-
Kul!!Ari Gold skrev 2010-02-14 18:47:05 följande:Nu har jag förresten hittat myskankor på rimligt hämtavstånd så snart får vi husdjur!
-
Låter som ett gulligt litet hus!!musli skrev 2010-06-15 22:23:42 följande:Nu ni tjejer är hon tillbaks!!!!!
Första veckan i augusti flyttar vi in i ett litet hus ett stenkast från mina föräldrar! En arbetarbostad från början av 1900-talet med 3 rum och kök. I köket är bevarat en gammal vedspis (tyvärr inte bakugnen i källaren) och i vardagsrummet står en effektiv men ganska trist kamin men den värmer nog upp hela huset åt oss!!!
På första våningen ligger en hall, en gång in till köket med en skrubb där troligen Elias får ha sin spjälsäng, kök, sovrum och vardagsrum.
På andra våningen är det en hall, ett badrum och Hannas rum.
I källaren är det mat-källare och tvättstuga och separat ingång där man kan hänga "häst-kläderna". I tvättstugan bor det gigantiska hus-spindlar som min mor kommer att få ta hand om!Så... Till att börja med kommer vi att inreda med ärvt och annat som inte kommer att bo där jämt... Men det är ju fantastiskt roligt att få inreda ett hus till!!!!!!!!
Så, nu blir det nog lite mera häng i tråden igen!!! :) -
Hej allesamman. Nu var det evigheter sedan jag både skrev & läste här i tråden=( jag drabbades av två diskbråck i nacken i februari & sedan dess har livet varit ett rent helvete. Har aldrig trott att man kunde ha sådan värk, trots att jag ända sedan barnsben har värk i ryggen efter en liten olycka, men den värken jag har dagligen, är inget att jämföra med diskbråcksvärken jag haft!!
Nu äntligen efter 4 månader så kan jag börja se ljuset igen, den intensiva värken har blivit mer "molande" & jag kan hantera denna värk bättre.... så nu börjar jag orka med livet igen. Det är mycket att ta igen efter att ha varit borta i 4 månader....
Har en hel del att läsa ikap här & likaså ska min blogg bli lite mer aktiv .... men ännu har jag inte ork att pyssla på i vårt hus el ute i trädgården,så jag får nöja mig med att läsa & skriva lite tillsvidare!!
Passar också på att önska alla en riktigt skön sommar!
Kram Cissi
-
Hej hej! Ja tack jag hoppas också att jag mår bättre snart, detta var så drygt=(marjas skrev 2010-06-17 19:48:10 följande:Hej Arctura! Vi har inte träffats tidigare men jag såg i din blogg att du också är Jämtlänning, kul! Hoppas du mår bättre snart! :)
Ja det stämmer att jag bor i jämtland=)
Får man fråga vart du bor? -
Jag fyndade en "Äpplet" skänk i går på en loppis här i grannbyn, skänken stod uppe på övervåningen till en gammal ladugård, den var alldeles dammig & smutsig. Jag frågade vad de ville ha för den och jag fick den till ett bra pris tycker jag...800kr. Den är i fint skick, lite mörkare ek & har "mage" el hur man ska kalla det. Den liknar denna i denna annons, men har ingen spegel utan lite mindre "krön" el vad man kan kalla det....
http://www.blocket.se/skaraborg/Diverse_mobler_27472877.htm?ca=3&w=3
Fynd el inte?
Jag blev iallfall glad att hitta en, då jag letat som en tok ett bra tag...nu äntligen har jag en i min ägo=)
Undrar om nån här i tråden vet vart man kan få tag i en gammal skolplansch? Förutom tradera & Blocket. Finns det nån som säljer sådanna te x loppisar el dyl? Jag hittade några st på en loppis här i närheten, men de hade fel motiv=( vi har så tråkiga loppisar här och dåligt utbud tyvärr....
-
Har du också problem med värk? Är det också diskbråck el nått annat elände? Viss värk kan man leva med, jag har ständig värk i ryggen/ryggslutet efter en olycka för många år sedan & den värken fixar jag med hjälp av konstant träning hos sjukgymnast & hjälp av kiropraktor & allmänn träning för att hålla resten av kroppen i trim & jag vet att denna värk kommer vara bestående livet ut!versan skrev 2010-06-30 19:01:13 följande:Krya på dig.
