Inlägg från: Nikki GBG |Visa alla inlägg
  • Nikki GBG

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

hoppar in här!
    32 år, började försöka bli gravid i januari, blev gravid på 1a försöket men slutade i tidigt missfall v 4+6, blev gravid igen 2a försöket efter 1a missfallet men även detta slutade i tidigt missfall v 4+1.
    nu självmedicinerar jag med progesteronsalva och albyl minor, rosenrot och folsyra men är på 4e försöket efter sista missfallet och har inte lyckats bli gravid på nytt.
    jag hoppas det inte går så långt att det blir utredning, ivf och sånt där :(

• Nikki GBG
    mojutten skrev 2011-09-04 11:35:57 följande:
    Nikki, det är extremt ovanligt att få 3 mf i rad så du har oddsen på din sida och fyra försök är väldigt normalt så börja inte oroa dig för ivf osv än.
    tack, känner mig liite lugnare nu Glad
  • Nikki GBG
    NinniNinna skrev 2011-09-04 21:26:52 följande:
    Nikki GBG: välkommen hit! Tråkigt att du drabbats av mf, men jag säger som Mojutten, det är väldigt ovanligt med tre mf. Och fyra försök är inte mycket (även fast det såklart känns så när man är mitt inne i det), allt upp till ett år räknas som fullt normalt. Allt tyder på att det kommer gå bra för dig, men häng gärna här  i väntan på det Glad
    tack {#emotions_dlg.flower} men de känns lite som mina missfall inte bara var slumpen eller ren otur eftersom de båda var i exakt samma vecka Rynkar på näsan vet inte vad så tidiga missfall oftast beror på men jag hoppas progesteronkrämen och albyl minor kan hjälpa mig.. ska till läkare om en månad och ta sköldkörtelprov för att iallafall utesluta ngt sådant..
  • Nikki GBG

någon här som fått prednisolon utskrivet efter upprepade missfall??
    vilken dos tar ni??
    jag har 5 mg och tänkte testa 1 per dag sen trappa ner efter man varit gravid 12 veckor.
    ägglossning om 5 dagar så det är kanske bra att börja med 5 mg redan nu??

• Nikki GBG
    BettanB skrev 2011-09-05 18:51:23 följande:
    Nikki: tar du prednisolon av någon annan anledning? Annars skulle jag verkligen inte rekommendera att ta efter "bara" 2 missfall. Att testa ASA är en sak (i låg dos=max 100 mg), men prednisolon är lite att ta i kan jag tycka. Om man inte behöver det av andra skäl då förstås.. Håller med övriga om att du -rent statistiskt- ligger bra till för att det skall gå vägen för dig och det finns egentligen inget som säger att något är "fel". Jag tror att det kommer gå toppen för dig!
    nej men tror att det kan hjälpa mig eftersom det bevisligen är så att mitt immunförsvar är riktigt agressivt, har blivit opererad för olika saker och min kropp stöter bort material som kommit i kontakt med min kropp och i min kropp, en läkare sa att det hade med mitt immunförsvar att göra, att det stöter bort främmande celler. jag tror det är därför mitt immunförsvar tar död på mina befruktade ägg eftersom missfallen skett i exakt samma veckor. jag har även haft hudproblem och gluten som yngre vilket tyder på rubbningar i immunförsvaret så jag vägrar få fler missfall pga detta så nu blir det prednisolon 5 mg som jag har hemma Glad
  • Nikki GBG

jag kanske överreagerar men min sambo har just förstört hela "göra-barn-helgen" Gråter
    har haft 2 missfall på raken, vi har bara försökt 8 månader men det börjar ta knäcken på mig, är ofta ledsen och nere och missfallen var jobbiga mentalt, alltså ett jättekänsligt ämne för mig, speciellt eftersom jag inte blivit gravid igen.
    jag har sagt till min sambo att jag inte vill han berättar för folk vi umgås med för jag vill inte att de frågar om det eftersom jag då kommer börja gråta eller bryta ihop inför andra. han får gärna berätta här på fm för det är inte folk vi känner eller träffar men nu har min kille ändå gjort det, han berättade för ett par som bjudit oss på middag ikväll och det är ett par han känner men inte jag och han har tom sagt att denna helgen är vår "göra-barn-helg" så vi kan inte dricka.
    nu känns det jobbigt att åka dit ikväll jag vill det absolut inte! de är dessutom höggravida, och det kommer inte bli sex heller, är så ledsen, tycks inte va meningen jag ska bli gravid eller få något barn Gråter

• Nikki GBG
    mojutten skrev 2011-09-12 17:46:50 följande:
    Nikki: Tråkigt att höra att du känner dig förbisedd. Det är så klart svårt när man har olika sätt att hantera känslorna på och jag förstår din känsla av att inte orka med att hantera vänners reaktion också och att fel eller rätt, för den delen, kommentar kan få bägaren att rinna över. Det är svårt men det är precis som Icka säger lätt att glömma männen i allt det här och kanske bär din man på ett stort behov att få prata om det som hänt för att hantera den förlust han känner.
    Jag hoppas att helgen trots allt bjöd på lite glädje med.
    vi blev vänner igen efter vi pratat om det och jag förstod att han oxå behövde prata av sig och middagen blev inte så farlig som jag hade trott, visst var glad för deras skull att de ska få barn om 2 veckor men det kom en klump i halsen när tjejen ville visa barnvagnen och barnkläderna de hade skaffat..
    hade ägglossning idag och en kraftig sådan så det gjorde ont så jag hoppas det var ett bra starkt ägg som lossnade.
    jag är glad det blev mys lördag söndag och i morse, mer kan man inte göra så jag hoppas det tog sig nu omgång 4 efter missfallen..
  • Nikki GBG

någon som vet om man kan äta efamol och borago samtidigt? 1 kapsel av varje per dag?

• Nikki GBG

Någon här som har koll på blodprovs-beteckningar??
    jag var hos min läkare idag och alla blodprover var bra inkl sköldkörtel-proverna..
    berättade om mina missfall och då togs 5 extra prover som jag tror alla är hormon-prover??

S-kortisol
    S-lgFl
    S-Prolaktin
    S-T3
    S-T4

Är det dessa prover som tas vid en utredning??
    borde något mer prov än dessa tas??
    har fått 2 tidiga missfall på raken sen försökt ett halvår utan att bli gravid på nytt Gråter
    tacksam för alla svar {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3