Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka
    Ruschika skrev 2010-04-14 20:07:18 följande:
    hej de är umeå messan 24 april. Update: har nu fått rutpytonen för några dagar sedan, hur snäll som helst har även  fått låna en kompis stora nätpyton på ca 3m+ dock väldigt rädd dam då den han nyss köpt den av troligebn inte va för snäll med den men hon har iaf inte huggit mig än.lyckad hålla i henne idag så förhoppningsvis kan hon börja lita på mig å bli lite mer "tam". sen bytta jag mina 2 majsbäbisar mot en vuxen candy cane. så just nu är det 5 ormar hos mig,sålde även ödlan igår.
    Oh trevligt! Då lär vi nog ses där! Karln min kommer stå i foto-hörnan och jag och barnen kommer hjälpa till i fiket och lite här och var Är du medlem i NHF?

    Trevligt med nätpyton, ganska fina ormar, fast är mer förtjust i tigrar
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    Ruschika skrev 2010-04-18 09:29:29 följande:
    oj va kul jo hoppas man hittar nått är typ galen i alla sorters albino annars äre morelia sp som jag fastnat för,så om de finns kamnske de blir en till rutis eller kanske 2 djungelrutisar.jo tigrar e snygga men dom blir ju så jävulst stora hörde att Emma på tropikhuset? hadde fått ägg/ungar igen..såg bilder då en komis höll henne å hon va ju iiinte liten.sen tänkte jag tipsa alla som inte vet så är repti.net en ganska bra reptilsida ifall mn vill skriva nått eller vill hitta djur till salu osv.
    Jo, Emma känner vi till väl, likaså dom som jobbar där Emma är väl drygt 5m? Nätpytons blir ju större
    Hade 1.1 albinotigrar men nu är bara honan kvar =/
    Finns många fina morelior, min favvis är ju helt klart viridisen!
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    Ruschika skrev 2010-04-24 09:31:06 följande:
    jo hon e ganskla stor.jo nätis blir ju längre men blir dom grövre?..kondan blir väll grövst men inte längst.viridisar e ganska snygga men dom sitter typ i sammas ställning på sin lilla pinne..så man får ju lätt intrycket av att dom är extremt tråkiga å även aggresiva.leter iaf efter en cheynei..åå bara 30 min kvar tills messan hehe..
    Fyndade du nå roligt då?
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    Ruschika skrev 2010-05-01 21:54:08 följande:
    jodå blev en till morelia dock va ju inte den hanterad nått så jäklar va hon högg mot allt men hon har redan i prinsip slutatlilla ankondan kom tebax för nå dagar sedan hon hadde rymt för ungefär en månad sen..trodde inte hon skulle komma tillbaka, så nu har man en till som behöver nytt terra sen.
    Hehe njä, juveniler på mässor brukar ju sällan vara de =) och jag vet att han du köpte den av (antar att det var ifrån tropikhuset right?) brukar inte hantera sina ormar särskilt mycket i "onödan" om det inte är ormarna som besökarna får hålla och känna på i tropikhuset =)

    kul att kondan kom tillbaks! är ju aldrig kul med ormar på rymmen =/

    fick med mig en skäggis hem från mässan... och igår fick jag en KP. och karln bokade en boiga cyanea igår, så nu ska vi införskaffa oss vår första gift =)
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    valkyrie skrev 2010-05-15 16:45:07 följande:
    lycka här hemma. har varit och köpt mej en kungspyton hanne i dag en liten pojke på 8 månader. och guda söt.
    härligt!
    kungspyton är fina, trevliga ormar

    Nu har vi iaf införskaffat våran första giftorm, även om den är bakgiftstandad, har bott hos oss i en vecka nu och är jättepluttig haha.
    Sen så la dotterns majsorm ur sig 7 fina ägg i fredags!
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka

    är en boiga cyanea.
    Jo dom e ju de har haft några förut jag å, å nu har vi en igen haha.

    jopp, bara hoppas kläckningen går väl! Är tyvärr tre ägg som ser ut att sjunkit ihop, 1 som sjunkit mycket. Men hoppas dom klarar sig ändå! Är iaf 4 ägg som ser riktigt fina ut.


