• mariahammarberg

pojke på 1år som inte tycker om potatis...

Inte i hemmalagad mat och inte i burkmat.
    I vanliga fall äter vi ganska mkt potatis -minst 3dar i veckan sedan ris, pasta och annan mat.

Men han verkar inte gilla smak eller konsistensen. Oavsett det är strips, kokt potatis, mos, mosad kokt potatis så spottar han ut.

RÅD HJÄLP ngn. Blir lite tokigt när lillebror slipper potatis medans storasyster ska äta..

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Svar på tråden pojke på 1år som inte tycker om potatis...
  • Girlinthecity

Vill han inte äta så äter han inte. Inget barn, oavsett ålder ska tvingas att äta något. Antingen börjar han gilla potatis, annars gör han det inte. det är inget som måste ätas. Öka pasta/ris målen om du känner att han bör äta av den delen. Både ris och pasta sköter sig ju självt, så man kanske kan ha två alternativ? Syskonen kanske hellre också skulle ha annat än potatis?

• Ahdela

Eller så kommer han helt enkelt lära sig att gilla det så småningom

• pepprar

Ge honom lite kokta grönsaker i stället till maten. Det är faktiskt bättre för matsmältningen att äta grönsaker i stället för potatis till kött och fisk. Och nyttigt.

• versan

Blanda pyttelite potatis i grönsakerna & efterhand så spär du på med mera.

Våran lilltjej gillade inte broccoli från början men vi serverade det alltid & smakar gör vi alltid på ny mat.
    & faktiskt så tillslut så gillade hon det.
    Och nu ÄLSKAR hon broccoli.
    Så man få kämpa lite med dom små ibland.

• Stårschan

Jag lärde mig att äta potatis när jag var 17. Innan det tyckte jag illa om stekt potatis och fick rent fysiska kväljningar av kokt potatis, så jag reagerar starkt på den här tråden! Låt den stackars ungen slippa potatis, säger jag!{#lang_emotions_innocent}

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Disela

Min tjej är/var likadan. Hon är 2 år och 8 månader nu. Det spelar väl ingen roll om han inte vill ha potatis? Ge honom pasta, ris eller grönsaker i stället? Potatis är inte livsnödvändigt..

• spöket

Potatis har en konsistens som de flesta barn inte gillar. Fattar inte varför man ska ge det som smakportion. Vår minsting får annan mat ibland eller slipper äta mat som de andra äter men vi säger att han är en bebis (15 månader) och då är det så. Det accepteras utan problem!

• carola1977

Så länge potatisen var mixad och blandad med annan hemlagad mat åt Emilia den, men idag är hon 3,5 år och äter inte potatis. Under hösten började hon äta pommes frites och potatiskroketter, men inte kokt potatis. Hon vägrade också barnmatsburkar med potatis i små (hårda) bitar. Vi ger henne annat, men annars är det väl bara att lägga upp lite så kanske han äter tids nog.

• IsaCMoJs

Jag är inte ett dugg ledsen över att mi dotter inte gillar potatis, dom känner väl på sig att det inte är nyttigt med all stäkelse {#lang_emotions_wink}

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
Svar på tråden pojke på 1år som inte tycker om potatis...