• Anonym

Knöl i magen, så rädd!

Jag bara väntar på att remissen till ultraljud ska komma, men den kommer aldrig.
    Var till läkaren för snart två veckor sedan och kollade upp min knöl som jag i tre år trott varit ett navelbrock. Nu hade den börjat bli lite större och jag fick ont om jag ansträngde magmusklerna. Fick den/såg den när jag var gravid för 3 år sedan och sedan dess har den funnits där antar jag men inte tänk på den speciellt mycket alls, förrän nu då.

Läkaren sa att det inte var ett brock, för hård tydligen. Han skickade remiss för ultraljud.

Knölen är som en rund boll snett nedanför naveln och det känns som den är större "under" knölen med.

Nu är jag så orolig och mår så dåligt över detta att jag knappt kan tänka på annat. Tänker på mina barn och tänker på att jag kanske har en tumör. Gråter ofta, har ångest på kvällarna.

Vet inte vad jag vill med detta, höra andras tankar och erfarenheter kanske? Jag är 23 år och det känns förjävligt! Må denna remiss komma snart!

• Svar på tråden Knöl i magen, så rädd!
  • Fungus

Behöver absolut inte vara något farligt, de flesta "knölar" är ofarliga cystor, fettknölar osv... Du är väldigt ung och den har funnits i minst tre år utan att orsaka problem så oddsen är till din fördel

Hoppas du kan försöka slappna av lite i väntan på remissen...

Kramar

• Anonym

Tack för ditt lugnande svar!

Nu blir jag dock osäker. Kikar på mina "magbilder" från graviditeten då man också kunde skymta knölen och det är inte på samma sida? Så jag kanske inte haft den så länge ens.
    Tycker den sticker och gör ont väldigt ofta nu, men jag antar att den sitter för högt upp för att vara en cysta på äggstocken t.ex. Åh, vad jag önskar att den inte är något farligt!
    Under de senaste dagarna har den blivit i vägen. När jag sitter och lutar mig framåt t.ex. eller om jag ligger på magen. Den är större ibland och mindre ibland, men jag antar att det är tarmen som trycker på då och då.

• Anonym

Kan en cysta vara hård eller känns de mer som en vattenblåsa?

• angeni

Ring och jaga efter remissen, DEt gjorde vi då vi fick veta att dottern skulle bli kallad i januari för en undersökning och ingen remiss hade kommit i slutet av januari så vi ringde och fick en tid direkt under samtalet.

Det kan ibland komma på villovägar och bättre att ringa en gång för mycket än för lite.

Lycka till och jag håller tummarna för att det är en ofarlig cysta eller vad det heter.

• Anonym
    angeni skrev 2010-02-10 11:08:27 följande:
    Ring och jaga efter remissen, DEt gjorde vi då vi fick veta att dottern skulle bli kallad i januari för en undersökning och ingen remiss hade kommit i slutet av januari så vi ringde och fick en tid direkt under samtalet. Det kan ibland komma på villovägar och bättre att ringa en gång för mycket än för lite. Lycka till och jag håller tummarna för att det är en ofarlig cysta eller vad det heter.
    Var ringer jag då? Har ingen aning om vart jag ska och jag antar att det är i grannstaden.
  • Anonym

Någon som haft t.ex. en cysta som kan berätta om de kände den och hur den då kändes?

• Anonym (myom?)

Har inte egen erfarenhet, men tycker att det låter som att det skulle kunna vara ett (eller ev flera) myom. Oftast helt ofarligt, men kan opereras bort vid besvär.

Håller tummarna att det inte är något "farligt"!

• Anonym
    Anonym (myom?) skrev 2010-02-10 13:08:13 följande:
    Har inte egen erfarenhet, men tycker att det låter som att det skulle kunna vara ett (eller ev flera) myom. Oftast helt ofarligt, men kan opereras bort vid besvär.Håller tummarna att det inte är något "farligt"!
    Tack! Har också funderat på myom (för det är väl fettknölar?) men tycker bara det är konstigt att den är liksom avlång under knölen. Men jag hoppas såklart att det är något liknande...
  • Anonym (myom?)

