• Erkens mamma

Våfflor ..&... laktosfråga?!

Snabb hjälp önskas!

Sonen har hem en kompis som är laktosintolerant. Jag har lovat sonen våfflor men har ju givetvis ingen laktosfri mjölk hemma. Har däremot milda mat extra och på den står det att den innehåller låglaktos skummjölk och kärnmjölkpulver.

Kan jag använda den eller kanske bara byta mjölken mot vatten istället?

Hjälp!

• Svar på tråden Våfflor ..&... laktosfråga?!
  • lenasss

För att vara på den säkra sidan får du nog till affären och köpa laktosri mjölk. Och kanske margarin också, tx: Flytande "milda coulinese" (ursäkta stavningen.) Med vatten blir inte våflorna goda/bra....

• Erkens mamma

nej vi får äta våfflor när han har gått hem istället... Till affären nu med fyra barn -nej tack!

Jaja, man kan ju inte ha laktosfritt och nöt fritt och äggfritt och glutenfritt hemma jämt när man inte har allergiska barn själv...

• lenasss

Du kan också "lura dem"! Nej men det är faktisk jättegott att göra lit havregröt (på vatten) Ta' mjöl op händerna, forma "plättar", och stek i lite olja. Socker och sylt till.

• Erkens mamma

Tror inte sonen accepterar det -tyvärr! Vi köpte ju våffeljärnet idag och han har gått och sett fram emot dem hela dagen -kollat in vilket mönster det ska bli osv..

• Teskedsmamman

Prata med pojkens mamma, våra barn kan äta våfflor och mat som har blivit upphettad, på vanlig mjölk...

Mjölk som hettas upp får laktoskedjorna brutna och laktoset blir annat socker när det är varmt... så du kan testa även med att hetta upp mjölken innan du använder den i våfflor.

Men som sagt, det fungerar inte på alla, är man hysteriskt känslig så fungerar inte låglaktos heller.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • lenasss

Ja men, lägg dem i våffeljärnet då, bara så gröten inte är för lös, och går att forma lite med mjölade händer. Har gjort det massor gånger till min vegantös.

• Erkens mamma

Ja hade de varit hemma hade det ju inte varit något problem att snacka med dem men hans farmor är där och säger bara att lite mjölk kan väl inte vara så farligt... Hmmm -Nej det känns inte ok.

• Miralicia

Lite sent svar just nu, men till en annan gång.
    Det brukar inte vara några problem att byta ut vätskan till vatten eller varför inte en blandning av kokosmjölk och vatten (ca 50/50) och smör/margarin byts lätt mot ngn neutral olja typ raps eller solros.

• Erkens mamma

Tack för ditt svar
    Ja jag har kollat runt på lite olika recept nu samt pratat med pojkens föräldrar och det verkar som att han inte är hyperallergisk direkt. Mamman sa att vi skulle undvika att dricka mjölk, äta glass men att det skulle gå bra med lite i maten utan problem.

Skönt -så vet jag till en annan gång. Man vill ju gärna göra rätt

• bonnieloveskim

Om det bara är laktos och inte mjölkproteinet så kan du ju fråga mamman om hon har laktostabletter.
    Dessa kan man äta av innan måltid då kan man laga mat som vanligt.

Jag har alltid hemme till min son om han går till kompisar då kan han få äta och fika hos dem utan problem.
    Det är helt klart värt att ha sådanna hemma.

Svar på tråden Våfflor ..&... laktosfråga?!