• marsflicka

Få reda på nåns inkomst? anonymt?

Undrar ifall det finns nån möjlighet kolla upp vad nån tjänar utan att en kopia på förfrågan går till den personen? Försökte hitta nån tjänst på nätet men den som hade via sms och anonymt så fanns inte ens jag själv med och så heller inte den personen jag vill kolla upp.

Eller kan jag bara i morgon ringa till skattemyndigheten?
    Nån som vet nån bra tjänst på nätet?

• Svar på tråden Få reda på nåns inkomst? anonymt?
  • Menhir

Det är offentliga uppgifter så har du bara personnumret så fixar dem det på skatteverket.

Men du är medveten om att det är rätt otrevligt att snoka i andras privaliv, antar jag? För om personen hade velat dela med sig av sin inkomst hade hon/han berättat sin inkomst för dig. Personligen hade jag blivit förbannad om jag fått reda på att andra försökte kartlägga mitt liv.

• The Black Lady

Varför inte fråga personen det gäller om du är så nyfiken?

• Kjell2

Genom att fråga skatteverket kan du få ut inkomstuppgifter för år 2008. Du får inte lönen utan hur mycket total inkomst av tjänst var under hela året. Kan bli lite svårtolkat om personen t ex har två jobb eller bara jobbat halva året.

Jobbar persoen inom offentlig sektor kan du alltid kontakta myndigheten och begära ut nuvarande löneuppgiften, det är offentlig handling.

• majsis36

Varför köpa taxeringskalendern när du får uppgifterna gratis hos Skatteverket.

Det är den taxerade förvärvsinkomsten som uppges och den är lite missvisande på så sätt att det inte ger en exakt bild på vad man tjänat eftersom det är efter avdrag för resor, övriga kostnader, tjänsteresor, pensionssparande etc..  Avdragsdelen är inte offentlig.

Och ett plus i kantan. Den omtalade får inte reda på det och man ringa, maila eller besöka kontoret för att få uppgifterna men som sagt va för inkomståret 2008 blir det då 2009 inte blir offentlig förrän slutskattebeskedet för personen är uttagen vilket kan ske juni, augusti, september eller december 2010.

• majsis36

PS: Numret till skatteupplysningen är 0771-567 567 öppet måndag-torsdag 08.00-19.00. Fredagar 08.00-16.00.

Det går även bra att maila till [email protected] men svaret kan ta någon dag.

• n1ettan

Du kan också ringa 118 800 - en telefontjänst där de plockar fram uppgifterna åt dig.

• anna klara

Ajjemen, allt går. Ingen går säker längre.ALLT är offentligt. Bara o fixa ett ID kort på den man vill så tar man över dens liv.

Stort problem med att allt är offentligt.

• Kjell2
    anna klara skrev 2010-02-17 08:03:13 följande:
    Ajjemen, allt går. Ingen går säker längre.ALLT är offentligt. Bara o fixa ett ID kort på den man vill så tar man över dens liv.Stort problem med att allt är offentligt.
    Allt är långt ifrån offentligt. Lönelistorna på vårt företag lämnar vi inte ut till vem som helst t ex.
Svar på tråden Få reda på nåns inkomst? anonymt?