Inlägg från: Hallon4 |Visa alla inlägg
  • Hallon4

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Hej! Jag följer den här tråden utan att skriva så mycket.

Vi ska göra om vårt badrum på övervåningen. Jag vill naturligtvis ha vitt...
    Men nu vägrar min man! Han är trött på att allt ska vara vitt.

Kaklet är vitt och golvet grått, vilket träslag kan passa till vår lantliga, vita hem då?
    Ek har vi i den andra toaletten så det vill jag inte ha igen.

Vill garna ha råd och om någon vill så är jag extra tacksam för bilder på era badrum.

• Hallon4

Jag går och tänker på en sak och behöver råd.....
    Vi har ett vitrinskåp i körsbär från 90-talet. Det ser ut som ett burspråk i formen med skåp under. Från början var det en tv bänk som hörde till men som inte finns längre.
    Jag gillar inte det här skåpet som ni förstår! Jag vill ha ett fint vitt men just nu har vi inga pengar.

Tror ni att man kan måla ett sånt vitt? byta handtag för att få det att se mer lantligt ut?
    Går det, eller är skåpet helt fel stil för att göras om???
    Det blir nog lite arbete förstås men om det kan fungera så är det värt det.
    Men om ni tror att det inte alls blir bra så säg det!

Hjälp mig ni som är vana hemmafixare och kan lite om inredning.

• Hallon4

Nej, så här ser den ut men jag har inte sådana handtag. Utan hemska guldiga...Tror ni att den går att få fin och lantlig? Eller bör jag ge mig ut och leta på antikaffärer?
    Jag tog bilden från Blocket, är det ok att göra så?

• Hallon4

Jag hoppas att det går att få lantligt.
     Vilka handtag kan man ha? Vilken färg? Halvblank etter matt?
    Ska man rolla eller använda pensel?
    Eller är det helt enkelt bättre att köpa en avlutad vitrin som var så populär under samma tid? Verkar finnas många på blocket??

Jag blir så velig.Men jag vill inte ha kvar den som den är för den stör hela vardagsrummet.
    Men jag vill ändå ha ett vitt vitrinskåp, så jag hoppas att jag lyckas dölja 90-tals looken.

• Hallon4

Jag känner mig som en amatör. Kan man ändra på det man skrivit i efterhand?
     Skulle skriva Tyrese, men skrev Therese....

• Hallon4

Jag vet att det nog är fel, men ibland kan man hoppas...
    Mitt skåp har en rundad list längst upp som inte detta har.

Nej, jag kanske köper ett sånt där avlutat och målar istället.

• Hallon4

Hannnna Kan du beskriva mer ingående hur skåpet såg ut. Om jag skulle måla mitt fula vitrinskåp skulle jag byta ut bakstycket mot pärlspont.
    Vill vara tydlig med att mitt skåp inte är exakt som bilden utan välvd topp och inte långa moderna handtag. Dessutom har jag  bara vitrindelen.
    Men ni behöver inte tycka att det går att måla om!
    Skåpet är av riktigt trä och inget laminat.

Jag tycker själv att vitrinen är ful, men tänkte att det kanske gick att förändra....
    Tycker ju att ni är experter!

• Hallon4

En silvergran barrar inte mycket. Kanske lite dyrare, men vår barrade nästan ingenting! Kändes nästan fel att kasta ut den när julen var slut.
    Men det kan vara olika med dem också, förstås. Svärföräldrarnas var inte lika bra.
    Men vi köper en i år med.

• Hallon4
    Hallon4 skrev 2010-12-08 17:25:42 följande:
    En ädelgran barrar inte så mycket. Vår gran kändes nästan tråkigt att kasta ut förra året för den var fortfarande fin trots att vi slarvade med vattningen på slutet.
    Men det kan vara olika med dem också, förstås. Svärföräldrarnas var inte lika bra.
    Men vi köper en i år med.
  • Hallon4

Tycker ni att man ska putsa silverfat mm som blivit svart och missfärgat, eller är det mer "rätt" att ha dem lite oputsade?
    Jag har ett stort ljusfat och ett lite mindre som är så där lite matt och missfärgat.
    Eller ska jag ta fram silverputsen?

• Hallon4

Tycker ni att det är gräsligt fult med benjaminfikus??!
    Jag vet att det är en 90-talsväxt, men det är så att min mormor som nu är död drev upp den så att den har en stam.
    Men just nu ser den gräslig ut.
    Är det värt att plantera om en sån? Jag har nog inte gjort det på sådär7-8 år....
    Lutar åt att kasta den men vill bara höra vad ni anser.

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14