• Susie

Frågor om FET, hoppas på svar!

Hej!

Har just misslyckats med vår första IVF och vill genast göra ett FET innan nästa IVF (långa metoden).Har väldigt regelbunden ÄL osv... Väntar på att min läkare ska ringa upp och hoppas sååå mycket att det är möjligt för oss att göra det. Till er som gjort FET, har bara några frågor, hoppas ni kan svara, det stillar mig en stund tills jag får veta mer av min läkare.

1) Hur är chansen jämfört med ett färskt IVF?
    2) När embryona/embryot tinas, tinas alla embryon man har i frysen eller bara ett av dem? (vi har 6st guldembryon)
    3) När man får utslag på äl test, vad händer sen? Tas ägget som mognat ut då och sen återförs embryot?

Tack!

• Svar på tråden Frågor om FET, hoppas på svar!
  • Pulp

1) Vet inte. Har läst en massa olika. 2) I mitt fall tinades ett i taget, det första var lite dåligt så då tinade de ett till. 3) Vid utslag meddelar man sin klinik sedan sker återföringen lika många dagar efter som embryot är odlat. Jag fick utslag en fredag, mina embryon var odlade sex dagar, jag fick göra återföringen torsdagen veckan efter. Hoppas att detta hjälper lite!

• budde1

Vi tinade bara ett ägg o satte in. Vid ägglossning ringer du till kliniken o får komma 2-3 dagar senare o återinföra. De gör ett vul först o kollar att allt ser bra ut. Jag blev gravid o e i vecka 16 nu Lycka till!!!!

• Lilla Jag

Hej!

Ang chanser så finns det de som säger att chansen är mindre... men så är inte fallet. Det som drar ner statistiken är att embryot inte klarar upptiningen... men gör det väl det så är chanserna lika goda som vid en färskbehandling.

Oftats tar de upp ett strå i taget, och om då inte äggen är frysta två och två, tar de alltså upp 1 i taget.

• Frozen

Vi har precis gjort FET igår och de hade tinat 2 eftersom de var frysta på samma strå, det ena klarade sig superbra det andra inte så bra, så vi fick tillbaka det fina.
    Det var blastocyster, 6 dagars odlade, så jag började med CB's digitala äl-test 10 dagar efter mensen och fick utslag på en onsdag och då blev FET lagt till nästkommande tisdag.
    Vi fick över 50% chans att lyckas nu, alltså samma chans som vid färskförsöket som misslyckades.
    Och vid ostimulerad FET gör man ingenting åt det ägg du ändå släpper vid äl, utan du kommer in för en lika enkel procedur som vid ET.

Jag hoppas det går bra, lycka till!

• Susie

Hej tjejer!

Tack så jättemycket för era svar! Just nu är vi i det läget att pengarna fattas, det känns helt förjävligt men ändå har vi ju vårt andra Ivf annars.
    En fråga, när betalade ni ert FET? På kliniken innan eller tidigare?

Lilla Jag, TACK! Det är det jag har ställt mig frågande till hur det skulle kunna vara MINDRE chans om detta inte gäller själva risken för upptiningen. Väl upptinat och i fin kvalité ska ju chansen vara lika hög. Tack igen!

• Frozen

Vi får en faktura från kliniken, den har inte dykt upp än men när vi gjorde IVF dök den upp ca 1-2 veckor senare, så efter inte innan iaf.

• Susie

Hej Mikafikaa!

Tack! Vilken klinik gäller det? Vi går på Cvl...

• Frozen

Vi går i Falun, jag tror det är ett vanligt sätt. Fast de skickade hem en faktura på ett 3-packe som skulle betalas innan. Men vi hade ju inte valt 3-pack så när jag pratade med dem sa de att jag bara kunde strunta i den fakturan.
    Har ni alltså en IVF via landstinget kvar då eller och får betala för FET själva?

• budde1

Fick räkningen ca 3 veckor efter FET, kostade 8050 kr. Jag tror chansen vid fet kan vara större om man inte har några läkemedel inblandade. Då e ju allt helt naturligt när ägget sätts in. Vid Äp o et har man ju mängder av hormoner o kroppen e påverkad. Testa akupunktur i samband, innan o efter Fet. Det gjorde jag Tror de hjälpte mig att de lyckades!!! kram

• Pemberly

1) När jag frågade då jag fick ett upptinat embryo insatt så sade läkaren att chansen är lite lägre, men inte så mycket lägre.

