• zingoalla

Friggebod som förråd

Vi bor i ett hus byggt -36 o har noll förvaring.Stora grabben bor i en stuga på yomten där vi har satt upp en vägg o gömt undan lite kartonger.Funderar nu på att bygga en friggebod eller liknade o ha som förråd.
    Kan det funka? Hur varmt måste det vara för att saker ej ska ta skada, gosedjur, böcker,skolpapper,julsaker, säsongskläder osv...Har precis fått en liten till o börjar få panik över vårt lilla hem.

• Svar på tråden Friggebod som förråd
  • Ann Nelly

Isolera friggeboden och dra in el och element. Runt 10 grader brukar räcka för att grejerna inte ska komma till skada.

• Kjell2

Det allra mesta klarar kyla utan problem. Det är fukt som ställer till det.

Innan ni börjar bygga kolla bygglov.

• zingoalla

Låter som att det kan bli ett ganska dyrt projekt ändå, med el o isolering osv..fast det förstår jag ju att man måste ha om det ska funka.
    Nån som har en idé om vad det kan kosta.

• Kjell2
    zingoalla skrev 2010-02-12 14:21:37 följande:
    Låter som att det kan bli ett ganska dyrt projekt ändå, med el o isolering osv..fast det förstår jag ju att man måste ha om det ska funka.Nån som har en idé om vad det kan kosta.
    Lite beroende på vad ni ska förvara är inte isolering, el och värme nödvändigt. Se bara till att det är fuktfritt, välventilerat och djurfritt.

Byggvaruhusen säljer friggebodar i byggsats. Kolla runt lite.
  • thebettygirl

Om ni drar in el, kolla för säkerhets skull att man verkligen inte behöver bygglov! Jag har nämligen för mig att man inte behöver bygglov på friggebodar endast om det inte finns vatten och el draget till dom. Drar man in el och/eller vatten så krävs det bygglov, men som sagt var, jag är inte helt 100 så kolla det för säkerhets skull!

• Ciccilionaa

Har precis köpt nytt hus med friggebod på tomten som jag LÄNGTAR till att få göra om till gäststuga!
    El mm redan indragen.
    Funderar på st 120 sängar brevid varann för många sovande? Eller vad råder ni?

C

Svar på tråden Friggebod som förråd