Inlägg från: luspudel |Visa alla inlägg
  • luspudel

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Åh! En tråd för mig!

Skulle behöva lite hjälp... Jag ska måla om en kökssoffa och en kista, till vitt förstås Vad ska jag använda för färg? Oljebaserad? Skall även ha antikvax ovanpå är tanken

Tacksam för hjälp! Det kliiiar så i fingrarna att sätta igång och handla färg...

• luspudel

Jo jag tänkte det, men tänkte att det var svårt att förmedla shabbychic-finishen så att säga Men det är väl antikvaxet som gör hela känslan kan jag tro

• luspudel
    Hannnas skrev 2010-11-18 14:14:25 följande:
    Ska du vaxa den kan du måla med enbart grundfärg tills det ser ok ut då får du en fin matt vit yta... enkelt med... 
    Åh, det låter ju bra Tack! Billigare också kanske... Har en känska av att färg kan vara ganska dyrt. Ska höra i affären men det känns bra att ha lite kött på benen så att säga, de vill väl sälja sina produkter såklart....
  • luspudel
    Hannnas skrev 2010-11-18 14:38:24 följande:
    Har målat ett flertal möbler med enbart grundfärg o sen vaxat o det har blivit kanon  

Färg kan vara dyrt men ofta värt det då, "vanlig" färg är väl generellt inte såå dyrt, det är ju våtrumsfärger och specialfärger som kostar kosing...  
    Låter perfekt Ja, oftast har man ju hittat billiga gamla möbler på loppis och sådär för några hundringar. Då är det ju värt att lägga ut lite mer pengar på färg Åh vad jag längtar efter att sätta igång nu!
  • luspudel
    Duntoffla skrev 2010-11-19 10:53:27 följande:
    Hej,

Detta är nog en tråd för mig. Vårt hem blir vitare och vitare

Samma här. Kan bero på att jag nyligen,, efter år av övertalning, (han gillar mordern, högblank stil....)han fått honom att förstå att det är snyggt. Jag smyger in mer och mer i huset, gör man det i rätt tempo märks det inte så drastiskt...
  • luspudel

Idag har jag pysslat lite med adventsljusstakar Köpte vanliga, klassiska vita och tog bort det där gröna böset som sitter runt ljusen. Istället knöt jag rosetter med vitt sidenband och spetsband! Blev jättefint verkligen, tänkte även sätta en träbricka med GOD JUL skrivet på, när jag nu hittar snygga brickor... Har dock tappat bort min kamerasladd men hoppas att jag kan få upp en bild!

Har även en Hemnes-byrå under ommålning... Finns jättemycket Hemnes-möbler i furu på Blocket, blir jättesnyggt att måla om och vaxa ju! Längtar tills den är på plats här hemma

• luspudel

Vi skulle också köpt Annika men den var för lång här hemma, blev Hemnes från IKEA istället. Snarlik och supersnyggt

• luspudel

Åh, jag behöver lite tips av er. Jag har en sådan här brudkista, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den... Avskyr furu! Kritvit, antikvit, vax eller mattlack...? Åhh jag vet inte, ge mig tips tack!
  • luspudel

Åh jag behöver lite hjälp! Jag har köpt gamla fönster som jag ska ha på väggen. I dom vill jag ha fina bilder på typ gamla dokument eller så, men var hittar jag fina bilder?! Det är stora fönster nämligen...

Har vänner på tryckeri och i fotolabb så jag behöver bara fina bilder

Måtten på föntrena är 99 x 49 cm och 52,5 x 49 cm... Inga spröjs..

Har ni några tips?        

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14