• Fuga

Hur kan 88 cm i midjemått vara på gränsen till hälsofarligt?

Så stor det på alla sidor om vikt och hälsa som jag läst. Själv är jag smal (väger 53 kilo på 166 cm) men har lite putmage efter två barn och passerat 35-årskalas.

Mitt midjemått är 88 cm  - men har svårt att tro att det skulle vara så himla illa, eller har jag fel?
  • Svar på tråden Hur kan 88 cm i midjemått vara på gränsen till hälsofarligt?
  • Themis

Om du väger 53 kg kan jag omöjligt tro att det är samma midjemått ni talar om-mäter du där midjan är som smalast då, verkligen?

• vackrastarflow

tycker också det låter lite mycket för dig. många mäter på fel ställe, det gjorde jag själv länge vips var min midja 10 cm mindre haha!

• lövet2

Jag har funderat på samma sak. Ca 160 cm lång och ca 60 kg. Midjemåttet är på 93 cm ...

• Fuga

oj då, oj då ... jag mäter där det är som tjockast. Typ 2 cm från naveln - hur mäter ni? 

• vackrastarflow
    Fuga skrev 2010-02-09 18:15:29 följande:
    oj då, oj då ... jag mäter där det är som tjockast. Typ 2 cm från naveln - hur mäter ni? 
    man ska mäta i navelhöjd, eller strax ovanför. du tittar på stussmåttet
  • Fuga

Nu har jag hittat en beskrvning på hur man ska mäta:

Midjemåttet mäter du strax ovanför navlen dvs mellan höftbenet och första revbenet. Mät midjan strax efter en normal utandning.

Då blev det faktiskt 78 cm i stället - puh, då är svävar jag inte i livsfara.
  • Fuga

jag mätte under naveln ... på själva magkorven!

• vackrastarflow
    Fuga skrev 2010-02-09 18:20:15 följande:
    Nu har jag hittat en beskrvning på hur man ska mäta:  Midjemåttet mäter du strax ovanför navlen dvs mellan höftbenet och första revbenet. Mät midjan strax efter en normal utandning. Då blev det faktiskt 78 cm i stället - puh, då är svävar jag inte i livsfara.
    hihi grattis till nedgången jag förlorade det på samma sätt!! sen kan det ju vara bra på att hålla koll på korven också
  • Cecese

hur ska man mäta om naveln är 15 cm nedanför det smalaste stället? Ska man mäta så högt upp eller ska man mäta vid naveln ändå och även få höfterna med?

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Agapi
    Cecese skrev 2010-02-09 20:23:50 följande:
    hur ska man mäta om naveln är 15 cm nedanför det smalaste stället? Ska man mäta så högt upp eller ska man mäta vid naveln ändå och även få höfterna med?
    du ska mäta under revbenen och över höftbenen
  • Eisa
    Cecese skrev 2010-02-09 20:23:50 följande:
    Man ska inte mäta över naveln så man får höfterna med, utan man ska alltid mäta ovanför höftkammen (heter det så?) och under första revbenet.
  • Pimpinellan
    Fuga skrev 2010-02-09 18:22:06 följande:
    jag mätte under naveln ... på själva magkorven!
    Jamen då är vi ju alla för feta i så fall! Skiljer väl 20 cm för mig från midjan och över "korven".
  • Mela78
    Fuga skrev 2010-02-09 18:20:15 följande:
    Nu har jag hittat en beskrvning på hur man ska mäta:
     Midjemåttet mäter du strax ovanför navlen dvs mellan höftbenet och första revbenet. Mät midjan strax efter en normal utandning.
    Då blev det faktiskt 78 cm i stället - puh, då är svävar jag inte i livsfara.
    Precis såhär ska man mäta sin midja om det ska användas i syfte att se om det är hälsofarligt. >80cm i midjemått som kvinna och man har en ökad hälsorisk, >88cm har man kraftigt ökad risk.
  • Putti

Ser att det är flera år sedan det skrevs här, men vill ändå skriva en rad.
     Jag är 172 cm och väger 65 kg men mitt midjemått är 80 cm och då mäter jag som man ska. Jag tycker jag ser helt ok smal ut, svävar jag helt plötsligt i livsfara? 

• Loriyana
    Putti skrev 2013-08-05 00:02:22 följande:
    Ser att det är flera år sedan det skrevs här, men vill ändå skriva en rad.
     Jag är 172 cm och väger 65 kg men mitt midjemått är 80 cm och då mäter jag som man ska. Jag tycker jag ser helt ok smal ut, svävar jag helt plötsligt i livsfara? 

Jag är som du. Är 172 cm, väger typ 65 (inte säker eftersom jag inte vägt mig på länge) och har midjemått på 80 cm. Tycker jag ser alldeles fantastiskt bra ut :)
  • Aniiee

Ok, så här: Man mäter midjemåttet på en kvinna mellan revbenen och höftbenet, på det smalaste stället. Naveln sitter i höjd med höftbenskanten, man måste alltså mäta övanför. På män mäter man i höjd med naveln. 

Ett mått som används till att se hur "hälsosam" (mått på bukfett) man är är den så kallade midja/höftkvoten.  Man mäter alltså midjan och sedan stussen och räknar midjemåttet delat på höftmåttet. En kvot på över 0.8 hos kvinnor och 1 för män innebär ökad risk för diverse sjukdommar och komplikationer, 

Så det intressanta (ur en hälsosynpunkt) är egentligen om du har mer än 0.8 eller 1 i Midja/höftkvot... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • My S

Naturligtvis är 88 cm ingen allmängiltig gräns mellan hälsosam och ohälsosam. Det finns otroligt mycket annat som spelar in. Men sådan är sjukvården - extremt generaliserande.

Lite som att Pernilla Wiberg klassas som överviktig enligt sitt BMI. Säger det mesta, tycker jag. 

• Bellini2

Var inte lessna om ni mätte på fel ställe, det gjorde sjuksköterskan som mätte mig i går också. Det blir ju rätt stor skillnad om man mäter där man är smalast eller där man är tjockast... *duh*

Svar på tråden Hur kan 88 cm i midjemått vara på gränsen till hälsofarligt?