• noorah

Varför ska man ta seden dit man kommer, räcker det inte med att respektera den?

Vad tycker ni?
    Är det inte mer rimligt att man respekterar seden dit man kommer istället för att "ta" den?

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Varför ska man ta seden dit man kommer, räcker det inte med att respektera den?
  • Freddan

Men vad lägger du för betydelse i "att respektera" till skillnad från "att ta"?

Är du korkad så räkna med att jag är elak.
  • noorah
    Freddan skrev 2010-02-09 09:37:18 följande:
    Men vad lägger du för betydelse i "att respektera" till skillnad från "att ta"?
    Många gånger så blir det vilda debatter om att invandrare ska anpassa sig och följa "våra" traditioner, särskilt här på FL och jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver börja tex klä sig på "vårat" vis och slänga av sig slöjan eller börja äta griskött som jag sett mer än en som tycker att man gott och väl ska börja med om man nu ska bo här typ..
    glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Freddan

Problemen dyker väl upp när man nysvenskar eller "invandrarkramare" börjar ställa krav på samhället att det ska anpassa sig till nysvenskar. Ett exmepel är väl det här med handskakningen, där de felsta antagligen anser att man ska "ta seden" dit man kommer.

Är du korkad så räkna med att jag är elak.
  • Pentagram

Jag, personligen, skulle inte ta seden på alla ställen jag skulle kunna tänkas hamna på, inte heller respektera den. Det beror helt och hållet på hur väl den tänkta seden överensstämmer med mina grundläggande värderingar. Förvisso, jag skulle antagligen undvika platser där sederna drastiskt skiljer sig från mina värderingar ELLER, om jag inte helt kunde undvika platsen, anstränga mig för att få undan den aktuella seden ur samhället.

• Mandarina

Vad menas med "ta seden dit man kommer"

Har inte riktigt fattat det uttrycket. Betyder det att de som kommer från utlandet ska anpassa sig till det svenska sättet o alltså ta av sig slöjan...eller?

• Minune

jag tycker man får hålla på sina egna seder så länge de följer svensk lag då, och hålla på en massa privat, men anpassa sig på offentliga ställen som t.ex jobb, och kan man inte det, ska man inte gnälla över diskriminering...

• h8him

Om du menar att man ska leva efter seden dit man kommer så har jag svårt att tro att jag skulle fixa det. Skulle aldrig klä mig i burka eller tycka det vore okej att hedersmörda mina barn. Menar du att acceptera att andra lever med en annan kultur och religion så är det självklart, men de ska inte bryta mot de mänskliga rättigheterna.

• MaNiMi

Jag tycker såhär, sånt som bryter mot svensk lag får man allt anpassa sig till, både vi som bor här och de som kommer hit.
    Däremot att hålla på att tjafsa om såna saker som kläder och hur folk hälsar..såna seder kan faktiskt leva sida vid sida.
    Huvudsaken är ju att man hälsar, att man har kläder på sig osv.
    Det finns så mkt större problem att ta tag i när det gäller sånt här..å inget blir bättre av att tjafsa om smågrejerna för då blir det bara svårare att komma överens om de större sakerna.

• Mariohn
    Freddan skrev 2010-02-09 09:47:38 följande:
    Problemen dyker väl upp när man nysvenskar eller "invandrarkramare" börjar ställa krav på samhället att det ska anpassa sig till nysvenskar. Ett exmepel är väl det här med handskakningen, där de felsta antagligen anser att man ska "ta seden" dit man kommer.
    Problemet uppstår när folk TVINGAS ändra på SIN livsstil och sed till förmån för andras. Jag personligen ser inget problem alls i att människor gör som de vill och lever efter sin tro och sina regler. Men då gäller det ALLA. Även mig. Och söker man jobb på mitt företag är det ett krav att man tittar mig i ögonen när man talar med mig t ex. Annars kan jag tyvärr inte känna mig komfortabel med en diskussion.'
    Om en man hade kommit på anställningsintervju och förklarat att han enligt sin religion inte kunde ta mig i hand, men ändå varit hövlig och utmärkt för arbetet hade jag abslout respekterat det! Men om han promenerar in och inte vill se mig i ögonen eller på något vis uttrycker att jag är underlägsen och inte värd en diskussion kan han dra åt helvete. Det är skillnad på tro och ömsesidig respekt.Jag har ingen anledning att acceptera att bli behandlad som en mindre värd människa men jag har en skyldighet att respektera människors val. Alltså:Man måste inte ta mig i hand lika lite som jag måste kyssa någon på kinden för att hälsa. Men man måste respektera mig tillräckligt för att kommunicera skillnader i livsstilen. 
Svar på tråden Varför ska man ta seden dit man kommer, räcker det inte med att respektera den?