• Tetran

    Har man inte ALLTID ångerrätt?

    Har en kompis som köpt en mobiltelefon och abonnemang hos Telenor. Nu har hon ångrat sig. Hon har inte ens fått mobilen och har alltså inte använt abonnemanget. De säger att hon inte kan ångra sig. Men har man inte ALLTID ångerrätt på allt man köper?! Allt måste naturligtvis inte vara sönder el dyl.


    Rätt eller fel?
  • Svar på tråden Har man inte ALLTID ångerrätt?
  • Kjell2
    Tetran skrev 2010-02-09 14:57:10 följande:
    Har en kompis som köpt en mobiltelefon och abonnemang hos Telenor. Nu har hon ångrat sig. Hon har inte ens fått mobilen och har alltså inte använt abonnemanget. De säger att hon inte kan ångra sig. Men har man inte ALLTID ångerrätt på allt man köper?! Allt måste naturligtvis inte vara sönder el dyl. Rätt eller fel?
    Nej - man har inte alltid ångerrätt. Endast vid distansköp från näringsidkare till privatperson måste en säljare ge ångerrätt.

    Sen är det rätt vanligt att många ändå har någon form av bytesrätt eller ångerrätt men det är frivilligt för säljaren.

    /Kjell
  • h8him

    Har hon köpt den över nätet så har hon 14 dagars ångerrätt enligt distanslagen. Har hon däremot köpt den i butik så är det butikens egna regler som gäller.

  • jassikan

    Nu har du redan fått svar, men vill bara tipsa om att på Konsumentverkets webbsida finns en hel del bra info.

    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

    "Öppet köp


    Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.


    Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.
     
    Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den."
  • SVejsan

    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS2005:59&rm=2005&bet=2005:59&WT.ac=Ext-lagrätt-artikelpuff-ångerrätt


    "4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
    distansavtal om

    1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens
    samtycke under ångerfristen"

    Frågan är alltså om när abbonemanget gick igång? Var det i samband med tfn samtalet? Vad bestämdes vid samtalet...


     

Svar på tråden Har man inte ALLTID ångerrätt?