2) Våra frysta embyon är frysta i varsitt strå och då tinar de ett i taget till de har ett som ser bra ut.
    3) När man får utslag på ägglossningstest ringer man sin klinik och får tid för embryoåterföring. De sätter tillbaka embryot så att det ska hamna rätt i menscykeln, dvs om embryot frystes efter två dagar så sätts det tillbaka tre dagar efter att ägglossningstestet ger utslag (eftersom det ger utslag ca en dag innan ägglossning). De plockar inte ut det ägg som bildades i den nuvarande cykeln utan stoppar bara in embryot i livmodern.
    Jag vill verkligen slå ett slag för FET när ni har embryon i frysen eftersom det är så mycket lindrigare för kroppen, jag tyckte det var jätteskönt att slippa hela behandlingen med nedreglering, äggplock mm som görs vid färskförsök. 
  • Susie

Hej tjejer!
    Tack för all info! Nu är det klart, vi ska göra FET nu till kommande ÄL, känns så spännande!
    Nu är det bara att inhandla nån riktigt digitalt test
    Jag ska helt klart försöka få till lite akupunktur både innan och efter om det finns tider.
    Tack igen och lycka till Mikafikaa!

• Susie

Mikafikaa, du kan väl uppdatera hur det går? Håller tummarna!

• Babe

1. Jag har fått höra att såvida embryot klarar upptiningen är chansen samma vid FET/ET, vissa embryon kan tappa lite celler vid upptiningen men kommer igen direkt... har även hört (vet ej om det stämmer) att det t om kan vara bra för kvinnan att göra FET, då är ju kroppen inte lika påfrestad av behandlingen innan.

2. embryona kan frysas ner på olika sätt ibland för sig och ibland två (eller fler?) "på strån"... varje "strå" kan tinas för sig.  
    3. FET kan göras i stimulerad eller ostimulerad menscykel... vid stimFET kollas slemhinnan dag 12 och då görs en bedömning för FET-dagen, vid ostimFET kollas FET dagen efter ägglossning... och datumet bestäms därefter. Tiningen startas tidigt denna FET-dag...
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • Lyxmamma

Jag har hört att chansen är lite mindre med FET och läser man klinikernas statistik på deras hemsidor så bekräftas det där. För mig var det dock tvärtom. Jag misslyckades med färsk försöket och fick en dotter på frysförsöket. Jag inbillar mig att min kropp föredrar att göra det själv bara den får ett befruktat ägg. Vi ska nu ge oss på syskonförsök och hoppas ändå att det ska ta sig på färsk försöket Om man läser statistiken vidare så har man högre chans att bli gravid med både färsk och frysförsök än man har om man blir med barn på naturligt sätt så det är ju lite lovande tycker i alla fall jag Lycka till av hela mitt hjärta!!!!!!!!

• Frozen

Susie, jag tänkte bara meddela att igår plusade jag, på RD 6!!! Jag ruvar ju på en blastocyst så jag kunde inte hålla mig längre och testade tydligt positivt igår, och ännu tydligare idag.
    Lycka till nu med kommande FET!

• Susie

Mikafikaa,
    Åhhhhhhhhhhhh GRATTIS!!!!!!!!{#lang_emotions_flower}Gud va härligt!!!!! Va glad jag blir för dig!
    Jag hoppas så mycket det här ska hjälpa oss!
    Vilket lyckorus! KRAM och tack för att du meddelat mig!

• Susie

Mikafika, kände du direkt att nåt var på gång eftersom du testade så tidigt?
    För mig blir det core träning ikväll, massgae och värmande inpackning på lördag, akupunktur på måndag Hoppas det ska hjälpa den lilla 4 cellen att vilja stanna

• Frozen

Det hoppas jag verkligen susie, och akupunktur ska var bra i det här skedet.

Jag kände lite grann, en litet nyp i livmodern på källen 2 dagar efter insättning och efter det dragningar och spänningar runt livmodern/äggstockarna. Men jag tycker mig ändå känna igen det från andra gånger då mensen vart på g, så inget egentligen att gå på. Jag har haft en del molvärk i lm oxå och bara på kvällarna, innan mens så har den vart mer konstant under hela dagen.
    Jag fick helt enkelt panik...hehe jag orkade inte vara oviss längre utan ville veta även om jag visste att det kanske var tidigt. Men det var ingen tvekan om att det det var positivt även om det var lite svagt, men dagen efter på morgon fick jag ett tydligt plus på CB's test.
    Jag har egentligen TD på tisdag, så jag kommer inte ringa kliniken föra att meddela förrän då.

• budde1
    Frozen skrev 2010-02-16 10:00:57 följande:
    Susie, jag tänkte bara meddela att igår plusade jag, på RD 6!!! Jag ruvar ju på en blastocyst så jag kunde inte hålla mig längre och testade tydligt positivt igår, och ännu tydligare idag.Lycka till nu med kommande FET!
    Oj GRATTIS!!!!! Lycka till!!!
Svar på tråden Frågor om FET, hoppas på svar!