Knöl i magen, så rädd!
Har inte egen erfarenhet, men tycker att det låter som att det skulle kunna vara ett (eller ev flera) myom. Oftast helt ofarligt, men kan opereras bort vid besvär.
Håller tummarna att det inte är något "farligt"!
Har inte egen erfarenhet, men tycker att det låter som att det skulle kunna vara ett (eller ev flera) myom. Oftast helt ofarligt, men kan opereras bort vid besvär.
Håller tummarna att det inte är något "farligt"!
Nja, inte fettknölar (klart du skulle kunna ha nåt sånt också), myom är som en muskelknuta i eller utanpå livmodern. Den kan sitta som en liten till gigantisk "godisklubba" på utsidan av livmodern, eller vara mer som en förstorad del av livmodern.
Här kan du läsa mer och se om nåt stämmer in:
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Myom/
Sa inte läkaren något om hur lång tid det skulle ta till du skulle bli kallad på ultraljud?
Ja, de kan bli riktigt stora, även om det kanske är vanligare att de är mindre. Men det är nog relativt vanligt att de blir iaf 5-15 cm (tex då 15x15cm).
Har jag förstått det hela rätt kan de orsaka extra blödningar, både under och mellan mens, så det låter inte alls otroligt.
Jag är ingen myom-expert Men ja, det tror jag.
Att prata med gyn låter väl som en bra idé och höra vad de tror. Men i slutändan är det nog ändå ett ultraljud som krävs för att avgöra vad det är.
Myom är rätt vanligt tror jag, så du kan säkert hitta en hel del trådar här på FL om du söker på det.