Nja, inte fettknölar (klart du skulle kunna ha nåt sånt också), myom är som en muskelknuta i eller utanpå livmodern. Den kan sitta som en liten till gigantisk "godisklubba" på utsidan av livmodern, eller vara mer som en förstorad del av livmodern.
    Här kan du läsa mer och se om nåt stämmer in:
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Myom/

Sa inte läkaren något om hur lång tid det skulle ta till du skulle bli kallad på ultraljud?

• Anonym
    Anonym (myom?) skrev 2010-02-10 13:51:58 följande:
    Nja, inte fettknölar (klart du skulle kunna ha nåt sånt också), myom är som en muskelknuta i eller utanpå livmodern. Den kan sitta som en liten till gigantisk "godisklubba" på utsidan av livmodern, eller vara mer som en förstorad del av livmodern.Här kan du läsa mer och se om nåt stämmer in:www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../Sa inte läkaren något om hur lång tid det skulle ta till du skulle bli kallad på ultraljud?
    Ja, just ja! Visste att jag läst det någonstans... Kan de bli stora? Undrar om de kan orsaka mellanblödningar jag har problem med. Har gjort cellprov men inget har visats där.
  • Anonym (myom?)

Ja, de kan bli riktigt stora, även om det kanske är vanligare att de är mindre. Men det är nog relativt vanligt att de blir iaf 5-15 cm (tex då 15x15cm).

Har jag förstått det hela rätt kan de orsaka extra blödningar, både under och mellan mens, så det låter inte alls otroligt.

• Anonym
    Anonym (myom?) skrev 2010-02-10 15:00:11 följande:
    Ja, de kan bli riktigt stora, även om det kanske är vanligare att de är mindre. Men det är nog relativt vanligt att de blir iaf 5-15 cm (tex då 15x15cm).Har jag förstått det hela rätt kan de orsaka extra blödningar, både under och mellan mens, så det låter inte alls otroligt.
    Ska verkligen läsa på lite om detta när jag får tid över och sedan kanske ringa gyn om inte remissen kommer snart. Tror du man kan känna de som hårda knölar?
  • Anonym (myom?)

Jag är ingen myom-expert Men ja, det tror jag.
    Att prata med gyn låter väl som en bra idé och höra vad de tror. Men i slutändan är det nog ändå ett ultraljud som krävs för att avgöra vad det är.
    Myom är rätt vanligt tror jag, så du kan säkert hitta en hel del trådar här på FL om du söker på det.

• Anonym (kanske)

Det påminner lite om hur det var för mig. Det var ett par år sedan och jag hade haft problem med magen en längre tid. Jag kände precis som du, en knöl på magen som gjorde ont ibland när man tryckte. Min läkare som även han kände den, skrämde upp mig en hel del och det blev remiss till sjukhuset. Jag gjorde koloskopi och även ulltraljud. När jag gick och väntade var man ju lite orolig men jag tror att jag fick tid ganska snabbt har jag för mig. Nu visade det sig att det var tarmen som jag kände som en knöl. Jag kan vara ganska trög i magen och just på detta stället (ganska långt ner på min vänstra sida)är det som en böj skulle jag tro och när jag har lite probem med magen så är det som att det blir lite ömt där. Även på ultraljudet kunde de se tarmen genom väggen.

Jag har ju ingen aning om hur det är för dig men jag ville bara ge dig lite positiva erfarenheter om att det kanske inte är nån fara. Själv fick jag diagnoserad IBS och det överlever man ju av. Lycka till och hoppas verkligen inte det är nåt allvarligt!!

• Anonym

Läste lite om myom och det skulle kunna vara det. Dock har jag inte grymma menssmärtor, utan de känns såklart och jag blöder en del men inte alls i många dagar... (Har ju alltid miniblödningar i två veckor innan mens dock).

