marjas skrev 2010-06-06 14:38:07 följande:
Inatt kom jag på (fråga inte varför) att jag glömt berätta hur jag gjorde. Jag mätte hur lång och bred jag ville ha gardinen. La på sex cm på bredden och fjorton cm på längden. Klippte till tyget.
Började sy kanterna, vek in 1,5cm och strök, vek sedan en gång till (så att kanten blir dubbel) och strök samt satte nålar. Det blir alltså tre cm per sida som "försvinner". Sen syr du med vanlig raksöm, så rakt du kan. :) Över- och nederkanten sicksackade jag först. Sen vek jag in 4cm, strök, vek en gång till, strök, nålade i överkanten. I nederkanten vek jag 3cm, strök vek en gång till, strök, nålade. Sen är det bara att sy med raksöm, tänk på att det ska bli kanaler där så du måste sy en bit från kanten, typ 3,5cm från överkanten och 2,5 från nederkanten. Sen mäter du ut var du vill ha knytbanden och syr fast, två på framsidan och två på baksidan. Jag har mina gardiner på en vanlig gardinstång, men du kan ju trä in en plattstav(heter det så) i övre kanalen om du hällre vill hänga med krokar. Då får du skruva i små öglor genom tyget och in i träet. Sen kan man trä in en rundstav i nedre kanalen om man vill ha lite mera stadga.
Hoppas du hängde med! :)
Kan det var något sådant här du beskriver?
http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=1748