Inlägg från: versan |Visa alla inlägg
  • versan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

biologiskaklockan skrev 2010-06-12 19:21:47 följande:

Hej jag hoppar in här i slutet, har masa att läsa ifatt ser jag.

Jag älskar shabby chic. Vitt, lantligt, personligt, charmigt och pastellfärger.

En ilten fråga. Vilka av er bor i Stockholmsområdet? Jag skulle vilja starta en syjunta/pyssel och fika grupp. Att man ses i hemmen och pysslar tillsammans. Kanske lär varandra saker och tips. Det finns så mkt shabby chic man kan göra hemma, så blir det ännu mer personligt.

Ett tips till er är att läsa boken av Anna Örnberg: Inred och dekorera Ljust och lantligt.

Älskar den med alla tips och bilder, jag satt och sa: ja exakt!  till det mesta hon sa hihi.

Klart du är välkommen i Tråden.
    Alla är vi nog spridda runt om I Sverige & Finland bla...
    Sen är det ju sommar & sol så Prio ett ligger nog på att vara ute.
    Själv har jag varit ute mest & läst här när jag fått tid.

Boken du pratar om har jag läst för läänge sedan & visst är den fin men jag gillar andra ännu bättre.
    Ha det gott....
    ps) bor I Västernorrland.
  • versan
    Arctura skrev 2010-06-17 16:54:46 följande:
    Hej allesamman. Nu var det evigheter sedan jag både skrev & läste här i tråden=( jag drabbades av två diskbråck i nacken i februari & sedan dess har livet varit ett rent helvete. Har aldrig trott att man kunde ha sådan värk, trots att jag ända sedan barnsben har värk i ryggen efter en liten olycka, men den värken jag har dagligen, är inget att jämföra med diskbråcksvärken jag haft!!

Nu äntligen efter 4 månader så kan jag börja se ljuset igen, den intensiva värken har blivit mer "molande" & jag kan hantera denna värk bättre.... så nu börjar jag orka med livet igen. Det är mycket att ta igen efter att ha varit borta i 4 månader....

Har en hel del att läsa ikap här & likaså ska min blogg bli lite mer aktiv .... men ännu har jag inte ork att pyssla på i vårt hus el ute i trädgården,så jag får nöja mig med att läsa & skriva lite tillsvidare!!

Passar också på att önska alla en riktigt skön sommar!

Kram Cissi
    Krya på dig.
    Inge roligt med VÄÄÄRK.... Vet hur det känns.
    Vissa dagar är rent åt H-vete med värken.
    Sen finns det dagar när man ser "ljuset" i tunneln & man känner att det går åt rätt håll.
    Kram V....
  • versan
    Arctura skrev 2010-06-30 21:48:25 följande:
    Har du också problem med värk? Är det också diskbråck el nått annat elände? Viss värk kan man leva med, jag har ständig värk i ryggen/ryggslutet efter en olycka för många år sedan & den värken fixar jag med hjälp av konstant träning hos sjukgymnast & hjälp av kiropraktor & allmänn träning för att hålla resten av kroppen i trim &  jag vet att denna värk  kommer vara bestående livet ut!

Diskbråckvärken är helt annorlunda och otroligt intensiv, nervsmärta är fruktansvärt!! Att föda barn var ingenting mot denna smärta=( iofs så känner jag mig bättre & förhoppningsvis så läker det ut av sig själv, el att jag får hjälp med en op.... så jag vet att det kommer att bli bra tillslut!!
    Japp har konstant Värk dygnet runt. (läs i min press så ser du "en del" av Eländet)
    har bla 2 diskbråck (samma här! mina finns i ryggslutet med)
    fick dom för 15år sedan.
    Men dom värsta åren var dom 3 första Innan man "vänjer" sig vid smärtan.
    Sen om man förtar sig så rivs skiten upp igen o man får lika ont igen i några veckor.

kram
    v....

• versan
    onoff skrev 2010-09-05 13:47:41 följande:
    renoveringen avstannad, får inte tänka något mer på paneler för killen ;) Har åkt på HF och förppningsvis blir jag igångsatt.. Fasigen nu hinner vi inte färdigt med renoveringen. Surt!!
    Ta det lugnt & vila istället.
    Renoveringen far ingenstans.
    Surt men sant.
    Lycka till med förlossningen.
    Inte så skoj att bli igångsatt men huvudsaken är man får nåt för besväret.
    För oss blev det en flicka.
  • versan
    Sweet N Cute skrev 2010-09-18 15:36:04 följande:
    Förbannade skit.. Mitt vita fina bord i tv rummet e förstört.. En människa tog en sak o drämpde i bordet, så de e svarta fläckar o så känner man ner i träet Inte så illa, men jag e pedant, o minsta fläck jag ser retar jag mig på.
    Vad är det för träslag???
    med Äkta trä så kan du få träet att resa på sig med hjälp av strykjärn & fuktigt handuk Hmmm....men är det målat så kan den målade ytan ta stryk istället.
    Hmmm igen... Är bordet nytt & dyrt så kan det vara läge att kolla om man kan få ersättning om du har det försäkrat tex...
    fasen hade jag gjort något liknande hos någon annan så hade jag köpt ett nytt bord. 
    (fast det kommer aldrig att hända då jag aldrig skulle drämma nåt i bordet min a stackars svaga händer skulle få så ont så det avstår jag)

Sambon min råkade tappa ett svindyrt vinglas hos ett par vänner till oss.
    Och vi kompenserade det med att köpa 2 nya.
    hehe... bra att vara vänner med oss... man får ränta på prylarna.  
    Det känns ju pinsamt att förstöra något hos nån annan.
    Vi är själv ordentliga & någorlunda försiktiga med våra grejer så jag förstår dig med ert bord.

