Inlägg från: marjas |Visa alla inlägg
  • marjas

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

MissGoldie: Jag blir nyfiken på din blogg, kan man få inlogg? :)

• marjas

Oj, vad det skrivs här inne. Själv hänger man inte direkt med då man är lite ny, men det kommer kanske. :)

Lite framåt har det gått här hemma, fick spisen inkopplad förra veckan och belysning i badrummet, vilken lyx! Fortfarande står många kartonger ouppackade men jag har helt enkelt ingenstans att ställa grejerna. För många prylar och för få möbler har vi.

Förresten, ni har ju säkert målat om massor av möbler? Vilken färg är bäst att använda när man ska måla en möbel i lackad furu? Behöver jag slipa bort lacken innan? Möbeln i fråga är en kökssoffa som ska blir vit. Sen ska jag klä om sitsen också, om jag bara kan hitta något lämpligt tyg.

• marjas

Hannnnah: vad fint ni har hemma, köket ser ut att bli jättebra!

Fröken vit: vilket sött soptunnehus ni har! Vi har funderat på något liknande till vår tunna.

Jag har ingen mus by the way, än så länge, men jag har spanat på en länge, bäst att köpa direkt! :)

• marjas
    Fröken Vit i Madickenhuset skrev 2010-03-11 22:40:03 följande:
    Tack snälla du!Jag ska hälsa min bättre hälft detta, iom att han byggt soptunnehuset själv.Då kommer han att bli jätteglad!
    Då kan du ju också hälsa att han gärna får komma hit och bygga ett till oss också, min karl är tyvärr inte så händig av sig. {#lang_emotions_wink}
  • marjas

Hanna: det skulle jag gärna göra! Jag är typen som tror att "det där kan väl inte vara så svårt". Men mannen brukar stoppa mina vildaste idéer. {#lang_emotions_smile} 
    Mannen skulle väl helst anlita en snickare för att sätta upp en gardinstång.

Nej, men faktiskt så ska kanske min lillebror som går sista året på byggprogrammet göra ett soptunnehus till oss som projektarbete (eller vad det nu heter).

• marjas
    Fröken Vit i Madickenhuset skrev 2010-03-13 00:51:04 följande:
    Du, jag tänker inte hälsa honom det, för då vet jag att han kommer fortare än ögat, för det var ju såååå kul och nödvändigt att bygga detta soptunnehus...Nej, skämt åsido, det var väldigt mycket jobb faktiskt, med att gjuta platta först m.m.Jag gnällde lite då, att det tog en sådan himla tiiid, men nu när det är klart, är det ju himla roligt att gå ut med soppåsen...hi,hi.Det där med att fixa din bror som gör det som projektarbete, är ju en lysande idé!!Kör operation övertalning på honom istället!!Både billigare och så får du ju ha gubben i fred på helgerna...Kram! 
    Faktiskt så har brorsan erbjudit sig själv då han inte hade någon annan idé. Vi får väl se om han håller fast vid det. :)
    Loke2002 skrev 2010-03-13 13:21:50 följande:
    Jag funderar på att köpa hissgardiner till v-rummet. Är det någon som har erfarenhet av ikeas?
    Jag har den, Alvine rand tror jag att den heter. Tycker den är superfin och ska köpa flera om måtten passar mina fönster.
  • marjas

Hanna: Grattis! Hoppas du haft en mysig dag!
    Hur känns det att snart börja jobba igen? Jag har snart varit hemma ett år också, eftersom jag blev sjukskriven under graviditeten. Tänk vad tiden går fort!

• marjas
    Hannnas skrev 2010-03-18 19:32:51 följande:
    Tack söta Jo det känns faktiskt fantastiskt att få jobba, tänk... få åka bil till jobbet, egentid i 20 min!! lyssna på musik, sin EGEN o sen jobba, prata med vuxna, inte skälla o gorma o uppfostra... sen lunch i 45 min utan att behöva resa sig om man inte vill herregud det är LYX... o sen 20 min hem igen, o man kan svänga förbi någon trevlig inredningsaffär utan barnvagn o ungar som river stället ... fy fan så skönt säger jag Men det är 3 mån bara sen ska jag vara ledig 8v i sommar o sen i höst när dottern börjar dagis ska jag vara "ledig" tors-fre" hela hösten.... o sen börja joba 75% efter nyår tänkte jag...  Varför brev du sjukskriven under grav?
    När du skriver så där blir jag nästan lite sugen på att börja jobba igen, haha!
    Jag ska som det ser ut nu börja jobba två dagar i veckan till hösten och sen heltid efter nyår och då får lillan börja på dagis.

Blev sjukskriven på grund av prematura sammandragningar som det så fint kallas, i vecka 27. Fast egentligen borde jag nog inte ha jobbat efter v20 ungefär, usch så ont jag hade. Men det har jag ju lärt mig nu ifall det blir något syskon och jag mår lika under den graviditeten. :)
  • marjas

Hej på er alla!
    Här går det också lite segt på inredningsfronten, tråkigt! Jag vill få ordning nu!
    Men mest längtar jag efter att få komma ut i trädgården, skulle gärna sätta igång att fixa den redan i sommar. Men jag får nog vänta i alla fall ett år, har inte riktigt bestämt hur vi vill ha det. Dessutom måste vi dränera om huset, så det är ju ingen mening att göra rabatter och sånt runt det. Vi måste även bygga en ny uteplats och vi ska riva ett stort uthus och sätta upp ett förråd istället. Så, vi har nog fullt upp för en lång tid framöver. :) Något som jag i alla fall ska ta tag i så snart det går är trädgårdslanden. Tänkte bygga upp med pallkragar (som jag ska måla) och sedan gångar med grus runtom tror jag. Såg en bild i Lantliv där de gjort så och det var så fint.

Och så ska jag måla de ärvda utemöblerna också... :)

• marjas
    Hannnas skrev 2010-04-12 13:01:30 följande:
    Marjas.. då har ni att göra iaf trädgård tar sin tid o dränering förstör ju mkt på tomten tyvärr men det reparerar sig snabbt... sen ska man ju ändå inte plantera intill husknutar, hur fint det än må vara... fast man måste väl få göra lite undantag
    Jodå, vi har rätt stor trädgård också. Nu består den mest av gräsmatta, men jag tror att gräsklipparen (=min sambo) skulle uppskatta om det blev lite rabatter och buskar istället. Jag tänkte inte göra några rabatter direkt vid huset, men runt uteplatsen, när den nu blir till. Och runt förrådet tänkte jag plantera som bara den! :)
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14