Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Hannnas skrev 2010-03-29 16:05:54 följande:
    Nillan... jag brukar slipa, grundmåla och sen 2 lager halvmatt vit färg, oftast antikvit första åt grå hållet.... eller vitvit (0500)... sen tycker jag att kalkvit, eller S0502-y (antikvit första åt gult) är såå varm o fin...  Är det en furumöbel eller annat ljust mjukt träslag kan det vara snyggt att måla kanter och sånt som ska slipas upp lite sen med svart... är det en ekmöbel el mörkare trä behövs inte det tycker jag... är möbeln betsad tidigare slipa rejält och använd en grundfärg som stoppar en ev blödning av betsen som förstör det vita annars... Man kan måla enbart med vit grundfärg med, då får man en matt och gammal look, tips är då att vaxa möbeln så att den blir hållbarare.. kanske inte det ultimata för ett soffbord... Måla med äggoljetempera ska vara väldans hållbart och snyggt enl Ari här i tråden, detta har jag dock inte prövat själv ÄN (har 4 stolar som ska få denna färg i sommar)...  Lycka till
    Yepp... äggoljetempera är rätt metod om man vill få en look som "enbart grundfärg" men med full slitstyrka och tålighet. Äggoljetempera är en av de tåligaste färgerna som finns (behöver dock härda ett par veckor för att uppnå full slitstyrka).

Sedan finns det ju ytterligare andra fördelar med traditionella färgtyper som jag inte behöver tjata vidare om här.
  • Ari Gold
    TessanE skrev 2010-04-05 21:17:19 följande:
    En undran... Har hittat ett kök på blocket som bortskänkes... Vad är nackdelarna med att köpa ett beg kök?
    Nackdelen ä mväl att alla bitar/mått kanske inte passar. Men det går ju lätt att skarva. Vi har kapat några köksluckor på längden och satt samman luckor av lådfronter bland annat - för att få våra Blocket-luckor att passa på våra befintliga stommar.
  • Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-04-12 19:36:23 följande:
    ... vet du... jag hittade en äckelsnigel igår fan  
    Det är bara att inse: du har för lite ankor helt enkelt! ANKOR är banne mig ett måste!
  • Ari Gold

Asch lite ankglädje tar väl grannarna inte skada av!

Vi har inte heller något staket, utom en bit fram mot gatan. Men det hade inte gjort så mycket nytta i alla fall för de kan ju flyga en bit. Fast vi har ingen hårt trafikerad väg här, bara 30 km/h gata.

Ankorna får bara gå fritt ute när vi är hemma, igår flög Paul Anka ut och satte sig mitt på vägen - då fick han sig en riktig utskällning. Men annars håller de sig i skinnet.

• Ari Gold

Ja han såg väldigt snopen ut. Tror inte han hade tänkt sig att landa på vägen, utan han följde efter Anna¨Anka som flög en cirkel ut över grannhusen för att kolla läget lite. Men han är mycket tyngre och kan inte flyga så långt så han kom liksom bara halva varvet.

Jag fick stoppa en taxibil som kom körandes ner för vägen, och taxichauffören höll på att storkna av skratt när en sur Paul Anka lommade hemmåt med arg matte i hälarna.

• Ari Gold

Jag tycker personligen att man bör vara sparsam med reklaminlägg för egna bloggar i trådarna, de tar lätt överhanden. Och om man använder allmänt utrymme för att länka till sin blogg bör det givetvis vara en blogg öppen för allmänheten.

Just my honest opinion.

• Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-05-02 19:14:17 följande:
    Vågar mig på att faktiskt hålla med... så jag tänker härmed sluta länka till min blogg... skillnad att säga att man har nytt blogginlägg iof i sin text (som du precis gjorde Marjas) men lite trist när bara länkar med "nytt i bloggen" syns, ja när de tar överhanden.,.. Så jag tar till mig o sluter pronto Förresten, har fyndat som fan på loppis i helgen handlade en "grislampa" som jag ska göra om, får se om jag säljer eller behåller... hittade en fin stokke som jag köpte för 30 och sen sålde för 500 på blocket ... har fått hem en supersöt sekretär som behöver renoveras och målas men kostade futtiga 50:-... ja o lite annat smått o gott Kul
    Jag blir grön av avund! 

Har haft loppissug hela helgen men inte haft tid att dra iväg på något. Längtar efter att auktions-säsongen ska börja ockå!

(får även påpeka att jag givetvis tycker det är ok att länka till sin blogg i samband med ett inlägg, brukar ofta följa sådana länkar för att se bilder på det som skrivs om eller läsa mer om något som hänt, men då ingår det ju i ett sammanhang).
  • Ari Gold

Ja det tycker jag.

Jag begär inte att alla ska ändra sig för min skull. Men jag är ärlig med att jag tycker det: att blogglänkandet fyller upp för mycket.

Det räcker med att gå en sida bak i den här tyråden så ligger 6-7 blogglänkningsinlägg i pr4incip på rad. Det fyller en hel sida och gör att man tappar greppet om vad samtalet handlade om före all "reklam" och då blir det extremt svårt att föra en intressant konversation här.

Jag har mycket att göra på våren och inte tid att gå in så mycket som på vintern. När jag väl går in vill jag kunna läsa bakåt och svara på ev. frågor som fortfarande är aktuella. Men de senaste gångerna jag varit inne har det i princip baka legat bloggreklam och då orkar jag inte försöka läsa bak och skriva något. Jag tror ni dödar tråden genom detta, tyvärr.

Jag skulle nog personligen tycka att det var ganska pinsamt att gå in och länka till min blogg regelbundet i en tråd där jag nästan aldrig skriver något. Har man tid att blogga har man väl tid att delta i tråden? Och givetvis ska länken till bloggen vara möjlig för allmänheten att följa om man länkar till den på publik yta.

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14