• Anonym

Får skolsköterskan ge mitt barn mediciner utan min vetskap?

Idag fick jag av en händelse veta att mitt barn, som går i lågstadiet, fått magsyremedicin, Novalucol, av skolsköterskan i syfte att ta bort magont.
    Får sköterskan göra så? Hon sa även att medicinen är helt ofarlig men när jhag läser om den nu så står att den får bara ges till barn enligt läkares föreskrift.

• Svar på tråden Får skolsköterskan ge mitt barn mediciner utan min vetskap?
  • annawall

Novalucol? Det skulle jag inte tro att hon fick, väl? Knepigt... Hon är väl utbildad sköterska och hon kanske hade fått den rekommendationen av någon annan läkare?

• Anonym
    annawall skrev 2010-02-09 11:41:40 följande:
    Novalucol? Det skulle jag inte tro att hon fick, väl? Knepigt... Hon är väl utbildad sköterska och hon kanske hade fått den rekommendationen av någon annan läkare?
    Jo det var det hon fick.
    Jag fick några tabletter att ta med hem också.
  • BlommyNess12

Jag tror inte det är särskilt farligt, jag menar, lågstadiet är ett vitt begrepp, kan även infatta förskoleklass och då sträcker sig spannet från 5-10 år. En 10åring kan ju äta novalucol. Det beror ju också på barnets vikt antar jag? De flesta mediciner står det ju på doseringslistan "För vuxna, och barn över 25 kg x tabletter x gånger dagligen, max x tabletter per dag"

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2010-02-09 12:14:50 följande:
    Jag tror inte det är särskilt farligt, jag menar, lågstadiet är ett vitt begrepp, kan även infatta förskoleklass och då sträcker sig spannet från 5-10 år. En 10åring kan ju äta novalucol. Det beror ju också på barnets vikt antar jag? De flesta mediciner står det ju på doseringslistan "För vuxna, och barn över 25 kg x tabletter x gånger dagligen, max x tabletter per dag"
    Ok, barnet är 9 men en "lättviktare".
    Det jag undrade mest var huruvida hon får dela ut medicin till barn utan att informera vårdnadshavaren, i detta fallet mig?
  • BlommyNess12
    Anonym skrev 2010-02-09 12:17:24 följande:
    Ok, barnet är 9 men en "lättviktare".Det jag undrade mest var huruvida hon får dela ut medicin till barn utan att informera vårdnadshavaren, i detta fallet mig?
    Ja det får dem. Receptfri medicin.
  • Anonym
    BlommyNess12 skrev 2010-02-09 12:19:14 följande:
    Ja det får dem. Receptfri medicin.
    Ok! Bra att veta
  • Danitra

EFtersom hon är distriktssköterska så har hon ju utbildning att ge läkemedel utöver det som står på bipacksedeln om jag inte missminner mig. BVC-sköterskor skriver ju ut recept för små barn eller för större förpackningar t ex.

Varför är du orolig?
  • Anonym
    Danitra skrev 2010-02-09 12:33:37 följande:
    EFtersom hon är distriktssköterska så har hon ju utbildning att ge läkemedel utöver det som står på bipacksedeln om jag inte missminner mig. BVC-sköterskor skriver ju ut recept för små barn eller för större förpackningar t ex. Varför är du orolig?
    Inte orolig, men det kändes inte helt rätt, att jag inte hade någon vetskap om att mitt barn äter mediciner.
  • Danitra
    Anonym skrev 2010-02-09 12:40:37 följande:
    Inte orolig, men det kändes inte helt rätt, att jag inte hade någon vetskap om att mitt barn äter mediciner.
    Det var ju bara en novalucol för magen, hon är ju ändå 9 år och går i skolan - då får man ju läkemedel av skolhälsan om man inte mår bra. Vilket är jättebra tycker jag!
    Det var ju inga tunga mediciner hon fick direkt!
  • Anonym
    Danitra skrev 2010-02-09 12:43:57 följande:
    Det var ju bara en novalucol för magen, hon är ju ändå 9 år och går i skolan - då får man ju läkemedel av skolhälsan om man inte mår bra. Vilket är jättebra tycker jag! Det var ju inga tunga mediciner hon fick direkt!
    Nej det har du rätt i, dock hade jag ingen aning om vad Novalucol var före idag
    Sen om jag ser det ur en annan aspekt, vilket inte är aktuellt i detta fallet dock, om mitt barn gick på någon annan medicin, här hemma, som kanske inte bör blandas med tex Novalucol så hade ju inte det varit så bra.
  • BlommyNess12
    Anonym skrev 2010-02-09 12:51:12 följande:
    Nej det har du rätt i, dock hade jag ingen aning om vad Novalucol var före idag Sen om jag ser det ur en annan aspekt, vilket inte är aktuellt i detta fallet dock, om mitt barn gick på någon annan medicin, här hemma, som kanske inte bör blandas med tex Novalucol så hade ju inte det varit så bra.
    Men skolsköterskan har ju tillgång till barnets journal, jag tror inte hon hade gett något som inte bör blandas med regelbunden medicin, hon tittar ju i den.
  • enannan
    Nej det har du rätt i, dock hade jag ingen aning om vad Novalucol var före idag Sen om jag ser det ur en annan aspekt, vilket inte är aktuellt i detta fallet dock, om mitt barn gick på någon annan medicin, här hemma, som kanske inte bör blandas med tex Novalucol så hade ju inte det varit så bra.
    Det hade ju antagligen skolsköterskan sett på datorn isåfall. Så frågade hon kanske ditt barn om det också. Tycker inte det är något att haka upp sig på {#lang_emotions_smile}
  • Anonym
    enannan skrev 2010-02-09 12:55:17 följande:
    Det hade ju antagligen skolsköterskan sett på datorn isåfall. Så frågade hon kanske ditt barn om det också. Tycker inte det är något att haka upp sig på
    Haha ok! Jag ska släppa det nu!

Tack för alla svar!
  • Danitra
    Som nämnt så kollar alla seriösa skolsköterskor upp sådant i journalen så det antar jag att även hon gjorde. Det är lite därför dom har särskild utbildning.
Svar på tråden Får skolsköterskan ge mitt barn mediciner utan min vetskap?