Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

Ari Gold skrev 2010-05-03 06:02:14 följande:
    Jag skulle nog personligen tycka att det var ganska pinsamt att gå in och länka till min blogg regelbundet i en tråd där jag nästan aldrig skriver något. Har man tid att blogga har man väl tid att delta i tråden?
    Och det var givetvis inget personligt mot dig.

Men har man sin blogglänk i sidfoten så "påminner" man ju om sin blogg så fort man skriver en liten rad i tråden. I en tråd där man är regelbundet aktiv behövs således  inte rena reklaminlägg för att göra folk medvetna om att bloggen finns.
  • Ari Gold

Kul att se lite "gamlingar" titta in.

Själv håller jag mest på med utomhusprojekt just nu. Men idag har jag varit på kvartersloppis och hittade ett "kaktorn" från JHfabrikerna sävsjö som jag haft på min önskelista läänge. Väldigt slitet men det gör ju mig absolut ingenting.

Jag hittade även ett emaljerat durkslag/sil i mindre modell i blå/vit emalj som jag också eftersökt. Jag samlar på blåvita köksredskap men denna har jag ej Tror dock inte det är en riktigt kockums då den sanar stämpel utan kanske en senare efterträdare. Köpte även en dubbel skolbänk till stora barnrummet för 150 spänn (har en enkel sedan tidigare som ska stå i ett annat rum.)

• Ari Gold

Ja min famor hade också en sådan. Fast i andra färger. Vet tyvärr inte heller vart den tog vägen.

Mest känd är klassikern "Triett" i orange/beige/grön som räknas som en femtiotalsklassiker och kan kosta bortåt 500-lappen om de är i riktigt bra skick.

Jag vet inte om den modellen jag köpte också kallas Triett eller om den har ett annat namn. Tillverkaren är densamma. JH-fabrikerna för fina brödburkar också, jag har haft en men gett bort då den snorgula färgen inte passade min bondromantiska inredningsstil.

An samma anledning är jag ju väldigt förtjust i den här rosa/beige/blå varianten för de färgerna passar mycket bättre in med "mina" färger samtidigt som jag får den nostalgiska känslan av farmors kakburk. Och så passar det min plånbok bra att den bara kostaden en 20-lapp.

• Ari Gold
    libero skrev 2010-05-09 18:34:24 följande:
    Fin burk. Jag har 2 st av de 50-tals klassikerna som du skrev om i kanon skick. Använder dem aldrig men hade ingen aning om att det var ett sådant värde i dem. Kanske ska ta fram dem. 
    Ja eller sälj dem. Ibland hittar man ju grejjer som är fina men oanvändbara eller "fel stil". Köpte själv nyligen ett fint utemöbelset i 50/60-talsstil på Myrorna, för att det var så fint och billigt (75 kr).

Men fick inse efter en tids funderande att det inte skulle passa så bra in i miljön här och nog inte bli så mycket använt heller. Så jag sålde det på blocket för en femhundring.

Då kan man ju köpa något annat kul för pengrna, tänker jag.
  • Ari Gold
    libero skrev 2010-05-09 19:35:12 följande:
    Får fundera på hur jag ska göra. Lite synd att sälja min mormors gamla kakburkar.Exact en sådan järnsäng har jag stående i källaren. Vet inte riktigt vad vi ska göra med den heller faktiskt. Vågar knappt säga det men har faktiskt varit på väg att slänga ut den flera gånger.
    Har du inget barn att lägga i den då? (denna är i barnstorlek, utdragsmodell).

Jag har redan en antik järnsäng till varje barn annars kunde jag gladeligen befria dig från din. Men annars kan de ju ge ett par tusenlappar på Blocket.
  • Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-05-09 20:25:58 följande:
    Ari... sååå fina fynd o bilder du visar Själv har jag inte kunnat gå på loppis i helgen, fick magsjuka kvällen till lördag och på lördagen vankades det bröllop så jag fick glatt bita ihop... o missade förmiddagens loppis på köpet... *suck*
    Nej vad tråkigt! Men du får hoppas et dyker upp någon extra bra loppis snart igen som kompensation.

Det jag var på nu var en sådan där kvartersloppis då folk i ett bestämt område står utanför sina hus och säljer grejjer. Det brukar vara ett annat område som har likadant så jag HOPPAS att den inte redan har varit utan att det ska vara om några veckor eller så. Hittade massor av bra saker där förra året. Bla. mina fina grynburkar, och ett skidset från polarn o pyret + ws-fleece i gott skick för totalt 40 kr!
  • Ari Gold
    KRSn skrev 2010-05-19 10:36:23 följande:
    Hej alla söta proffs! Jag är ny inom husvärlden och håller just på att göra om hela huset till så mycket shabby jag kan.Just nu står matsal och kök i fokus och snart ska tapeterna upp. Då tänkte jag ta hjälp utav er proffs!Kan man ha denna tapeten, Anno 1905, 2.bp.blogspot.com/_ZfN2Lz2-j6U/SHS7yz5Q_9I/AA...[1].jpgtill ex rosa borstableter, gröna gardiner, gula stolsdynor.. Inte allt blandat, såklart. Men haha, ni förstår, kan man ha andra färger till denna tapeten i samma rum, eller borde man känna sig låst till blått och vitt?Vi har bröstpanel i matsalen, och tapeten är tänkt att ha över.Behöver verkligen hjälp och så många svar som möjligt vad gäller detta.Annars är vi ute efter en beige/vit/creme rutig tapet. Tror ni det är bättre??Tack!
    Jag tycker det är en fin tapet, skulle gärna ha själv då jag gör om vår hall (som dock inte står på tur riktigt ännu).

Givetvis kan man ha massor av andra färger än vitt till den tapeten. Den tapet du visar är ett nytryck av en gammal tapet från sent 1800-tal. Den är alltså inte avedd at kombineras med enbart vita möbler (även om man givetvis kan göra det med om man vill). Vit inredning är en helt modern trend.
  • Ari Gold

Åh jag har handlat så mycket skolplanscher nu i veckan...nästan 50 stycken.

Kom lite försent för att knipa de där populäraste  i "svenska växter" serien men de finns ju å andra sodan i nyproduktion också.

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14