Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)

Ja det tycker jag. Om man är jägare och vet vad man gör så att djuret dör genast och man inte riskerar att skadeskjuta djuret. I många fall tycker jag till och med att det är snällare mot djuret, då det slipper känna rädsla och ångest som det kan göra hos veterinären och sakta känner livet halka iväg utan att självt kunna förstå vad det är som händer och inte kan kontrollera sin kropp.

• ming
    Swweetiie skrev 2010-02-09 12:59:21 följande:
    Nej, det är inte okej. Det finns djurskyddslagar av en anledning!
    Och om jag inte minns fel så är det tillåtet att avliva en katt eller hund genom skott.
  • ming

"Hundar och katter
    Den vanligaste metoden att avliva hundar och katter är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. Det är också tillåtet att skjuta djuret under vissa förutsättningar. Hundvalpar och kattungar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom slag mot huvudet."
    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/annanavlivning.4.37cbf7b711fa9dda7a18000230.html

Jag letar vidare.

• ming
    Bedan skrev 2010-02-09 13:43:46 följande:
    Det där med "under vissa förutsättningar" betyder alltså att det inte är ok att skjuta sitt eget djur genom skott hur som helst.
    Jag länkade till föreskrifterna efter att du hade skrivit. Förutsättningarna är alltså att hunden eller katten avlivas med ett kulvapen eller hagelgevär som är tillåtet för jakt eller avlivningsändamål, samt att man skjuter så att djurets hjärna träffas och det förlorar medvetandet genast. Sen fanns det lite krav på avstånd och från vilket håll man ska skjuta och så.
  • ming
    guinevere skrev 2010-02-09 13:50:23 följande:
    Den där biten om slag mot huvudet upp till 14 dagar känns värre. Skjutningen verkar väldigt reglerad medan vilken idiot som helst får klubba ett djur bara det är yngre än 14 dagar.
    Ja, det håller jag med om!
  • ming
    HellviHumle skrev 2010-02-09 15:14:05 följande:
    Men det är en utdragen process, speciellt för ett djur som inte är vant vid att åka till en veterinär. Okända lukter och stressande miljö.
    För många tar det flera sprutor och lååååång tid tills de slutar kämpa emot och äntligen somnar in.
  • ming

Vår gamla hund avlivades förresten med skott. Grannen, som är jägare, kom och hämtade honom och tog med honom ut på en åker där han fick äta god mat, och utan att han hade en aning så fanns han plötsligt inte mer. Han hann inte känna vare sig rädsla eller smärta. Vi kände inte heller något behov av att titta på kroppen, så om den var "förstörd" eller inte spelade mindre roll. För honom själv spelade det inte heller längre någon roll, eftersom han fanns ju då inte längre. Det viktiga var att han skulle slippa rädsla och ångest in i det sista, och detta var så mycket bättre än att få en spruta, även om det kanske låter lite hårt för en del.

• ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 07:28:33 följande:
    Jag menar man kan skadeskjuta det händer vad gör man då?  Å en liten hare hur ska  man skjuta en sån?  jag hr en hare som jag haft sen den va liten å hittades ute ensam skadad av katter när han blir sjuk ska jag skjuta han? En jättesjuk hund orkar inte bråka ens på djursjukhuset såå jag tror inte de ens orkar bry sig om att bitas
    Det verkar som att du tror att man bara avlivar djur som är så dåliga att de är i livets slutskede. Så är inte alls fallet. Många avlivar för att djuret har blivit gammalt och sjukt, men innan det har blivit så pass dåligt att de verkligen är i livets slutskede. Jag tycker iaf inte att det är särskilt sjysst mot djuret att vänta tills det är så sjukt att det inte ens skulle kunna bitas, man avlivar dem när de inte har någon direkt livskvalite kvar. Dessutom handlar det inte ens om att djuret inte ska bitas, det handlar om att det inte ska behöva vara oroligt och ha ångest och känna sig instängd och utom kontroll över sin egen kropp.
    Båda mina föräldrars hundar var gamla när de avlivades. De var väl inte sjuka, men de hade ont med krämpor och reumatism. Livskvaliteten för dem båda var så låg, när de inte kunde gå i trappor utan att få ont eller följa med på promenader. Den ena hade också allergier och mycket klåda, och det vägdes också in i beslut om avlivning. Ingen av de två var så svaga att de inte skulle kunna bitas.
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 13:52:06 följande:
    De vart inte dig jag svarade när jag skrev  de an bitas utan nån som sa hennes/hans huns skulle nog bitas för den inte gillar djursjukhuset eller att någon tog i den. Jag vet mn kan avliva hundar iaf för de varit sjuka så de inte orkar gå ens min granne fick avliva sina 2 hundar pga sjukdom Hos djursjukhuset. Nu verkar det som ni helt vill välja att missuppfatta vad jag skriver men  jag är inte den enda här som inte vill skjuta min hund å jag får  tycka så å jag  skulle betalaör det om min hund är så sjuk eller gammal så de behövs  så vad menar du?????
    Nej, jag vet att det inte var mig du svarade då, men jag svarade på det inlägget du skrev då, trots att det inte riktades till mig.
    Och framgick det inte vad jag menade? Du kan väl specifiera vad det är du inte förstår på mitt inlägg, eftersom jag själv inte ser vad det är som kan vara oklart.
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 15:08:46 följande:
    Om du läser vad jag svara på så förstår du. Nån annan här skrev hon inte kunde gå till djursjukhuset för henens hund vart stressad å då får  ha munkorg för å inte bitas så svarade jag på det så är min hund oxå han blir arg å skall bitas om nån annan rör han å då nog hos vetrinären oxå så det va de jag svara på
    Fortfarande så förstår jag inte vad det är som är oklart med mitt inlägg? Jag tyckte att det framgick väldigt tydligt vad jag menade. Sen finn det inga hinder för att jag svarar på inlägg som är riktade mot andra personer, då det är ett öppet forum.
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 19:28:59 följande:
    Men vad vill du jag ka skriva? Jag säger ju jag svarade på ett annat inlägg. jag vet inte vad du menar ändå
    Jag menade att inte alla djur som avlivas är dödssjuka eller superskadade, utan det kan lika gärna handla om att de har blivit gamla och att allmäntillståndet har gått ner, att de har fått någon sjukdom som inte alls är dödlig men jättetråkig att leva med eller att de har brutit benet. Det var det som var min poäng.
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-10 19:41:46 följande:
    jamen har du missat jag svarade på det?
    Alltså så här gick det till:
    1. Du skrev ett inlägg riktat mot en annan person.
    2. Jag svarade på det inlägget med lite egna berättelser.
    3. Du frågar mig vad jag menar.
    4. Jag frågar vad det är du inte förstår eftersom jag är väldigt tydlig med vad jag menar.
    5. Du svarar inte vad det är med mitt inlägg som du inte förstod.
    6. Jag förtydligar och berättar vad min poäng var.
    7. Du verkar fortfarande inte ha fattat?
    Så nu går vi runt i de sista momenten där, så vi kan ju lika väl avsluta det eftersom det inte verkar hända något mer här.
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-11 09:26:45 följande:
    Jag vet inte om  du skriver för å såra mig men  jag har inte sagt nån får göra vad de vill men jag vill inte ens tänka på om de dör på stubben eller vad. Jag skulle aldrig göra så iaf.
    Men nu låter det ju snarare mer som att du är rädd för döden och att det egentligen är själva dödandet som är emot. Alltså att djuret ska avlivas och dö och inte längre finnas efter det, och att det känns läskigt att tänka på. Men det dör ju oavsett vilken metod man använder (får man ju hoppas iaf).
  • ming
    chivasregal skrev 2010-02-11 12:52:10 följande:
    Ja det är nog så jag  är rädd för mina hundar ska dö  å  ja själva dödandet är jag emot jag kanske har missuppfattat tråden? Jag vet att många tycker jag är sjuk i huvudet men jag tänker nog mer på hur de dör å de finns inte mer då ber jag om ursäkt å ska inte skriva mer här.
    Klart att man är rädd för att sina djur ska dö, men eftersom det ändå kommer att hända så bör man inte förneka det och vägra tänka på hur det ska gå till den dagen det sker.
    Att vara emot att djuret dör känns lite som att man har missuppfattat hur livet går till.
    Och nej, man är väl inte sjuk i huvudet för att man inte vill skjuta sina egna djur den dagen de ska dö. Däremot är man väldigt trångsynt om man inte kan ta till sig andras berättelser om hur bra det faktiskt har varit och att det, i många fall, kan vara ett bättre alternativ än att gå till veterinären.
Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)