• Anonym

Har en arbetsgivare rätt att ställa krav vid mammaledighet?

Jag är mammaledig och min arbetsgivare ringde mej för att planera ev när jag börjar arbeta. Och han vill då att jag vid min mammaledighet ska åka ca 13 mil tur och retur med ungarna för att ha ett möte, Och jag känner att det vill jag inte alls nu, när man kan ta det på telefon.
    Har dom rätt att kräva att jag ska åka på möte fast jag är mammaledig?

• Svar på tråden Har en arbetsgivare rätt att ställa krav vid mammaledighet?
  • Mizzen

Nej, arbetsgivaren kan inte ställa såna krav. Är du ledig från jobbet så är du det.

• Anonym

ok Tack för svaret!

• Kjell2

Nej, de kan inte kräva det.

Å andra sidan har du nog bättre möjligheter att få en för dig bra återkomst till arbetsplatsen om du ställer upp lite på chefens önskemål och diskutterar saker på plats.

Vad som vanligtvis går fel är att man faktiskt inte vet varandras önskemål och behov. Lätt att fatta fel beslut då som chef.

Lycka till!

• Leijonmamma

HAr du provat att prata md chefen om att du måste ha med dig barnen i så fall?

Det blir ju sällan ett bra möte med små barn runt fötterna. Ni kanske kan lösa det på ett annat sätt. (jag blev bjuden på lunch på stan av min chef när vi skulle diskutera min återgång i arbete) som föräldraledig ska du behandlas som alla andra så om det är medarbetarsamtal på jobbet ska även du får möjlighet till det.

Prova att prata med chefen!

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-02-10 11:41:21 följande:
    Nej, de kan inte kräva det.Å andra sidan har du nog bättre möjligheter att få en för dig bra återkomst till arbetsplatsen om du ställer upp lite på chefens önskemål och diskutterar saker på plats.Vad som vanligtvis går fel är att man faktiskt inte vet varandras önskemål och behov. Lätt att fatta fel beslut då som chef.Lycka till!
    tack för ditt svar. ska fundera lite på det.
  • Anonym
    Leijonmamma skrev 2010-02-10 11:48:14 följande:
    HAr du provat att prata md chefen om att du måste ha med dig barnen i så fall?Det blir ju sällan ett bra möte med små barn runt fötterna. Ni kanske kan lösa det på ett annat sätt. (jag blev bjuden på lunch på stan av min chef när vi skulle diskutera min återgång i arbete) som föräldraledig ska du behandlas som alla andra så om det är medarbetarsamtal på jobbet ska även du får möjlighet till det.Prova att prata med chefen!
    Ja,jag berättade för chefen om det. och han sa varken bu eller bä. Jag frågad eom vi kunde mötas halva vägen på ett fik eller dyl,men fick ett blankt nej,att det var min arbetsplats och då får jag åka dit.
    Dom vill bara diskutera när jag ska börja arbetet igen, så inget annat nytt från dom. Tänkte bara att man kunde ha sluppit att åka så långt kommunalt med 2 ungar för att diskutera när jag börjar jobba igen.
  • Safir73
    Anonym skrev 2010-02-10 12:44:21 följande:
    Ja,jag berättade för chefen om det. och han sa varken bu eller bä. Jag frågad eom vi kunde mötas halva vägen på ett fik eller dyl,men fick ett blankt nej,att det var min arbetsplats och då får jag åka dit.Dom vill bara diskutera när jag ska börja arbetet igen, så inget annat nytt från dom. Tänkte bara att man kunde ha sluppit att åka så långt kommunalt med 2 ungar för att diskutera när jag börjar jobba igen.
    Jag tycker det låter som nåt slags test...och skulle dra öronen åt mig lite.

De kan inte kräva att du kommer till jobbet när du är ledig, men som nån tidigare skrev, så kan det såklart vara bra att visa lite god vilja.

Det som stör mig är att du fick ett blankt nej till att ses på ett fik och det är en ganska suspekt kommentar att säga att "det är din arbetsplats och du får åka hit". Så säger man inte till en föräldraledig medarbetare som ska kuska 13 mil kommunalt med 2 barn!

