Ni som jobbar på café. Vad är rätt och fel här?
Jag har precis fått arbete på ett café/restaurang. Jag jobbar just nu bara extra när dom behöver mig, men får heltid i april.
Nu är det så att jag precis fått en genomgång från en jobbcoach att jag ska vara noga med mina rättigheter när jag får en anställning.
Tex så ska anställningsbeviset innehålla allt från lön, till anställningsperiod, till semesterrättigheter etc. Ja, nä men ni förstår vad jag menar.
Mitt papper innehöll mitt namn, personnummer adress samt timlön och min underskrift. Detta tänkte jag inte så mkt på just då, men nu börjar jag fundera på om det ska stå något mer där.
Men det är inte allt.
Hur lång lunch har man rätt till?
När jag börjar 10 och slutar 4, så får jag oftast inte äta lunch förren vid 2-3. När jag ätit 10 minuter så börjar chefen stressa på mig att jag ska snabba mig och fortsätta jobba. Är detta verkligen riktigt?
Sedan undrar jag hur avancerad en lönespec ska vara.
På min står ingenting om huruvida det ligger till med semesterersättning, och ingen har heller talat om det. Ska självklart se till att fråga nu när jag ska arbeta på riktigt , men på mina vänners lönespecifikationer finns allt sånt medskrivet. Min är inte avancerad alls. Bara ett utskrivet papper med hur mycket jag fått ut den månaden. Inte så mkt mer.
Och! Är detta korrekt för café/restaurangyrket?
Min lön är 90kr/tim. OB ligger på 18 kronor, oavsett vardag eller helg.
Vardag börjar OB efter kl 20. Lördag efter kl 16 och söndag hela dagen.
Hoppas ni kan ge mig bra svar, för jag är inte modig nog att ställa chefen mot väggen än, då detta är mitt första riktiga arbete och jag inte riktigt är så haj på vad som är rätt och fel ännu. Vill gärna ha fakta att komma med om jag ska ifrågasätta något.