Memme känns väldigt oseriöst både som kill och tjejnamn, skulle anta att det var ett smeknamn för Mehmet om jag inte hade någon mer information än namnet.

Hade jag sett det på en ansökningshandling hade jag trott att personen hade skrivit ett smeknamn istället för sitt riktiga namn.
Svar på tråden hur uttalat ni Memme?