• Isabellesmamma89

Hur länge kan fryst lax ligga i frysen?

Har 2 portionsbitar lax som inte är tillagade liggandes i frysen o jag undrar hur länge dem är hållbara?
    Jag är gravid o väldigt försiktig när det gäller sådant.

• Svar på tråden Hur länge kan fryst lax ligga i frysen?
  • Birgitta2

Du kan ha den i  princip hur länge som helst. Det enda som sker är att den kan tappa lite i smak och konsistens efter några månader.

• Birgitta2
    Isabellesmamma89 skrev 2010-02-10 14:08:42 följande:
    Okej, inga bakterier eller annat då. Då kan jag vara lugn :)
    Har du en normal frys som ligger runt 20 minusgrader så kan inte bakterierna frodas
  • Birgitta2
    Isabellesmamma89 skrev 2010-02-10 14:13:02 följande:
    Okej :)Har du något gott recept på vad man kan göra med lax?Tråkigt att bara steka dem varje gång ;)
    Jag är lite dålig på lax, steker också oftast. Men om du kikar i mattrådarna så får du säkert massor av tips.
  • Trillian77

Lägg laxen i en form, rör ihop creme fraîche, fetaost och lite gräslök och bred blandningen över laxen. In i ugnen ca 20 min, servera med pressad potatis.
    Gott!

• sirisdotter

Fet fisk skulle inte jag ha kvar i frysen "hur länge som helst".  Fet mat härsknar med tiden.  Minns med fasa färdigköpta oxjärpar en äldre kvinna försökte bjuda mig på. Det var nästan i frysens barndom.  Jag tog en tugga, vidrigt.  Värdinnan hävdade att fryst mat håller sig i evigheter....

. .  Birgitta2 skrev 2010-02-10 14:07:29 följande:
    Du kan ha den i  princip hur länge som helst. Det enda som sker är att den kan tappa lite i smak och konsistens efter några månader.
  • h8him

Lax ska inte frysas i mer än 3 månader. Det blir ingen bakerietillväxt men den härsknar, blir torr och blir osmaklig. Så visst kan du äta den om du vill.

• h8him
    sirisdotter skrev 2010-02-10 14:21:31 följande:
    Fet fisk skulle inte jag ha kvar i frysen "hur länge som helst".  Fet mat härsknar med tiden.  Minns med fasa färdigköpta oxjärpar en äldre kvinna försökte bjuda mig på. Det var nästan i frysens barndom.  Jag tog en tugga, vidrigt.  Värdinnan hävdade att fryst mat håller sig i evigheter....
    Du hann före.. Jag håller med, det smakar inte gott.
  • Birgitta2
    sirisdotter skrev 2010-02-10 14:21:31 följande:
    Den kan ha varit dålig redan INNAN hon lade den i frysen.
  • h8him
    Isabellesmamma89 skrev 2010-02-10 14:28:08 följande:
    då borde jag kanske slänga den för den har säkert legat där ett halvår :S
    Dina smaklökar avgör. Den är inte farlig att äta men fet fisk härsknar fort. Är det någon färgförändring på bitarna?
  • h8him

Jag skulle chansa och äta den. Tror den bara blir lite torrare. Men sen råder jag dig att inte spara lax längre än 3 eller kanske högst 4 månader i frysen.

• sirisdotter
    Birgitta2 skrev 2010-02-10 14:23:58 följande:
    Den kan ha varit dålig redan INNAN hon lade den i frysen.
    Det har du rätt i - har inte tänkt så långt!
  • Erik123

Du kan ha laxen i frysen hur länge som helst, 10 - 30år, men jag vet inte om den är ätbar då.

• Solstråle0001

Det beror kanske på hur de är förpackade? I vanlig påse kommer luft in och det blir frysskadat! Vacumpackade bitar håller längre. Står det inget bäst-före-datum på?

Svar på tråden Hur länge kan fryst lax ligga i frysen?