Vad är det för slags chef du har, hur är relationen er emellan? Hur är arbetsgivaren rent allmänt, vad har de för personalpolitik?

Nu får man inte längre säga upp personal under föräldraledigheten, men jag tycker du ska kontakta facket om du är med där om det här skulle förvärras på något sätt.
  • Waldo

Jag ser ingen konstigt i detta, nej.
    Det funkar alltid så att man måste prata om saker och ting när man går av mammaledighet.
    Och jag är helt med din chef att man ska ta det öga mot öga.
    Man har inte setts på länge och det är ett fullt rimligt krav att ställa att man ska träffas

Tycker man att det är suspekt som kommentaren i #7 då tror jag inte man är fullt medveten om hur det funkar på en arbetsplats idag.

På min arbetsplats kallas det alltid till möte, utan undantag.
    De flesta brukar ha sina barn med sig. Till glädje för oss andra som får lite trevligt sällskap, alltid roligt med barn på besök.

Jag är chef över enbart män som det ser ut just nu. Några har haft en längre ledighet  6-8 månader och ingen har blivit förvånad över detta.

Däremot är jag lite mer flexibel när det gäller lösningar för hur mötet ska funka
    Lite barnpassning under mötet går alltid att fixa.
    Att träffas efter arbetstid har också hänt, så att den andra föräldern skulle kunna passa barnen.
    Skulle kanske kunna tänka mig lunchmöten eller liknande, men då med banpassning så att man fick prata i lugn och ro

• Anonym
    Safir73 skrev 2010-02-10 13:08:45 följande:
    Jag tycker det låter som nåt slags test...och skulle dra öronen åt mig lite. De kan inte kräva att du kommer till jobbet när du är ledig, men som nån tidigare skrev, så kan det såklart vara bra att visa lite god vilja. Det som stör mig är att du fick ett blankt nej till att ses på ett fik och det är en ganska suspekt kommentar att säga att "det är din arbetsplats och du får åka hit". Så säger man inte till en föräldraledig medarbetare som ska kuska 13 mil kommunalt med 2 barn!Vad är det för slags chef du har, hur är relationen er emellan? Hur är arbetsgivaren rent allmänt, vad har de för personalpolitik?Nu får man inte längre säga upp personal under föräldraledigheten, men jag tycker du ska kontakta facket om du är med där om det här skulle förvärras på något sätt.

har jobbat där i 6 år snart och har alltid haft en spänd relation med arbetsgivaren.Och dom har ingen bra personalpolitik. litet företag. så somjag har ställt upp för dom och inget fått tillbaka,så är jag som sgat inte sugen på att åka så långt för att bara diskutera lite,som man isf kan ta på telefon. Dom har tom glömt skicka in uppgifter till fk när det var dags för sjukskrivning, så att jag fick ej betalt på 4 månader, dom glömmer ge mej semesterersättning när jag begär semester osv.. så ett nytt jobb hade ju inte skadat....

tack för alla era svar.

• Safir73
    Waldo skrev 2010-02-10 13:22:53 följande:
    Jag ser ingen konstigt i detta, nej.Det funkar alltid så att man måste prata om saker och ting när man går av mammaledighet.Och jag är helt med din chef att man ska ta det öga mot öga.Man har inte setts på länge och det är ett fullt rimligt krav att ställa att man ska träffasTycker man att det är suspekt som kommentaren i #7 då tror jag inte man är fullt medveten om hur det funkar på en arbetsplats idag.På min arbetsplats kallas det alltid till möte, utan undantag.De flesta brukar ha sina barn med sig. Till glädje för oss andra som får lite trevligt sällskap, alltid roligt med barn på besök.Jag är chef över enbart män som det ser ut just nu. Några har haft en längre ledighet  6-8 månader och ingen har blivit förvånad över detta.Däremot är jag lite mer flexibel när det gäller lösningar för hur mötet ska funkaLite barnpassning under mötet går alltid att fixa.Att träffas efter arbetstid har också hänt, så att den andra föräldern skulle kunna passa barnen.Skulle kanske kunna tänka mig lunchmöten eller liknande, men då med banpassning så att man fick prata i lugn och ro
    Jaha, det var tydligen en väääldigt öm tå jag trampade på där :)

