• undrar01

ångest av tramadol/ tradolan

hej, jag tar tradolan för smärta vid behov, kanske 4 dagar i mån. har blivit avrådd att ta dem regelbundet för att jag kan bli beroende.
    stämmer det att man blir beroende snabbt, hur snabbt?
    samt läste jag i en tråd att man kan få ångest av tradolan? är det under tiden man har den i kroppen eller när den gått ur. jag har ibland upplevt starka panikkänslor ett par dagar efter jag tagit en tablett men har inte satt det i samband med tradolanen. tacksam för svar av nån som har nån aning. mvh. 

• Svar på tråden ångest av tramadol/ tradolan
  • Anonym

Beroende blir man oftast ganska fort. jag har varit beroende i över 4 år, men är "ren" nu sedan 9 månader tillbaka. Tradolan kan ge dig allt från lyckorus till djupa depressioner, så jag skulle vilja råda alla att välja en annan väg om så är möjligt. Den är en bra smärtstillare men har så måga biverkningar. Ångesten du har känt borde väl kanske inte vara ren abstinens om du använder det så sällan, men det hör säkert ihop med Tradolanen. Jag skulle aldrig använda det igen nu när jag vet hur lätt man fastnar och hur dåligt man mår av dem i långa loppet....lycka till!

• tfo

ja min blir väldigt snabbt beroende av tradolan, en närstående till mig tog tradolan när han hade brytit foten, och vart beroende nästan på en gång! och det tog över 3 år tills han blev av med beroendet och han mådde skit!

• Alexander93

jo det är självklart du blir beroende av tradden men om du tar relativt låga doser endast 4a dagar i månaden skulle jag varken oroa mig för ångest eller missbruk jag har inte tagit tradd på snart 2 veckor efter att ha Missbrukat det i omgångar i ungefär 1 år nu och då är det inte 2-300mg det är runt 1000 per dag kan vakna på natten och slänga en 13-15 tradd (50)mg rakt av för att sen fylla på när jag vaknar, men har dock tagit starkare preparat emellan som tex oxycontin oxynorm citodon Kodein osv och även rent morfin förutom det missbrukar jag även Amfetamin cannabis och olika former av benzodiazepiner/insomningstabletter och jag är ändå bara 16 år är just nu placerad i ett familjehem efter att ha släppts från polisen och även behandling som jag åkt in och ut på under en lång period men nu är jag starkt målmedveten om att rycka upp mig och ta tag i mitt liv det enda hindret jag nu kan se är en kommande rättegång där det ser mörkt ut, men abstinensen jag lider av just nu känns exakt som tradd ev benzo abstinens och det jävliga med abbsen är att det blir inte bättre med tiden tvärtom råder alla på detta forumet att undvika droger och kriminalitet till 100% för till sist sitter ni häktade eller inlagda någonstans och då är det jävligt svårt att ta sig ur det men alla där ute med problem lycka till nu ska ja försöka vänta ut Myrorna hehe ^^

• klyban
    tfo skrev 2010-02-17 10:50:12 följande:
    ja min blir väldigt snabbt beroende av tradolan, en närstående till mig tog tradolan när han hade brytit foten, och vart beroende nästan på en gång! och det tog över 3 år tills han blev av med beroendet och han mådde skit!
    Om man blir beroende så snabbt, så har man redan en beroende problematik innan man börjar med denna medicin.
    Och att sluta är lätt men man mår väldigt dåligt i 3-14 dagar, allt beror på hur länge man använt tramadolen.

För man 100 tabs30-45 dagar och anses inte behöva mer, så får man väldigt milda problem att sluta.
    Jag hade tramadol i 3 år och 300mg per dag, ska inte säga det var så svårt att sluta som så.
    Men mådde psykiskt dåligt ett bra tag, men suget att få mer tramadol, var inte så jobbigt.
Svar på tråden ångest av tramadol/ tradolan