Hur länge kan fryst lax ligga i frysen?
Har 2 portionsbitar lax som inte är tillagade liggandes i frysen o jag undrar hur länge dem är hållbara?
Jag är gravid o väldigt försiktig när det gäller sådant.
Har 2 portionsbitar lax som inte är tillagade liggandes i frysen o jag undrar hur länge dem är hållbara?
Jag är gravid o väldigt försiktig när det gäller sådant.
Du kan ha den i princip hur länge som helst. Det enda som sker är att den kan tappa lite i smak och konsistens efter några månader.
Okej, inga bakterier eller annat då. Då kan jag vara lugn :)
Okej :)
Har du något gott recept på vad man kan göra med lax?
Tråkigt att bara steka dem varje gång ;)
Lägg laxen i en form, rör ihop creme fraîche, fetaost och lite gräslök och bred blandningen över laxen. In i ugnen ca 20 min, servera med pressad potatis.
Gott!
Fet fisk skulle inte jag ha kvar i frysen "hur länge som helst". Fet mat härsknar med tiden. Minns med fasa färdigköpta oxjärpar en äldre kvinna försökte bjuda mig på. Det var nästan i frysens barndom. Jag tog en tugga, vidrigt. Värdinnan hävdade att fryst mat håller sig i evigheter....
Lax ska inte frysas i mer än 3 månader. Det blir ingen bakerietillväxt men den härsknar, blir torr och blir osmaklig. Så visst kan du äta den om du vill.
Har tyvärr varken creme fraiche, feta ost eller gräslök hemma. Men grädde har jag.
då borde jag kanske slänga den för den har säkert legat där ett halvår :S
Nej det tror jag inte
Jag skulle chansa och äta den. Tror den bara blir lite torrare. Men sen råder jag dig att inte spara lax längre än 3 eller kanske högst 4 månader i frysen.
Jag tror att jag slänger den, vill inte chansa. Onödigt att använda annan mat som då får slängas.
Du kan ha laxen i frysen hur länge som helst, 10 - 30år, men jag vet inte om den är ätbar då.
Det beror kanske på hur de är förpackade? I vanlig påse kommer luft in och det blir frysskadat! Vacumpackade bitar håller längre. Står det inget bäst-före-datum på?