• Tazocina

När kan man ha framme porslinssakerna igen?

Min dotter på snart 10 månader är sjövild hemma. Kryper runt fram och tillbaka och ställer sig mot låga bord och bänkar och allt hon når tar hon tag i, suger på och kastar sedan i golvet tex blomkrukor, lampor på fot och annat ömtåligt! Det har gjort att vi fått plocka undan så gott som alla inredningssaker som stått på låga bord och bänkar.

När brukar man kunna ställa fram sådana saker igen? När är barnen så gamla att de börjar förstå att ett Nej är ett Nej utan att man måste upprepa det 100 gånger per dag? Hur har ni gjort hemma?

• Svar på tråden När kan man ha framme porslinssakerna igen?
  • lövet2

Nja, vi hade ju de äldsta barnen så pass tätt att det inte kändes meningsfullt att börja ställa fram en massa ömtåliga grejor igen. I stället satsade vi på att ha vår prydnadssaker högre upp; på små prydnadshyllor på väggen och i en bokhylla med vitrinskåp. Det räckte med att alla blomkrukor av porslin gick sönder en efter en ...

• La Lola

Jag tar inte bort något (jo, ett arrangemang av ljus o små stenar på vardagsrumbordet)...
    Hedda är överallt men nä, jag sanerar inte mitt hem för att hon är som hon är.

Det kommer en dag när grejerna blir ointressanta eller hon lär sig att nej är nej.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Ziitoo

Vi har lärt vår snart 1 åriga dotter aj aj och nej tidigt, började vi med redan när hon börja åla fram till saker och greppa tag i det. Idag rör hon inget av det, bara ibland men då säger hon aj aj åt sig själv innan.

Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • Ziitoo
    Ziitoo skrev 2010-02-09 18:11:35 följande:
    Vi har lärt vår snart 1 åriga dotter aj aj och nej tidigt, började vi med redan när hon börja åla fram till saker och greppa tag i det. Idag rör hon inget av det, bara ibland men då säger hon aj aj åt sig själv innan.
    Kan tillägga att vi inte plockat undan något!
    Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • Winterfresh

Inte heller plockat bort något av sakerna från bord och dyligt. Gjort som LaLoa och Smuffen, ett nej är helt enkelt ett nej och det ska barn lära sig från början :)
    Sonen är nu 2 år och låter saker stå där de står sålänge det inte är några leksaker :)
    Skönt då han även låter andras saker stå kvar på bord och på fönsterbrädor

• ahlcec

Jag plockar undan, jag orkar inte jämtjämtjämt säga nej och ajaj och vad det nu är. Nä rman kan plocka fram det? Tja, när ungen verkar mogen för det.

• Jezamine

Vi hade alla prydnadssaker framme hela tiden.

Avstängd tills vidare
  • hejpåerallaglada

Vi har inte heller tagit bort något, varken till storebror eller vår 9 månaders. Jag tror sakerna blir intressantare om man plockar undan. Hur gör ni när ni hälsar på hemma hos folk, de ska väl inte behöva ta bort sina saker...

• lövet2
    hejpåerallaglada skrev 2010-02-09 18:29:47 följande:
    Vi har inte heller tagit bort något, varken till storebror eller vår 9 månaders. Jag tror sakerna blir intressantare om man plockar undan. Hur gör ni när ni hälsar på hemma hos folk, de ska väl inte behöva ta bort sina saker...
    Vi gör ungefär som ni gör förstås ...

• ahlcec

När vi är hos folk har vi liksom lite mer koll på henne än här hemma. Inte släpper jag lös mina ungar hos andra så att de kan ha riot, det vore ju sällsynt besynnerligt att göra så.

• MsLili

Vi har tagit bort allt som vid olyckor eller som han kan ta ner (han är 14 månader och började ta bort när han var ca 10månader). Tycker att ett hem ska vara bekvämt för barnet också, man ska inte behöva gå o säga ajaj eller nej till allt, ett barn är ju trots allt nyfiken :)
    Däremot vet sonen klart och tydligt iaf de senaste månaden att kablar, tel jack och liknande som vi inte kan ta bort är "ajaj" och han rör dom inte.

Får andra barnet i april, så vi har räknat med att allt kommer bli normalt igen om ett par år då barnen förstår mer :)

• elink

jag har inte plockat bort alla prydnadsgrejer. bara sånt som jag faktiskt skulle bli lite ledsen över att de gick sönder. så vår son har lärt sig att man inte får röra, utan bara titta. det här har varit rätt skönt då man ibland hälsar på hemma hos människor som inte alls har barnsäkrat hemma. man behöver inte tokpassa. man har SÅ IGEN att man lägger lite kraft på att lära sina barn vad man får röra och inte. det jag tycker är jobbigt är när jag får plocka bort saker när andras, äldre barn är på besök. men det kan vara lite kul när vår som som är 2,5 säger AJAJ, inte jöja! till sina äldre kompisar, framför näsan på deras föräldrar.....

• 3tjejer

Vi har nog aldrig haft så mycket prydnadssaker framme. Särskilt inte långt ner. Vi har inte plockat bort så mycket men när barnen är små så ställer jag inte blomvaser eller fruktskålar på soffbordet tex. Vi har 2år och 2 mån  mellan 1 och 2 och 2,5 år mellan 2 och 3 och mellan varje barn har vi kunnat ha tex blomvaser ínom räckhåll. Nu är det ju enkla vaser från IKEA tex så skulle de gå sönder så är det inte hela världen. Saker som jag är rädd om skulle jag inte ställa på ett säkert ställe även med bara mig själv .

När vi är borta hos andra så kollar vi barnen mer än andra men skulle vi komma hem till ett par utan barn eller mer stora barn där det är mycket finsaker som lever farligt så skulle jag nog fråga om det var ok att flytta upp dem så att det inte går sönder saker som kanske är viktiga för dem.

• camas

vi har aldrig tagit bort något...

så jag kan inte svara på frågan när man kan ta fram det igen :)

Filip 041227 och Tea 080401
  • Jessa med 3

Vi har aldrig haft särskilt mycket prydnadssaker, men stora blomkrukor på golvet. Våra barn har grävt några gånger och sen har det varit bra med det. På soffbordet står två ljuslyktor och en fruktskål. När barnen just lärt sig resa sig mot möblerna har vi tömt soffbordet för att sedan ställa fram sakerna igen när de går mer obehindrat. Visst händer det att de fingrar på en frukt, men antingen är det läge för fruktstund och då sköljer vi frukten och tar fram den - eller så säger vi nej.

Svar på tråden När kan man ha framme porslinssakerna igen?