Inlägg från: chivasregal |Visa alla inlägg
  • chivasregal

Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)

då är det okey å skjuta människor oxå mer humant än å få lida än å få somna in? Aldrig

• chivasregal
    LillTussa skrev 2010-02-09 18:25:53 följande:
    Va?
    ja vi tycker det är hemskt när nån blir skjuten  men bara människor eller?
  • chivasregal
    Lingling11 skrev 2010-02-09 18:35:42 följande:
    Tanken bakom frågan är väl att skjuta ett djur som lider (så sjukt att det inte kommer överleva). Vad är det då som är hemskt? Hemskt är väl att låta djuret få lida till döds, vilket människor i bl.a. Sverige får efterom eutanasi är förbjudet här.
    Jo jag mår illa av tanken på att man ska skjuta ett liv så nääe  jag tycker det är grymt så jag  kan inte ens tänka man inte kan låta dem somna in. Djuret lider väl inte mer om det får en spruta?
  • chivasregal
    logg81 skrev 2010-02-09 18:48:16 följande:
    Ja kanske skulle vissa människor få hjälp med att dö. Människor som kanske är svårt sjuka och verkligen lider. De slipper lidandet, de slipper ha ont och de får fara till husdjursland när tiden är inne. I det avseendet anser jag att djuren har ett högra "humant" värde än vad vi människor har...Jag skulle inte vilja ligga i flera år i plågor. Kanske inte veta vem jag är eller känna igen min familj. Bara ligga i en säng och bli vårdad. Inte ha någon livskvalité eller värdighet kvar...Nej fy... Då vill jag hellre ha ett skott i nacken på en promenad än ligga som en grönsak och bara vara...
    ja men de vill nog ingen men ett skott i nacken? Man kan väl avliva sitt djur på annat sätt? som ovan hemma i lugn å ro
  • chivasregal
    LuMa skrev 2010-02-09 18:49:33 följande:
    I vissa fall kan nog djuret lida mer av att få en spruta hos veterinären.Alla djur gillar inte att åka bil. Alla djur uppskattar inte alla olika dofter hos veterinären. Osv osv.Vad tycker du att skillnaden på ett välriktat skott och en avlivningsspruta är?Båda slutar ju på samma sätt?
    nej  det gör de inte jag ar avlivat min katt  visserlien mådde han inte bra av det  han mådde verkligen dåligt men jag  har hundar å  jag mår skit av tanken på att avlivas med ett skott å de spelar ingen roll  jag tycker iaf det  gör mer ont i mig än å få spruta
  • chivasregal
    Lingling11 skrev 2010-02-09 18:51:49 följande:
    Beror väl på, som många redan skrivit finns det djur som verkligen hatar veteriären. Dessutom finns det djur som, liksom människor, har en stark fobi mot sprutor. Är det inte mer humant att ta med dessa ut i skogen, eller annan avskild plats de trivs på och avsluta deras liv där?
    ingen ide å disskutera  för vi har inte samma åsikt. Jag gillar inte hellre sprutor men man kan faktiskt få hem en vetrinär så de slipper stressen
  • chivasregal
    logg81 skrev 2010-02-09 18:55:45 följande:
    Vi har en 16-årig tik. Hon är en riktig pensionär och det kan vara dags vilken dag som helst.Under alla år vi haft henne (14 år) så har veterinärbesök varit en plåga för henne. Hon är en mycket rädd liten dam och hon är extremt lättstressad. Och hon visar sin rädsla på det enda sätt hon vet... aggressivitet. En avlivning hos veterinär kommer förmodligen börja med munkorg, skakningar och darr för att hon är rädd för den främmande människan som bråkar med henne. Hon har även epilepsi, visserligen har hon inte haft anfall på minst 5 år och hon har aldrig fått medicin för det. Men stress utlöser dessa EP-anfall och ja... Ska hon behöva få ett sånt sin sista stund oxå? Hon är gammal, nästan blind, döv och lite dement. Man får ta det som det kommer men jag hoppas INTE att vi blir tvugna att åka till veterinären. Det är allt annat än rättvist emot henne. Hon är värd så mycket mer än en bajssituation där hon är livrädd.
    Jo jag vet min hund får oxå ha munkorg om han ska bli tagen till veterinären  han blir som din hund arg. Å  jag vet hur epilepsi  beter sig har oxå min hunds bror  å jag vet hur det utlöses min son har epilipsi. jag förstår vad du menar men jag   skulle inte vilja  göra så. Jag är rädd för den dan de kommer man måste avliva men skjuta nä de skulle jag ändå inte klara
  • chivasregal
    logg81 skrev 2010-02-09 19:03:50 följande:
    Ett välriktat skott går på en millisekund. Att få gå i skogen och filura, få nosa...kissa lite och titta på fåglar... o sen är man i köttbulleland eller kissekattland eller vart de nu hamnar. Istället för att läggas ned på en matta, ha en "massa" folk som sitter böjd över en. Få en ajajkanyl i benet o sen läskiga injektioner... Eller en lugnande spruta i rumpan och sedan bukinjektioner för att träffa alla organ. Det sistnämnda gick min "lillebror" igenom. Jag åkte med honom när hans bakben inte orkade mer och det var distriktsveterinären som avlivade honom. ALDRIG MER!Kall, okänslig och hård jäkel. En riktig "koveterinär". När han hade fått alla sprutor i buken så flyger han upp med framkroppen, ögonen rullade i huvudet på honom och han drog en massa skitläskiga andetag. Det lät ungefär som när man drar ur proppen ur badkaret...Jag bara skrek och mitt ex och hans tjej som var med stod helt chockade brevid. Veterinären stod brevid och hånflinade och sa att "ja... så där kan det ju bli ibland"...Det var allt annat än värdigt! Det var ren jävla tortyr. Både för mej som ägare och för Bullen. Hade jag inte varit i chock efter så hade jag fan klappat till kärringen. Ett skott i nacken hade varit så mycket värdigare...
    Jo jag har gjort de själv å de va  de värsta jag gjort men han fick en spruta i benet å allt va lugnt. Jag förstår det är hemskt  å jag önskar inget  gå igenom det. Men jag har e  kompis som hade en sjuk hund å de fick avliva henne  på sjukhuset å hon gick in själv för hon orkade inte mer å la sig jag mår inte bra av det i hellre så  jag förstår
  • chivasregal
    LMJ skrev 2010-02-09 19:06:20 följande:
    Har man inte råd att avliva husdjur på ett humanare sätt än så ska man LÅTA BLI att skaffa!..
    men alla skriver ju det är mer humant å skjuta dem
  • chivasregal
    LuMa skrev 2010-02-09 19:08:09 följande:
    Alltså. Med att båda sätt slutar på samma sätt menade jag att djuret dör.Oavsett metod.
    jaja  vi tycker olika å alla tycks tro jag e en dumskalle för jag inte tycker det är rätt
Svar på tråden Är det okey att avliva ett djur genom att skjuta det? (Husdjur som katt, hund)