    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    valkyrie skrev 2010-06-13 23:11:24 följande:
    så kära vänner nu har jag varit och köpt mej en kungsboa hanne på ca 2 år. jag undrar som en flundra vad nästa blir.
    trevligt!
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    epikuren skrev 2010-10-12 15:46:17 följande:
    Hej!

    Jag funderar på att skaffa en kungspyton men har aldrig haft orm förut!
    Är det något jag borde tänka på innan? Har läst igenom alla inlägg och ni här inne verkar ju vara väldigt insatta i ormar - precis vad jag behöver!
    Det du behöver tänka på är har du plats? Är du villig att mata med fullstora råttor? 

    Nu är ju förvisso kungspyton inga giganter, utan brukar hålla sig kring 120cm (+- lite). Men det är en stor orm i liten förpackning. Kan vara bitska som juveniler men oftast lugna och beskedliga som adulta. En orm behöver ha ett terrarie som den kan sträcka ut sin fulla längd i, så ett terrarie på drygt 150cm är att rekomendera. Kungspyton är även en orm som i väldigt många fall kan matvägra under vinterhalvåret eftersom temperaturen sjunker i omgivningen och dygnsrytmen blir kortare. Men det brukar ordna till sig till våren igen. Har haft ett gäng kungspyton och tycker det är väldigt trevliga ormar att ha att göra med
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka

    Toppen! Visst, från början tar dom ju som råttpinkisar (nyfödda råttbebisar) eller musfuzzies (musbebisar som börjat få lite fjun) och sen ökar man ju eftersom. Men våran fullvuxna hanne ger vi en fullvuxen råtta 1gång/månad. 

    Är det något du undrar är det bara att fråga  


    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka

    En orm har man ungefär som man har akvariefiskar. Det är ett intresse och fashination (och en grymt snygg möbel med ett väldekorerat terrarie). En orm har inget socialt behov utan mår bäst utav att vara i sitt terrarie där den har den värme och luftfuktighet som just den arten kräver. Snarare är det så att för mycket hantering stressar ormen och stress påverkar ju negativt som du säkerligen redan vet genom dig själv

    Men kul du fått upp ögonen för ormar  


    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka

    Oh denna hade jag glömt bort helt! 


     


    Meus Veritas skrev 2015-03-23 05:49:37 följande:

    Hej, hoppar in och undrar om man får vara med här?

    Har en afrikans hussnok som e min lillagosse bebis Väntar även på att snart få en sinaloa.

    Har lite matningsproblem med snoken på sistonde, han har blivit så jäkla kräsen i maten o funderar på om jag fått tag på dåligt foder eller om han helt enkelt är en sån liten fillur som inte vill äta mer än en gång i månaden. Ömsar och skiter som han ska. Och är som sagt mycket handtam


    Har ormen blivit mycket hanterad på sistone? Kan isåfall gott och väl bero på det då all form utav hantering utav reptilerna är stressmoment för dom. Bytt storlek på foder? Testat värma upp maten innan servering? Fast så länge han skiter och ömsar som han ska så kanske han inte behöver mer än så för stunden. Våren är ju ofta parningssäsong för de flesta arter så då är det inte så konstigt om dom börjar "trilskas" med maten. Likväl som många ormar minskar matintaget under vinterhalvåret pga naturliga dvalningscykeln :) 


    trolltoka.se *N 28+1 13/3-07
  • Trolltoka
    Jorunn2 skrev 2015-03-24 15:05:03 följande:

    Varför just tjejer?


    Skulle tro att grundtanken för dryga 5år sen är att det inte var sååååå brutalt vanligt med herptilnördande tjejer :) 
    trolltoka.se *N 28+1 13/3-07
Svar på tråden tjejer som gillar prata ormar!