Inlägg från: Erkens mamma |Visa alla inlägg
  • Erkens mamma

Våfflor ..&... laktosfråga?!

Snabb hjälp önskas!

Sonen har hem en kompis som är laktosintolerant. Jag har lovat sonen våfflor men har ju givetvis ingen laktosfri mjölk hemma. Har däremot milda mat extra och på den står det att den innehåller låglaktos skummjölk och kärnmjölkpulver.

Kan jag använda den eller kanske bara byta mjölken mot vatten istället?

Hjälp!

• Svar på tråden Våfflor ..&... laktosfråga?!
  • Erkens mamma

nej vi får äta våfflor när han har gått hem istället... Till affären nu med fyra barn -nej tack!

Jaja, man kan ju inte ha laktosfritt och nöt fritt och äggfritt och glutenfritt hemma jämt när man inte har allergiska barn själv...

• Erkens mamma

Tror inte sonen accepterar det -tyvärr! Vi köpte ju våffeljärnet idag och han har gått och sett fram emot dem hela dagen -kollat in vilket mönster det ska bli osv..

• Erkens mamma

Ja hade de varit hemma hade det ju inte varit något problem att snacka med dem men hans farmor är där och säger bara att lite mjölk kan väl inte vara så farligt... Hmmm -Nej det känns inte ok.

• Erkens mamma

Tack för ditt svar
    Ja jag har kollat runt på lite olika recept nu samt pratat med pojkens föräldrar och det verkar som att han inte är hyperallergisk direkt. Mamman sa att vi skulle undvika att dricka mjölk, äta glass men att det skulle gå bra med lite i maten utan problem.

Skönt -så vet jag till en annan gång. Man vill ju gärna göra rätt

Svar på tråden Våfflor ..&... laktosfråga?!