• mianyckelpiga

Har du erfarenhet av Ikeas vitvaror?

Vi tänkte rusta köket och vill komma undan så billigt som möjligt, då vi ändå räknar med att sälja radhuset pga tillökning. Rust av köket skulle dock öka möjligheten till att få ut så mycket som möjligt vid försäljning. Har just suttit och tittat på Ikea-kök och såg då deras vitvaror. Har du erfarenhet av deras kyl och frys och diskmaskin, så vill jag gärna höra dina åsikter?!

• Svar på tråden Har du erfarenhet av Ikeas vitvaror?
  • Butterscotch

Vi har IKEAs vitvaror på landet, och jag har inga klagomål på kyl och frys. Diskmaskinen låter kanske lite mycket och fläkten låter definitivt mycket (den blir jag galen på och funderar på att byta ut). Ljudnivån blir viktigare om man har öppen planlösning, och har man inte det kan man väl leva med en diskmaskin som låter lite.

Sen stör jag mig på att spisen är så jäkla långsam men det är nog inte IKEAs fel utan beror helt enkelt på att vi snålade och valde en spis som inte var induktion.

• mianyckelpiga

Ok, tack så mycket för svaret! Kanske ska tänka om på fläkt då iallafall, då jag blir galen på fläkten vi har nu för den låter för högt. Vi har inte öppen planlösning och en passage mellan kök och vardagsrum så att diskmaskinen låter spelar kanske inte lika stor roll.

Spis blir det nog inte från Ikea då jag inte hittade någon spis/ugn på deras hemsida. Vill ha en som har båda och i liknande utförande som kyl, frys och diskmaskin.

• meya

När vi köpte vårt kök så sa säljaren: "Om ni bara ska köpa en vitvara från oss, så ta diskmaskinen! Den är väldigt tyst. Nackdelen är att den tar lite tid, men det är torkprogrammet som är mest långsamt."
    Vi köpte den och vi är jättenöjda med den! Den låter ingenting alls, så vi kan ha den igång och sitta och äta alldeles bredvid. Vi kör ofta ett snabbprogram på typ en halvtimme så jag skulle rekommendera den!

• Indillia

Vår diskmaskin är för låg inuti. Normalstora tallrikar får inte plats  

• mianyckelpiga
    meya skrev 2010-02-08 18:19:13 följande:
    När vi köpte vårt kök så sa säljaren: "Om ni bara ska köpa en vitvara från oss, så ta diskmaskinen! Den är väldigt tyst. Nackdelen är att den tar lite tid, men det är torkprogrammet som är mest långsamt."Vi köpte den och vi är jättenöjda med den! Den låter ingenting alls, så vi kan ha den igång och sitta och äta alldeles bredvid. Vi kör ofta ett snabbprogram på typ en halvtimme så jag skulle rekommendera den!
    Indillia skrev 2010-02-08 18:23:17 följande:
    Vår diskmaskin är för låg inuti. Normalstora tallrikar får inte plats  
    Vilka diskmaskiner från Ikea är det ni har?
  • ElmaJ

Har kollat runt på just vitvaror och tyvärr så är IKEA inte billigast, eller bäst.
    Elgiganten är billigast och bäst (om man letar klass A eller högre). Då kan i allafall jag ta att de har grymt otrevlig personal. Dessutom brukar det ha kökspaket så att man får allt i samma.

• AnLj

De vitvaror som IKEA säljer kommer från andra tillverkare, diskmaskinen kommer Whirlpool, den inbyggda är jättetyst är helt underbar enligt mig.

• Deiia

Köp inte Ikeas vitvaror! Ikea är bra på möbler och heminredning - inte vitvaror.

Vi har Nutid ugn och mico och är väldigt missnöjda. Hög volym och plastigt utförande. Dålig och otrevlig kundservice dessutom!

Leta extrapriser på bättre märken är mitt tips!

• Glimma76

IKEA kör väl mest Whirlpool eller. Whirlpool har väldigt kort hållbarhet efter vår erfarenhet. Kommer aldrig köpa Whirlpool igen.

• Sally Bally

Vi har både kyl, frys, diskmaskin, micovågsugn och fläkt. Allt är bra förutom att fläkten kanske låter lite mycke men inget jag bryr mej om igentligen. Diskmaskinen går så tyst att man ibland glömmer att man har den igång=)

• mianyckelpiga

Vad svårt det blir när alla har så olika åsikter om deras varor. Det är ju svårt att få testa dem innan köp också

• Sally Bally
    mianyckelpiga skrev 2010-02-11 12:46:40 följande:
    Vad svårt det blir när alla har så olika åsikter om deras varor. Det är ju svårt att få testa dem innan köp också
    Kör på Ikea tycker ja...=)
  • Ciccilionaa

VI har en ikea-micro med inbyggd fläkt, som fungerat perfekt och aldrig varit ngt problem. Som ny trots 9 år på nacken!

• LoMsBebis

Kika in på prisjakt.nu och jämför lite priser. visserligen är inte ikeas med där men det är ju alltid kul att jämföra affärerna hemifrån istället för att springa runt överallt!

• meya

Indil, vår diskmaskin var också för låg, tills vi kom på att man kunde höja den övre delen

Ts, jag vet tyvärr inte vad det är för modell, men det är en inbyggnadsvariant från Whirlpool

• FrkSommar

Vi köpte alla vitvaror utom kyl och frys från IKEA ( de hade inte tillräckligt stora) men micri, diskmaskin, spis, fläckt och ugn är från IKEA dva Wihrlpool och jag har absolut inte ett enda klagomål efter två och ett halvt år. Fast jag har ett tips! Insvesteria i induktionshäll, den är helt underbar att använda, matlagning har blivit en fröjd!!!

• roinpe

Kylskåpet "Bitande" är kasst! Efter mindre än ett års användning faller plastlisterna som håller hyllorna samman i bitar.

Svar på tråden Har du erfarenhet av Ikeas vitvaror?