• mariahammarberg

pojke på 1år som inte tycker om potatis...

Inte i hemmalagad mat och inte i burkmat.
    I vanliga fall äter vi ganska mkt potatis -minst 3dar i veckan sedan ris, pasta och annan mat.

Men han verkar inte gilla smak eller konsistensen. Oavsett det är strips, kokt potatis, mos, mosad kokt potatis så spottar han ut.

RÅD HJÄLP ngn. Blir lite tokigt när lillebror slipper potatis medans storasyster ska äta..

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Svar på tråden pojke på 1år som inte tycker om potatis...
  • mariahammarberg

så jag ska alltså laga egen mat till honom. Hur ska det då gå när han ska börja på dagis? Där får han ju inte specialmat för att han är kräsen.

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Maggiepuh

Min son började gilla potatis när han blev 3 år, innan var han som ts beskriver.

• augustisten

Min pojke som är tre år har precis börjat acceptera potatismos och potatis med mycket sås. Innan har det inte gått alls. Att smyga ner det har varit lönlöst.

Jag tycker att man ska ha respekt för att barn inte gillar allt. Det kan också vara så att de ratar mat de inte tål så bra, så det är bra att vara lite lyhörd.

Hos oss har vi ätit potatis en eller två gånger i veckan ändå. Antingen har sonen fått överblivet ris eller pasta från dagen innan eller en knäckesmörgås utan smör till som komplement. Det kan ni väl erbjuda storasyster också om hon hellre vill ha det?

• carola1977
    mariahammarberg skrev 2010-02-09 15:23:48 följande:
    så jag ska alltså laga egen mat till honom. Hur ska det då gå när han ska börja på dagis? Där får han ju inte specialmat för att han är kräsen.
    Det är ju inte så svårt att koka några makaroner eller ris/bulgur istället. Brukar koka extra så jag har att värma på. På dagis får de ju samma mat som alla andra och ofta lossnar det för barnen där. Emilia brukar iaf smaka på potatisen på dagis och sedan kan hon få lite mer av den andra maten.
  • Aros

Gör ingen stor sak av det! Ge bara lite potatis som du smyger i maten om du inte kan koka lite pasta istället. Det ger med sig (förutsatt att man inte tvingat i dem). Min yngsta gillar inte ris, men äter det om det är lite till mycket annat. Ibland passar det inte att smyga i lite ris i maten så då fixar jag potatis eller pasta istället.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • augustisten
    På min pojkes dagis får han inget annat - så det blir kött, sås och sallad när det är potatis där. Helt okej tycker jag, men hemma vill jag gärna erbjuda något som han äter istället. Däremot står jag inte och lagar extra, han får något som finns färdigt.
  • Aros

Har förresten sagt till på dagis att han inte gillar ris, så när det är ordinarie personal som kommer ihåg så ger dem honom lite mindre av ris och mer av annat. Jättesnällt av dem, men så har dem ett mätt och glatt barn att ta hand om också istället för ett hungrit och grinigt.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Viktorsmamma

min 15månaders har tolererat burkar med potatis i. men sen han började äta bara hemlagad mat så har han svalt potatis 2-3 middagar. han kräks upp de om han får i sig potatis.

nu så struntar vi i potatis helt ett tag. han får äta pasta och ris tills han vill äta potatis igen.

jag och sambon är som tur är inga potatis älskare förrutom om vi äter fisk eller köttfärsbiffar.

hoppas han ger med sig efter ett tag men det får ta den tid de tar!

förövrigt har ví testat allt:

strips
    potatismos
    kokt
    stekt
    välkryddad
    blandat med något gott ( gick ner 5-6 potatis bitar, rekord!!)
    oxpytt köpt ( gíck ner 10 bitar potatis, rekord)

Viktor 26/10-08
  • pepprar
    Grönsaker äter man vanligen ändå till maten för näringens skull. De har mycket mer näring än potatis och är mer lättsmält. Så det går bra att hoppa över potatisen och bara äta grönsakerna.
    Man kan inte vara säker på att barn inte vill äta vissa saker för att de är kräsna, särskilt inte en 1.åring. 
    Om du prövar med det så kommer säkert potatisätandet i sinom tid ska du få se och gör det inte det så är det absolut ingen skada skedd, det finns många som inte gillar potatis och det går hur bra som helst.
  • justine
    åandrasidan gör det nog inget om det är olika som gäller hemma och på dagis. på dagis kan de väl inte hålla på och göra "specielmat" till alla för att alla inte äter allt, men hemma är det ju annorlunda. och jag tror barnen fattar det och kan hantera det, att det är olika. han lär inte vara den första ungen som inte gillar nån mat så de kan nog hantera det på dagis

finns väl bara två alternativ. antingen får ni göra något annat eller så får han ta av köttet/fisken och grönsakerna om han inte vill ha potatis. går inte att tvinga nån att vilja ha

jag har förövrigt ingen erfarenhet av ungar i denna ålder men bara mina tankar...
  • Mamma till två mirakel

Ge han något annat än potatis...hade du velat bli tvingad att äta något du inte tyckte om? om  du tvingar honom så är chansen större att j´han inte kommer vilja äta potatis alls sen än om du ger han mera tid bara...ge pasta eller något annat istället och prova om ett tag igen...

(¯`°?.¸ ღ♥Adam mamma älskar dig över allt annat ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Girlinthecity
    Du kan väl laga ris/pasta/bulgur/couscous eller whatever till hela familjen istället för just potatis? Eller gör bara potatis utan att han äter av det. Nej, det blir ingen specialmat på dagis, men då äter han det som är till potatisen, plus grönsaker, och det är väl helt ok?
  • Girlinthecity

TS, vad har du kommit fram till?

Svar på tråden pojke på 1år som inte tycker om potatis...