• victoria p

Gröna fingrar? hur rädda denna blomma?

Har fått denna vackra i present, men redan efter ett par dagar började den blekna..{#lang_emotions_frown}

Vad är det för blomma? 
    Hur räddar jag den? Jorden är ju lite fuktig, min man tycker det räcker, jag vill vattna. Min kompis sa att hon brukar ställa sina växter i badet o duscha dem o sen låta rinna av, vågar jag det med denna? Vill ju inte döda den!
    Mycket tacksam för svar!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 09:59
    försöker lägga in en bild men det funkar inte..
    länkar då o hoppas det funkar.. www.familjeliv.se/hem/victoria_p/gallery/phptlcwjc_thumb.jpg
    www.familjeliv.se/Hem/victoria_p/galleri.php
  • Svar på tråden Gröna fingrar? hur rädda denna blomma?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Ja, hur ska vi veta ? hehe

(det är ungefär som att fråga "är den här maten god?" utan att berätta vad det är)

• Den allsmäktige

Du vattnar den genom att låta "strålen" rinna i mitten av blomman. :)

• uniMog

jag tror iof att om jorden är fuktig bör du inte vattna den så mycket mer. Står den ljust? För soligt? För dragigt?

I can Cum Lauder
  • uniMog

"Egenskaper: Detta är en mycket lättskött krukväxt med stort användningsområde. En växt både för den som tycker om att ha växter med annorlunda utseende och för den som vill skapa ett spännande intryck av ett rum. Vacker att använda i samplanteringar med andra tropiska växter.

Placering: Juvelblomman ska stå ljust, men inte i direkt sol. Eftersom detta är en tropisk växt ska den ha en hög temperatur året om, det vill säga aldrig under 18°C, och gärna hög luftfuktighet.

Skötsel: Växten är både hållbar och lättskött. Jorden ska hållas lätt fuktig med kalkfritt vatten och sommartid ska växten duschas dagligen, gärna med svag tillsats av näring. I bladstruten ska alltid lite vatten finnas. Från vår till höst ges en halv dos näring en gång i månaden, resten av året ges ingen näring alls."

I can Cum Lauder
  • victoria p
    Pejgan skrev 2010-02-10 10:06:49 följande:
    jag tror iof att om jorden är fuktig bör du inte vattna den så mycket mer. Står den ljust? För soligt? För dragigt?
    jag flyttade den från fönsterbläcket eftersom det drar kallt. Den står ljust och behagligt nu utan drag.
    vi har verkligen inte gröna fingrar! hade ett fint träd som tappade alla blad och dog inom några veckor. Vet inte vem som hade fel, jag som vattnade i början eller min man som fick som han ville o inte vattna i slutet..
  • victoria p
    Pejgan skrev 2010-02-10 10:11:51 följande:
    "Egenskaper: Detta är en mycket lättskött krukväxt med stort användningsområde. En växt både för den som tycker om att ha växter med annorlunda utseende och för den som vill skapa ett spännande intryck av ett rum. Vacker att använda i samplanteringar med andra tropiska växter. Placering: Juvelblomman ska stå ljust, men inte i direkt sol. Eftersom detta är en tropisk växt ska den ha en hög temperatur året om, det vill säga aldrig under 18°C, och gärna hög luftfuktighet. Skötsel: Växten är både hållbar och lättskött. Jorden ska hållas lätt fuktig med kalkfritt vatten och sommartid ska växten duschas dagligen, gärna med svag tillsats av näring. I bladstruten ska alltid lite vatten finnas. Från vår till höst ges en halv dos näring en gång i månaden, resten av året ges ingen näring alls."
    Jaha ok. Tack så mycket! 
    ja nån tropisk fuktighet har vi ju inte direkt, haha! men lite näring kan den ju få! {#lang_emotions_smile}
    jorden är ju lätt fuktig nu. får skvätta lite vatten på bladen oxå då.
    Vad heter den? 
  • Levana

Juvelblomma.

Den färggranna 'blomman' vissnar ner och för att få nya planterar man om de små skotten som kommer nere i basen på plantan.

Eller slänger bort den och köper en ny!

• victoria p
    Levana skrev 2010-02-10 13:05:22 följande:
    Juvelblomma. Den färggranna 'blomman' vissnar ner och för att få nya planterar man om de små skotten som kommer nere i basen på plantan. Eller slänger bort den och köper en ny!
    Jasså är det på så vis! För det är ju bara den röda blomman som börjar torka ur, bladen är ju fina. Då ska vi såklart prova å plantera om sen!
    Tack!
Svar på tråden Gröna fingrar? hur rädda denna blomma?