Inge roligt med VÄÄÄRK.... Vet hur det känns.
Vissa dagar är rent åt H-vete med värken.
Sen finns det dagar när man ser "ljuset" i tunneln & man känner att det går åt rätt håll.
Kram V....
Diskbråckvärken är helt annorlunda och otroligt intensiv, nervsmärta är fruktansvärt!! Att föda barn var ingenting mot denna smärta=( iofs så känner jag mig bättre & förhoppningsvis så läker det ut av sig själv, el att jag får hjälp med en op.... så jag vet att det kommer att bli bra tillslut!! -
Nä priset är helt sjukt på tradera. Såg en Vittsippeplansch som var uppe i 1300kr i går. Iofs jättefin & jag hade inte haft nått emot att äga den, MEN är det värt det?? Här i Östersund finns iallfall inte några bra loppisar=( men sen ska man ha en otrolig tur om man hittar skolplanscher med botaniska motiv överhuvudtaget på en loppis tror jag? Det verkar populära...nemo08 skrev 2010-06-30 20:20:18 följande:Jag är OCKSÅ på jakt efter en skolplansch men man kan knappast kalla det "fynd" på Tradera, högsta buden är alldeles för mkt! Har läst att fler loppisfyndar en sån plansch för en tjuga- vart finns dom loppisarna?!
-
Gamla skolplanscher går inte att få tag på genom att ringa en skola, om det var det du tänkte på...inte här i allfall. Jag kommer från en by med två nerlagda skolor varav en jättegammal där det finns många otroligt fina planscher & där har skolplanscherna arkiverats & jag jobbar i en gammal skola där också byföreningen arkiverat alla skolplanscher=(Ari Gold skrev 2010-07-01 11:59:09 följande:Nu ska inte jag komma dragandes som värsta einstein, men det finns ett rätt logiskt ställe att kontakta om man letar efter SKOLplanscher;)
Annars finns en hel del planscher (ffa de populär planscherna i serien "svenska växter" i nytryck, att beställa från tex. Ölands Byggnadsvård.
Skulle hellre köpa ett nytryck (de är ju tryckta exakt efter de gamla originalen) än köpa en för hysteriska överpris uppemot tusenlappen på Tradera.
Nytrykta i all ära, men jag vill ha en orginal med historia bakommen jag betalar inte hur mycket som hellst!! Nä jag ska leta tills jag hittar vad jag vill ha, till en hyffsad peng!! det kan förvisso ta ett tag men skam den som ger sig...
-
Härke1 & härke2, alltså en i Härke & en vid gammla slakteriet.marjas skrev 2010-07-01 11:52:45 följande:Arctura: var inne på din blogg nu och såg dina fynd. Men vilka söta spetsar du hittat!
Har du tips på någon bra loppis?
Loppiset nedanför Indiska på stan.
Bibloteksgatan har du ett litet loppis på.
Loppis på gården, mitt emot arbetsförmedlingen.
Morfars gårdsloppis ute i Fillsta.
Frösö antik & beg.
Brunflo antik & beg.
Pilgrimstad
Tansbyn
Sen brukar jag vara på "Kvarna" i Hammerdal.
Lite tips på loppisar jag brukar besöka. Vissa bättre än andra....
Lycka till i ditt letande efter planscher. Beroende på vad du söker för motiv så finns det några planscher på Morfafars gårdsloppis & på loppiset nedanför Indiska. Djur & en del historia tex vikingar...
.. -
Loppiset nedanför indiska har fått order av brandtillsynsmannen att städa upp och ordna till det ifall det skulle bli en ev brand, så nu är met mycket trevligare där också=)marjas skrev 2010-07-01 22:54:07 följande:Oj, vad många det finns!
Jag har bara varit på den nedanför Indiska, men det är ju så mycket grejer där så man blir ju snurrig i huvudet.
Måste få mannen lite mer intresserad av att hänga med mig på loppisar helt enkelt.