Men det var ju bra att du fick en tankeställare.
  • Safir73
    Anonym skrev 2010-02-10 13:32:27 följande:
    har jobbat där i 6 år snart och har alltid haft en spänd relation med arbetsgivaren.Och dom har ingen bra personalpolitik. litet företag. så somjag har ställt upp för dom och inget fått tillbaka,så är jag som sgat inte sugen på att åka så långt för att bara diskutera lite,som man isf kan ta på telefon. Dom har tom glömt skicka in uppgifter till fk när det var dags för sjukskrivning, så att jag fick ej betalt på 4 månader, dom glömmer ge mej semesterersättning när jag begär semester osv.. så ett nytt jobb hade ju inte skadat....   tack för alla era svar.
    Jag är inte förvånad, förstod att det var något som inte var bra i din och arbetsgivarens relation. Låter som ett dåligt företag.

Det är kanske inte så lätt, men försök hitta ett annat jobb. Det är inte kul att komma tillbaka till samma arbetsplats om ni haft en dålig relation både innan och under ledigheten.
  • Anonym
    Safir73 skrev 2010-02-10 13:52:48 följande:
    Jag är inte förvånad, förstod att det var något som inte var bra i din och arbetsgivarens relation. Låter som ett dåligt företag.Det är kanske inte så lätt, men försök hitta ett annat jobb. Det är inte kul att komma tillbaka till samma arbetsplats om ni haft en dålig relation både innan och under ledigheten.
    tack för ditt svar,
    jag håller på febrilt att leta annat jobb
    får ångest när jag tänker på att gå tillbaka...
    innan när jag har haft enskilda möten med dom, så kommer dom ALLTID försent ,eller har glömt av det. Och inte en ursäkt har jag fått! Usch,..men som sagt, då behöver jag ej träffa dom under min ledighet då?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-02-10 14:16:59 följande:
    tack för ditt svar,jag håller på febrilt att leta annat jobb får ångest när jag tänker på att gå tillbaka...innan när jag har haft enskilda möten med dom, så kommer dom ALLTID försent ,eller har glömt av det. Och inte en ursäkt har jag fått! Usch,..men som sagt, då behöver jag ej träffa dom under min ledighet då?
    Nej - de kan inte tvinga dig att komma dit.
  • Safir73
    tack för ditt svar,jag håller på febrilt att leta annat jobb får ångest när jag tänker på att gå tillbaka...innan när jag har haft enskilda möten med dom, så kommer dom ALLTID försent ,eller har glömt av det. Och inte en ursäkt har jag fått! Usch,..men som sagt, då behöver jag ej träffa dom under min ledighet då?
    Nej, du behöver inte träffa dem när du är ledig. Det enda är ju att OM du inte hittar ett annat jobb innan ledigheten är över, så måste du ju gå tillbaka dit och det kan ju förvärra situationen om ni haft meningsskiljaktigheter under din ledighet.

Det fula med såna här saker, är att du är i underläge och måste spela med i deras spel för att det inte ska slå tillbaka på dig själv.

Men det finns inget som säger att du MÅSTE träffa dem, när ni kan ta saken via telefon, vilket är brukligt.
  • Anonym
    Safir73 skrev 2010-02-10 14:32:12 följande:
    Nej, du behöver inte träffa dem när du är ledig. Det enda är ju att OM du inte hittar ett annat jobb innan ledigheten är över, så måste du ju gå tillbaka dit och det kan ju förvärra situationen om ni haft meningsskiljaktigheter under din ledighet.Det fula med såna här saker, är att du är i underläge och måste spela med i deras spel för att det inte ska slå tillbaka på dig själv. Men det finns inget som säger att du MÅSTE träffa dem, när ni kan ta saken via telefon, vilket är brukligt.
    ja,jag har ju det i åtanke att det blir väl troligtvis så att jag får gå tillbaka till dom,men förhoppningsvis INTE..
    Men som sagt,att åka så långt med 2 kids och för att inte få ut något vettigt av situationen,är ingen höjdare...
    men men,,tack för dina svar!
  • Anonym

tack alla ni för era svar!

