• MissLizard

Pengar tillbaka vid sen leverans???

Hur är det med det här egentligen???

Vi köpte en soffa på IKEA för 6 veckor sedan ... det är en beställningsvara, som alltså tillverkas när man beställer den ... och fick leveransdatum 17 oktober. Vi betalade soffan i butiken.

I veckan fick vi ett brev från IKEA att soffan inte kommer förräns 14 november ... alltså, den är en månad sen.

Har man rätt till kompensation för att vi får vänta en hel månad längre än vi blivit lovade från början???

Jag menar, när det är tvärtom .. alltså om jag får produkten först och ska betala en månad senare ... och jag meddelar företaget att, tyvärr, jag har inga pengar nu, jag betalar nästa månad ... då åker man på straffränta, och i vissa fall kanske tom inkasso avgift ...

Känner mej så lurad ...

• Svar på tråden Pengar tillbaka vid sen leverans???
  • Nika75

Jag tror att du har rätt till kompensation. Jag tror att man har rätt att häva köpet om förseningen är betydande också. Hittade själv inte exakt info när jag kollade snabbt, men kolla mer på konsumentverkets hemsida om du hitta något:

www.konsumentverket.se

• MissLizard

Jo, att man får häva köpet, det vet jag ... men det vill jag ju inte ... har äntligen hittat en soffa vi vill ha, efter ha letat i ett år ... så det är uteslutet ...

Jag hittade någon lagtext, men jag fatta ju inte vad som menades ... *suck*

Jag får väl ta och ringa konsumentinformationen på kommun imorgon

Men tack i alla fall

• djmugg

Vi fick också vår soffa försenad med några veckor från Ikea.. Inget man kan göra tyvärr.

Svar på tråden Pengar tillbaka vid sen leverans???