Ja gissa, självklart vill jag också ha med växtmotiv. De är ju så fina! -
Jo jo förvisso. Men inte här i mina trakter, då jag ringt runt till de närmsta. Säkert finns det någon annanstans, men då blir det ju fraktkostnad igen. Och nått stort parti för att sälja vidare är jag ju inte ute efter lixom!!Ari Gold skrev 2010-07-02 06:21:07 följande:Givetvis går det att få tag från skolplanscher från en skola (därmed sagt inte alla skolor, man får ringa runt lite - skam den som ger sig). Vart tror du annars att planscherna i second hand-butikerna/loppisarna kommer ifrån? Har själv köpt hundratals planscher på detta sätt.
-
Såklart måste man ingenting! Man behöver ju inte följa en stil till fullo direkt! Jag blandar lite nytt & gammalt med både färg & inte färg, tycker te x att det är helläckert att ställa in ett slitet gammalt skåp i turkost i ett annars ganska vitt rum för att liva upp det lixomsarahl skrev 2010-07-16 10:04:43 följande:får man hoppa in här, kan ni vägleda en nykomling in i shabby träsket?
Måste man måla alla väggar vita tex? min man tycker det är "sjukhus" vi har ljust gå väggar i vårat vardagsrum med en svart/grå fondtapet!
funderar på ett furuskåp från 80 talet! ett vitrinskåp, läskigt med furun men funderar på att vitmåla, men det kanske är helt fel. Det kanske skall vara äldre möbler för stilen.
Bor på lilla gotland och det är ganska snålt med bra loppisar här!!! Jag älskar rostiga saker, vita spontade väggar, gamla skolplancher, , liter ruffigt, industri stil, samtidigt som jag tycker om lite romantik... ja du ser en salig blandning som blir min "egen stil"... så kör på i din egen smak och bli gärna inspirerad av andra. Men tänk inte att du måste följa nått till punkt och pricka....
Lycka till!! -
Nån som såg sommar med Ernst i går? Vad tycker ni om köket de gjorde? Jag gillade det, fast lita annorlunda skulle de sett ut om det var hemma hos mig!
Jag tycker om det grova, industriella i det hela. Vi funderar hur vi ska göra i vårt kök? De allra flesta väljer ju porslins diskhoar i dag, medans jag är mer inne på rostfritt & just betongbänkar i mitt kök? Hur praktiskt är just betong? Nån som har erfarenhet av betong köks bänkar?
-
Hittade en gård till salu på hemnet.se i dag. Det ligger inte så långt i från där vi bor. Tyckte detta var lite intressant!
http://www.hemnet.se/beskrivning/812026?r=3
Iofs så ska väll inte vi köpa nytt & flytta då vi trivs bra som vi har det. MEN jag ser allt potesial i detta objekt=)
Vad tycker ni? Försök att tänka bort alla möbler och saker & tänk hur ni skulle vilja ha det
-
Det är så typiskt alla dessa hus... det var väl omodernt kan jag tro? Kanske man kan återskapa och sätta in nya/gamla? Så det blir som det var förr?? Jag tycker om hela huset i sig & ser möjligheter till mycket=)musli skrev 2010-08-30 18:10:18 följande:Typiskt att nästan alla kakelugnar och kaminer är utrivna och installerat är .... tada!!! Direkt-el!!!! :-P
Lagoma dyrt att värma den kåken på el-element! :-P
Idag har jag varit till gyn och fått beviljat operation av mitt framfall! Gött!!!!!!!!
Ska försöka hinna ta lite kort på vårt pytte-lilla hus, har två sjuklingar här hemma just nu så då blir det mest mys vid tv:n och i sängen... -
Vi har vita ektorp.
vi har också två barn, två katter och en hund som gärna ligger o latar sig i soffan!! Fördelen med vit klädsel är att man bara stoppar i dem i tvättmaskinen, 60 el ännu varmare + lite blekmedel om det är mycket fläckigt!! Sen är de helt vita igen!!
Har även den svarta klädseln= HEMSK! Den syns fläckarna på ännu fortare än den vita och de går inte bleka bort med blekmedel!!