• versan
    Hannnas skrev 2010-09-24 17:29:22 följande:
    Ha en riktigt trevlig helg alla!! Här är det fortfarande "recover" som gäller då käken inte mår som den ska än... blä!!

Snodde iallafall ihop ett nytt blogginlägg, fredagens vintips får man ju inte missa

brunnegard.blogspot.com/

Tackar...
    Önskar detsamma till alla.
    Själv har jag fyndat idag (mera växter till trädgården)
    Dom sålde Träd, Buskar, Perenner på Blomsterlandet med 50% rabatt så det blev jättebilliga växter till gården.
    Men... Vem som ska plantera dom är i stjärnorna skrivet. Oskyldig
    Undra om man kan övertala sambon.
  • versan
    Lilla Kullan skrev 2010-10-04 19:48:29 följande:
    Väldans fin.

Jag har plockat blommor idag. Nu blir det färgglatt.

Från trädgården

Åhhh! Så Fint.
    Ska gå med dottern nu efter jag hämtat henne & gå ut på allmänningen & plocka årets sista blommor såg några ringblommor & styvmorsvioler & ulleterneller som blommade än.
  • versan
    onoff skrev 2011-01-24 12:25:02 följande:
    Hoppsan, råkade skicka iväg inlägget lite för fort...

Som sagt så ska vi börja renovera vårat kök och det blir en enkel renovering. Luckorna ska vi lämna in hos en målare som ska ta bort plastfilmen på alla skåpluckor och spraymåla dom vita. Vi kan behålla handtagen om vi vill, men jag tror att jag vill ha nya..?

Bänkskivorna ska bytas ut, och hela diskbänken och blandaren. Och kaklet ska väck och även fläkten ska vi köpa ny. Alla vitvaror blir kvar, har inte råd att köpa nya.

Tipsa mig om vad som kan bli snyggt!!! Bild finns inne på bloggen: sickansmamma.bloggplatsen.se
    Om handtagen är svarta med en liten spets på (ser ut som smide)så hade jag behållit dom på dom vita luckorna.
    Jag hade satsat på mörkbruna bänkskivor det bryter snyggt till det vita.
    Kaklet hade jag satsat på fasade vita kakelplattor lite avlånga är dom & superfina.
    Även blandaren hade åkt & istället hade jag satt in en med hög pip så man lättare får in stora kastruller i diskbaljan.
    Jag hade även öppnat upp fläkt-dörren & satt in en svart fläkt med belysning & kakel ända upp till taket för en öppnare känsla.
    Bordet & stolsitsarna hade jag slipat bort lacken & betsat mörka & sedan lackat om.

Fönsterbrädan hade jag också bytt till en mörk skiva el en vit...
    Hade även monterat in spotar under överskåpen som man kan dimra.
    Ett eller 2 av skåpen hade jag sågat ur & monterat in glasrutor som jag sedan satt en läcker plastfilm så man ej ser direkt in i skåpet sedan hade jag satt in glas hyllor & belysning (givetvis dimmerbar igen) detta göra att du får en öppnare lösning på köket.

jag tror ert kök kommer bli jättefin.
  • versan
    onoff skrev 2011-01-25 21:08:43 följande:
    Taaaaack för dom supertipsen =D
    Bordet och stolarna frågade jag inte om, dom hade jag ingen tanke alls på att göra om trodde knappt att det gick, men det lät skitsnyggt de du sa, för jag gillar inte den orange-färgen dom har nu, så nu ska jag ta och måla om till en annan färg. Fattade inte riktigt de där med att göra om en lucka till glasruta ;)

Jag vill gärna byta ut fläkten till en fläktkåpa, men de går inte, vi har någon special fläkt där själva motorn sitter på vinden och inte i själva fläkten =/

Bifogar med en bild på köket om någon mer vill ge några kommentarer OCH även en bild på handtagen...
    För att få glasluckor i befintliga skåp så fräser man ut skårorna som nu sitter som dekoration & ber glasmästaren sätta in glas & sedan sätts smala lister runt glasdörrarna som man sedan sätter fuskfilm på. ;-.)
    orkar man inte det så köper man nya (begagnade) på blocket eller nån recyclingfirma.
    är det bara samma mått så blir det snyggt.

har sett handtagen & jag hade bytt ut dom mot svarta i smide eller vita glashandtag typ knoppar & lådorna hade fått skålformade handtag.

angående matbordet.
    Jag skulle inte måla slipa bort lacken & betsa istället blir mycket snyggare.  
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14