• Waldo
    Safir73 skrev 2010-02-10 13:46:24 följande:
    Jaha, det var tydligen en väääldigt öm tå jag trampade på där :)Men det var ju bra att du fick en tankeställare.
    Va!?!

Nej du trampade absolut inte på någon öm tå.
    Jag och de som jobbar på min avdelning trivs alldeles utmärkt med att ha det så och det kommer att fortsätta att funka så

Kan inte heller påstå att jag fick någon tankeställare, vad skulle det vara?
    Jag konstaterar att det sättet jag arbetar efter accepteras av alla både styrelsen och mina medarbetare.
    I de fallen vi behöver kompromissa så gör vi det, precis som jag beskrev
    Kanske att ett lunchmöte skulle kunna ordnas om barnvakt fanns

Däremot har jag funderat runt detta.
    På min arbetsplats är det brukligt att ta med sina barn när ett sådant möte sker och det är något som vi alla brukar se fram emot.
    Vi får träffa bebisen och mamman eller pappan får stolt visa upp sitt underverk
    Det brukas köpas lite festlig fika till den dagen.
    Det är en dag att se fram emot för oss alla
  • Waldo
    Det är däremot galet respektlöst.

Som jag ser det handlar det om att det inte finns några positiva känslor alls för varandra.
    Dessutom verkar just din chef behandla sina anställda som något som inte är så viktigt
    (trist, men förr eller senare kommar h*n att förstå att de anställda är den dyraste investeringen ett företag har)

Det handlar alltså egentligen om att relationen mellan anställda och ledning är så dåliga att det inte finns något intresse från din sida att engagera dig mer än vad du behöver
  • Anonym
    Waldo skrev 2010-02-10 15:40:09 följande:
    Va!?!Nej du trampade absolut inte på någon öm tå.Jag och de som jobbar på min avdelning trivs alldeles utmärkt med att ha det så och det kommer att fortsätta att funka såKan inte heller påstå att jag fick någon tankeställare, vad skulle det vara?Jag konstaterar att det sättet jag arbetar efter accepteras av alla både styrelsen och mina medarbetare.I de fallen vi behöver kompromissa så gör vi det, precis som jag beskrevKanske att ett lunchmöte skulle kunna ordnas om barnvakt fannsDäremot har jag funderat runt detta.På min arbetsplats är det brukligt att ta med sina barn när ett sådant möte sker och det är något som vi alla brukar se fram emot.Vi får träffa bebisen och mamman eller pappan får stolt visa upp sitt underverkDet brukas köpas lite festlig fika till den dagen.Det är en dag att se fram emot för oss alla
    Kanske funkar om man bor nära jobbet.

Men att behöva åka 13 MIL t o r, ensam med två småttingar, för en "festlig fika"?
  • Waldo
    Anonym skrev 2010-02-10 15:48:08 följande:
    Kanske funkar om man bor nära jobbet.Men att behöva åka 13 MIL t o r, ensam med två småttingar, för en "festlig fika"?
    Tja, hos oss funkar det utmärkt.

Tror det handlar om att det egentligen inte finns något intresse för att göra det till ett bra möte.
    Arbetsgivaren vill bara ha sin vilja igenom och är inte intresserad av att göra det till något positivt.
    TS vill inte eftersom hon mest känner sig utnyttjad och respektlöst behandlad

Vad jag menar är att det finns en väldigt god anledning till att träffas efter ett långt uppehåll.
    Varför inte göra något trevligt av det mötet då?
    Jag tror att man vinner på det, från bägge parter.

Att lägga ett litet löjes skimmer över det och kalla det för "festlig fika" säger en hel del om hur man har det på arbetet
Svar på tråden Har en arbetsgivare rätt att ställa krav vid mammaledighet?