IBS läste jag också lite om men det brukar kanske bli mer hårt och avlångt och inte en kula under hud/fett?

Måste tillägga att denna knöl hade jag nog inte upptäckt om jag vägt mer än jag gör. Jag är ganska smal och då känner jag den ganska bra, tur det! Annars hade jag kanske varit ovetandes. Kanske hade varit bättre, vad vet jag.

• angeni

Du ringer till sjukhuset, brukar ju finnas växelnummer på hemsidan. SEdan måste växeln kunna guida dig fram.
    Kommer du fel så är det ju bara att försöka igen.

Lycka till

• Anonym

Nu är jag inte helt säker på mitt svar, men vad jag har hört så gör inte tumörer ont!

Det är säkert nånting annat, förstår att man tänker och är orolig men som sagt, vad jag har hört så gör dom inte ont...Låter bra va??

• Anonym (kanske)

Du har rätt i att min knöl inte satt precis under huden, men den var liten som en 50-öring kanske och rund. Jag är oxå väldigt smal och det var nog därför jag kände den för då satt den ju ganska nära huden och buktade ut. Läkaren på vårdcentralen hade iaf inte känt nåt liknande eftersom han skrämde upp mig så i onödan. Dessutom kände ju även gynekologen den vid en vanlig undersökning och det var därför jag skickades till gyn på sjukhuset för ultraljud. Men ring och tjata så kan det ju gå snabbare att få komma dit eller ring din läkare och fråga vart remissen är skickad.

• Anonym

Har nu gått över en månad sedan jag besökte sjukhuset och har fortfarande inte fått min remiss.
    Jag kan inte låta bli att grubbla och känna efter hela tiden.
    Knölen är ju som en vanlig knöl, men jag börjar fundera på om jag känner tarmen under. Kan man känna tarmen med endast händerna på magen? Om jag trycker lite hårdare känner jag som en större knöl som liksom är avlång.

Kan man ringa till vc och höra vad de gjort av min remiss?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-03 14:11:43 följande:
    Har nu gått över en månad sedan jag besökte sjukhuset och har fortfarande inte fått min remiss. Jag kan inte låta bli att grubbla och känna efter hela tiden. Knölen är ju som en vanlig knöl, men jag börjar fundera på om jag känner tarmen under. Kan man känna tarmen med endast händerna på magen? Om jag trycker lite hårdare känner jag som en större knöl som liksom är avlång. Kan man ringa till vc och höra vad de gjort av min remiss?
    Varför ringer du inte och skyndar på det hela? Om jag ska vara ärlig så tror jag att det är det som krävs i vården ibland. När jag ville kolla upp sa jag att jag måste få en snabb tid på grund av svår oro. Fick komma dagen efter. Sedan skulle jag vänta på svar i ungefär 2 veckor men det klarade jag inte av för att jag blev yr och fick nästan magsår av det hela. Så då ringde jag runt till olika sjukhus för att få veta vart de hade skickat mitt prov. När jag hittade rätt så kontaktade jag ansvarige och frågade om det fanns något sätt att skynda på det hela och förklarade mitt psykes hälsa. De skyndade på det med en hel vecka. Sedan fick jag veta att allting var BRA som tur var.
    Vad jag menar är att man ibland måste vara jobbig om det ska gå snabbare. Och mår man dåligt och är orolig (som jag ofta är) så krävs det att man tjatar.
    Självklart kan du ringa vårdcentralen, och det tycker jag att du ska göra så fort de har telefontid. Ring imorgon. Kräv att få en tid!
    Önskar jag kunde något om det som du beskriver, men det kan jag inte, så ring vårdcentralen, eller t.o.m. sjukvårdsrådgivningen och se vad de har att säga, kanske har de ett tips på vart du kan ringa för snabbare hantering osv.
    LYCKA TILL!! Hoppas så att det inte är något och håller tummarna. Tror dock det är helt ofarligt :)
Svar på tråden Knöl i magen, så rädd!