• Styvmamma88

Ska jag berätta att jag inte är hennes mamma?

Jag var och pratade med min nya psykolog och han tyckte inte jag behandlade min styvdotter rätt.
    Min styvdotter är 4 år och har tidigare träffat sin biologiska mamma regelbundet varannan helg men det senaste året har inte detta vart möjligt då mamman inte vill ha någon större kontakt med sin dotter så nu pratar dom bara i telefon högst 2 gånger i månaden. Min styvdotter pratar ibland om sin mamma och då brukar jag svara och sen berätta att hon har en Riktig mamma och att jag är hennes extra mamma. Detta sa min nya psykolog var fel, jag skulle säga till min 4-åriga styvdotter att kalla mig mamma och sen inte prata om hennes riktiga mamma mer. Detta kan ju inte vara rätt? Jag har sagt att hon får kalla mig mamma om hon vill men för tillfället gör hon inte det och jag tänker att om hon vill så gör hon det så småningom, jag ska ju inte tvinga henne som min psykolog tydligen tycker...
    Vad tycker ni?
    Linn

• Svar på tråden Ska jag berätta att jag inte är hennes mamma?
  • Styvmamma88

Jag ringde och sa att jag ville ha en ny psykolog för jag tyckte inte den jag hade verka vettig.
    Han sa att ett 4årigt barn inte förstår skillnaden mellan riktig och extra mamma. Jag sa iaf att jag inte tänker tvinga henne att kalla mig mamma. Om hon vill prata om sin riktiga mamma så ställer jag gärna upp och svarar och försöker förklara, jag tycker det är viktigt att prata om hennes mamma även om hon för tillfället inte träffar henne.
    Och en sak till psykologen sa var att jag absolut inte kan använda "naughty chair" dumstolen, det vill säga att när min styvdotter gjort något hon vet att hon inte får så får hon sitta på en stol i hallen i 3 minuter och sen så pratar vi med henne om varför hon fick sitta där, detta tycker jag är en bra sak att göra men han sa att hon inte fattar varför hon får sitta där, sen fick jag inte ta bort saker från henne när hon vart dum. Men vad ska jag göra när hon gör fel då? ska jag bara låta det vara?
    Blir väldigt osäker om jag är en bra styvmamma eller om jag har helt fel metoder..?

• Styvmamma88

Detta sa docj psykologen första gången han träffa mig.
    Jag och min styvdotter har en jätte bra relation, hon älskar mig och välkomnade mig varmt, och jag har mer än gärna tagit på mig rollen som mamma, jag gör allt som en mamma gör, förutom att jag pratar med henne om hennes riktiga mamma när hon vill
    Tack för alla svar

• Styvmamma88

Det är väldigt komplicerat med min styvdotters mamma, hon har livmoderscancer så hon har inte kunnat träffa sin dotter på några månader och sen när hon kunde det så ville hon inte träffa sin dotter, sa ifrån sig den delade vårdnaden och ville inte träffa henne utan bara prata i telefon. Så det är klart att lillan undrar vart hennes mamma är och varför hon inte får träffa henne och jag försöker förklara så gott det går men vill ändå att hon ska ha kvar sitt minne av mamman tills mamman vill träffa sin dotter igen.

Svar på tråden Ska jag berätta att jag inte är hennes mamma?