• Anonym (Medberoende)

Byte av lås på hyreslägenhet?

Ska göra det mest drastiska och det svåraste. Byta lås på dörren så att Han inte kommer in.
    Bad Honom flytta redan i augusti men Han gör inga ansträngningar.

Han är missbrukare. Jag är medberoende.
    Jag och våra barn mår inte bra av att bo ihop med Honom.
    Lägenheten står på mig. Elen, tvabonnemang, telefon, internet, barnens försäkringar står även det i mitt namn.

Mitt sista alternativ nu är att byta lås så att Han inte kommer in.

Ska packa Hans väska och ställa den utanför.

Han har fått till den sista februari på sig att hitta annat boende. Sen byter jag lås.

Men hur gör jag rent praktiskt?
    Måste jag berätta för hyresvärden anledningen till att jag vill byta lås?
    Tjejen som har hand om allt vad gäller lägenheterna är i 20års åldern och vi har gemensamma vänner. Vill ju inte att detta ska komma ut till alla. Vill själv vara den som berättar isf för dem.

• Svar på tråden Byte av lås på hyreslägenhet?
  • Anonym

du kan ha tappat bort en nyckel o du nu tycker det är obehagligt att ha den på vift

• Leijonmamma

i vissa hyresrätter räcker det att vrida om en del i låset så blir nyckeln obrukbar.

Du kan inte byta lås på egen hand!

Som boende i hyresrätt är du skyldig att beteda hyrevärden tillträde till lägenheten. Detta är viktigt om det till exemple blir en vattenläcka. Om hyresvärden inte kan komma in kan dy bli skyldig att ersätta hyresvärdens skador.

Kan du inte prata med någon annan än tjejen?

• Anonym (Medberoende)

Tyvärr är det hon som har all kontakt med hyresgäster. Finns inget annat nr än hennes.

Funderar på att skylla på borttappad nyckel.

• Shadilly

Det finns inget lagkrav på att du måste vara ärlig. Säg att du tappat en nyckel och inte vet om den stulits.
    Du behöver inte berätta någonting egentligen, men det kommer väl lämna utrymme för spekulationer om du inte vill svara om hon frågar.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
Svar på tråden Byte av lås på hyreslägenhet?